• Anonym
    Äldre 24 Dec 10:45
    10168 visningar
    35 svar
    35
    10168

    Vad ska en 18 åring betala hemma...

    Finns det något index eller någon sida vad det kostar att ha en 18 åring hemma?

  • Svar på tråden Vad ska en 18 åring betala hemma...
  • Kazeer
    Äldre 24 Dec 10:52
    #1

    www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushallets-kostnader/


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym
    Äldre 24 Dec 10:53
    #2

    Går inte 18 åringen skola? Varför fundera över detta på julafton???

  • Niikki­90
    Äldre 24 Dec 10:55
    #3

    när jag va 18år betalade jag 1600 kr till min mamma och sen va det ju allt annat kläder, busskortmed mera. Men då hade jag studiebidrag, det bidrag som ena föräldren ger när man bara bo hos den ena ochså lön

  • Anonym
    Äldre 24 Dec 10:56
    #4

    Man är ju försörjningsskyldig sina barn till dom gått ut gymnasiet så jag tycker 0 kr om barnet går i skolan fortfarande. Det är julafton idag , får 18 åringen pengar i julklapp som du vill ha i försörjningsstöd eller varför ta det här just idag ?

  • Anonym
    Äldre 24 Dec 10:58
    #5
    Niikki90 skrev 2010-12-24 10:55:25 följande:
    när jag va 18år betalade jag 1600 kr till min mamma och sen va det ju allt annat kläder, busskortmed mera. Men då hade jag studiebidrag, det bidrag som ena föräldren ger när man bara bo hos den ena ochså lön
    Gick du gymnasiet? Underhållet kunde din mamma i så fall begära att få men inget annat.
  • Anonym (...)
    Äldre 24 Dec 11:00
    #6

    När jag bodde hemma fick jag betala mina kläder själv och även om jag ville ha smink eller några speciella hygienartiklar utöver de "vanliga". Jag använde mitt studiebidrag till det + att jag hade ett extrajobb.
    Nöjen, typ bio och bowling och sånt brukade jag också betala själv även om mina förädrar bjöd på de någon gång då och då.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 24 Dec 11:05
    #7

    Så då ska man räkna med alla mat denna person äter hemma samt använder allt annat?

    Anledningen till att jag frågar är att min syster håller på att hoppa av skolan och tror att våran pappa ska försörja henne helt och hållet. Hon har beställt kläder och har på något sätt lyckats övertala honom till att betala.

    Hon hjälper inte till hemma alls och tar hem kompisar som bor där och äter alla mat nästan 24/7.
    Tvättar och städar gör min andra syster.

    Kan ju tillägga att min syster kräver min mamma på pengar genom fk och tänker inte ge dom till min far utan hon ska ha dom till cigg mm. Så stämmer detta så kommer min syster ha 1050 :- barnbidraget och 1100:- utav fk som hon får av min mor.

    Fast snart försvinner hennes bb just pga hon är knappt i skolan.

  • Anonym
    Äldre 24 Dec 11:06
    #8

    Ingenting enligt mig. Tänk såhär, du har försörjt ditt barn i 18 år hittills. Han/hon kanske kommer bo hemma i 1, 2 kanske 3 år till sen aldrig mer be om något. Tycker ni inte man kan vara lite schysst och ta det de sista åren? Tycker annat är jävligt snålt.

  • iza86
    Äldre 24 Dec 11:06
    #9

    När vi gick ut gymnasiet och började jobba fick vi betala hem 10% av vår lön, helt ok tyckte jag, det blev ju mycket billigare än om man skulle bo själv! =)

    men innan man går ut gymnasiet hade vi inte haft en möjlighet, då hade man ju bara sitt studiebidrag på 950 kr! =)

  • Anonym
    Äldre 24 Dec 11:09
    #10
    Anonym skrev 2010-12-24 11:05:14 följande:
    Så då ska man räkna med alla mat denna person äter hemma samt använder allt annat?

    Anledningen till att jag frågar är att min syster håller på att hoppa av skolan och tror att våran pappa ska försörja henne helt och hållet. Hon har beställt kläder och har på något sätt lyckats övertala honom till att betala.

    Hon hjälper inte till hemma alls och tar hem kompisar som bor där och äter alla mat nästan 24/7.
    Tvättar och städar gör min andra syster.

    Kan ju tillägga att min syster kräver min mamma på pengar genom fk och tänker inte ge dom till min far utan hon ska ha dom till cigg mm. Så stämmer detta så kommer min syster ha 1050 :- barnbidraget och 1100:- utav fk som hon får av min mor.

    Fast snart försvinner hennes bb just pga hon är knappt i skolan.
    Din syster får inte 1050 om hon hoppar av skolan. Hon har inte heller rätt till underhållsstöd. Sanningen är att hon inte kommer att får en krona...
Svar på tråden Vad ska en 18 åring betala hemma...