• lod82
    Äldre 21 Dec 14:01
    3115 visningar
    5 svar
    5
    3115

    Mineraltillskott

    Hej!
    Är det någon som har ätit/äter tillskott av Magnesium och Zink under graviditeteten, i såfall hur mycket i dosering per dag? Någon som äter tillskott från Helhetshälsan?

    Vänliga hälsningar

  • Svar på tråden Mineraltillskott
  • Äldre 28 Dec 13:11
    #1

    Jag äter 250g magnesium/dag eftersom jag hade lite låga värden av det (är i v 29)


    Reproductively challenged
  • Äldre 28 Dec 14:58
    #2

    Helhetshälsan är ett bra märke. Jag har använt dem ibland men äter nu Alfa Plus multigenics multivitamin. Sen äter jag Cal/Mag vilket är kalcium & magnesium 250mg mag & 500kalcium tror jag det är. Eftersom jag äter väldigt lite mjölkprodukter vill jag ta även kalcium. Men ta gärna magnesium & zink på kvällen för bästa upptag.

    Zink ska tydligen oxå va bra för myrkrypningar i tex ben. Magnesium får musklerna att slappna av & bar för sömnen. Jag skulle tagit runt 15-30mg zink/dag & 250-500mg magnesium. Fast helhetshälsans magnesium uppmäts inte som andra märken utan det ser svagare ut men med bättre upptag så kolla enligt burken. Tänk på att man kan bli illamående om man äter zink utan mat, men för mycket tex fullkorn sänker upptaget.

  • lod82
    Äldre 12 Jan 15:14
    #3

    Tack för svar, fick tyvärr missfall i v 7. Kan nu inte släppa tanken på att det är de låga magnesium- och zinkvärdena som orsakade missfallet. Nu äter jag 36 mg zink/dag, 720 mg magnesium/dag, B-75 och cellenzym för att öka värdena, dock ska jag dra ned på doseringen den dagen jag blir gravid igen. Åt ni tillskotten från början av graviditeten??

  • Äldre 12 Jan 15:43
    #4
    lod82 skrev 2011-01-12 15:14:22 följande:
    Tack för svar, fick tyvärr missfall i v 7. Kan nu inte släppa tanken på att det är de låga magnesium- och zinkvärdena som orsakade missfallet. Nu äter jag 36 mg zink/dag, 720 mg magnesium/dag, B-75 och cellenzym för att öka värdena, dock ska jag dra ned på doseringen den dagen jag blir gravid igen. Åt ni tillskotten från början av graviditeten??
    Gråter Beklagar verkligen, usch så trist. Önskar dig all lycka till framöver & hoppas du snart är gravid igen. Tror oxå att näringen i kroppen spelar roll vid graviditeten & ev missfall. Speciellt då zink/koppar nivån påverkar östrogen nivån. Många har alldeles för hög kopparhalt i kroppen vilket gör att östrogenhalten blir hög men den kan man sänka just med zink & gärna extra c-vitamin.

    Jag åt tillskott både innan, under & nu efter graviditeten. Men inga jättedoser zink & magnesium. Du kan ju fortsätta äta tillskott men minska lite.
  • Cacca8­1
    Äldre 5 Jan 13:28
    #5

    Hej!

    Jag åt både extra Magnesium, Solvezink och folsyra med B12 3 månader innan och under graviditeten med båda mina barn.
    Jag fick två missfall innan min första dotter. Fick sen utskrivit vitaminerna ovan. När vi ville ha ett andra barn tog jag inga vitaminer men var helt säker på att det skulle gå vägen ändå - resulterade i missfall igen. Fick ännu en gång utskrivit vitaminerna och fick ytterligare en dotter! =)

    Tyvärr så har jag stött på en hel del rynkande på näsan och fnysande när jag sagt vad jag har ätit. Fått höra kommentarer som:

    - Tron kan ju sätta berg!

    Träffade dock på en underbar barnmorska när jag var gravid med min andra dotter som tyckte det var mycket intressant då det används mycket i Tyskland för att förhindra missfall!

    Så lycka till!!!!

    Håller tummarna!!!!!

Svar på tråden Mineraltillskott