• Probab­ly the best in the
    Äldre 20 Dec 11:55
    15790 visningar
    80 svar
    80
    15790

    Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning

    Om en person från ett företag ringer till mig och vill sälja något över telefon, är man då som egenföretagare med enskild firma totalt rättslös när det gäller ångerrätt?

    Personen ringer från ett företag och vill säja strumpor för de anser att mitt lilla företag är i behov av just strumpor. Försäljaren får mig att tro detta och jag gör en beställning. Dagen efter har jag tänkte efter och nej, jag behöver inte strumpor för 5000....ringer upp och försäljaren hävdar att du har ingen ångerrätt. (hade jag varit privatperson i det här läget hade jag haft 2 veckors ångerrätt).

    Så, vad gäller, försöker googla men hittar inget om just företag.

  • Svar på tråden Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning
  • Äldre 20 Dec 12:00
    #1

    Nope, du har ingen ångerrätt.

  • Äldre 20 Dec 12:00
    #2

    Om jag inte missminner mig fel så har man som företagare samma ångerrätt vecka som privatperson dvs 2v!!!!
    Dessutom har du en enskild firma ocg dvs att det är du som privatperson som drabbas. Alltså gäller 2v som ångerveckor.

  • Probab­ly the best in the
    Äldre 20 Dec 12:04
    #3
    JAG är BÄST skrev 2010-12-20 12:00:27 följande:
    Om jag inte missminner mig fel så har man som företagare samma ångerrätt vecka som privatperson dvs 2v!!!!
    Dessutom har du en enskild firma ocg dvs att det är du som privatperson som drabbas. Alltså gäller 2v som ångerveckor.
    Jag tycker också att enskild firma borde räknas lite annorlunda då det gäller privatekonomin. Har du nån källa på detta på nätet som jag kan läsa mer?
    SoStylish skrev 2010-12-20 12:00:15 följande:
    Nope, du har ingen ångerrätt.
    Det var det företaget hälsade....men jag litar inte riktigt på dom
  • Äldre 20 Dec 12:05
    #4
    SoStylish skrev 2010-12-20 12:00:15 följande:
    Nope, du har ingen ångerrätt.
    Å du är säker på det?
    T.om jag som har  AB har ångervecka.
  • Mizzz
    Äldre 20 Dec 12:07
    #5

    Distansköplagen gäller bara privatpersoner tyvärr. Detta går under köplagen och där finns inget sådant skydd.

    Du hittar båda lagarna om du googlar så kan du läsa mer.

  • Mizzz
    Äldre 20 Dec 12:08
    #6

    Privatpersoner har dessutom 3v numera

  • Mizzz
    Äldre 20 Dec 12:09
    #7
  • Äldre 20 Dec 12:09
    #8
    Mizzz skrev 2010-12-20 12:07:02 följande:
    Distansköplagen gäller bara privatpersoner tyvärr. Detta går under köplagen och där finns inget sådant skydd.

    Du hittar båda lagarna om du googlar så kan du läsa mer.
    SWom enskild firma så står man som privatperson ju!
    Jag har för mig att frågan var upp här för nått år sedan ang detta och man har rätt som företagare att ändra sig.
    Då gällde det en hemsida som såldes via telefonsamtal och påskrift via fax mm.
  • Äldre 20 Dec 12:10
    #9

    Som sagt. Har du företag så har du tyvärr ingen ångerrätt!


    Mizzz skrev 2010-12-20 12:08:10 följande:
    Privatpersoner har dessutom 3v numera
    Är du verkligen säker på det? Var finns den nyheten? Distansavtalslagen är väl fortfarande 14 dagar.
  • Mizzz
    Äldre 20 Dec 12:11
    #10

    Distansköplagen menade jag såklart:
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm

Svar på tråden Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning