• Anonym
    Äldre 24 Dec 10:45
    10167 visningar
    35 svar
    35
    10167

    Vad ska en 18 åring betala hemma...

    Finns det något index eller någon sida vad det kostar att ha en 18 åring hemma?

  • Svar på tråden Vad ska en 18 åring betala hemma...
  • Anonym
    Äldre 24 Dec 11:44
    #21
    Anonym skrev 2010-12-24 11:36:07 följande:
    Nu var ju frågan vad en 18 åring ska betala hemma ;)

    Jag hade inte sagt något om hon hade gått i skolan, hjälpt till med lite utav sakerna. Eftersom han har 1 inkomst och ska försöja sig själv plus 2 till så tycker jag inte mer än att det är rätt att man hjälper till hemma.

    Har egna pengar
    Har hon studiebidrag går hon i skolan och ska inte betala hemma! Jag undrar ändå varför du har problem med att din syster slipper betala hemma. Om din pappa vill att hon ska hjälpa till hemma så är det hans uppgift att ta det med henne, inte din.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 24 Dec 11:53
    #22
    Anonym skrev 2010-12-24 11:44:05 följande:
    Har hon studiebidrag går hon i skolan och ska inte betala hemma! Jag undrar ändå varför du har problem med att din syster slipper betala hemma. Om din pappa vill att hon ska hjälpa till hemma så är det hans uppgift att ta det med henne, inte din.
    Ja men då är det ju jätte bra att han får betala hennes mobil räkning, hennes kläder som hon har beställt genom internet. Tyvärr så säger han till henne men det går inte in hos henne. Så han har betalt just pga hon håller på att hamna hos kronoskallen.
    Lånar pengar från min andra syster och broder. Där har dom sagt stopp till att hon får låna mer men hon tänker inte betala tillbaka har hon sagt till dom.
  • Äldre 24 Dec 12:00
    #23

    När vi tagit studenten, o bodde hemma, gick vi betala 10% av vad våra inkomster var..tycker att det e jättesnällt att komma undan så billigt, men tanken bakom va juh att vi skulle tjäna mycket pengar och på så vis kunna flytta snabbare..win win för alla parterna )

  • Reglem­entet
    Äldre 24 Dec 15:25
    #24

    Tja, det är bara att han slutar betala sådant hon beställer. Han är försöjningsskyldig så länge hon går i skolan, med husrum och mat.

    Hoppar hon av är han inte försörjningsskyldig alls.


    *Kommersiellt budskap*
  • Ciliaj­a
    Äldre 24 Dec 15:31
    #25

    jag betalar ingenting, är 19 och har vikariat på ICOM till april.. men jag har övertalat pappa om att de är bättre att jag sparar pengarna istället ;)


    The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Anonym
    Äldre 24 Dec 15:41
    #26

    Hon ska ha studiebidraget själv och betala kläder, hygien, mobil osv.
    Din pappa ska stå för mat och husrum.
    Underhållet från din mamma ska gå till din pappa för just dessa kostnader. Han kan ju bidra till vinterkläder och dyl men inte mer. Och går hon inte i skolan så får hon ju inte studiebidraget eftersom det blir indraget.


    Ta detta med din pappa, hon ska absolut inte ha underhållet och inte göra någonting.

  • Niikki­90
    Äldre 24 Dec 23:47
    #27
    Anonym skrev 2010-12-24 10:58:46 följande:
    Gick du gymnasiet? Underhållet kunde din mamma i så fall begära att få men inget annat.
    Ja jag gick i gymnasiet, men min mamma hade inte så bra ekonomi och eftersom jag fick väldigt mkt så betalade jag den summan, lite på mat, telefon och hyra
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 25 Dec 10:18
    #28
    Anonym skrev 2010-12-24 15:41:30 följande:

    Hon ska ha studiebidraget själv och betala kläder, hygien, mobil osv.
    Din pappa ska stå för mat och husrum.
    Underhållet från din mamma ska gå till din pappa för just dessa kostnader. Han kan ju bidra till vinterkläder och dyl men inte mer. Och går hon inte i skolan så får hon ju inte studiebidraget eftersom det blir indraget.


    Ta detta med din pappa, hon ska absolut inte ha underhållet och inte göra någonting.


    Det är precis detta jag vill komma fram till. Tack Glad
  • Anonym
    Äldre 25 Dec 11:58
    #29

    Kläder (kanske inte alla ytterkläder), mobil, fika, äta ute med kompisar etc. Alla egna nöjen ska bb/studiebidraget täcka. Hygienprodukter om man vill ha nått speciellt men inte om man nöjer sig med familjens.

    Mat, husrum, basprodukter inom hygien betalar föräldrarna så länge man bor hemma och pluggar på gymnasiet.

    Det är min åsikt...

  • Äldre 25 Dec 17:10
    #30

    Om hon är 18 år och hoppar av skolan så får hon ingenting. Din pappa och mamma är då inte längre försörjningspliktiga mot henne.

    Hon får som andra gå till socialen och sedan får hon ju naturligtvis betala sin del av hyran och sin egen mat, kläder, telefon osv som andra VUXNA gör. Din pappa måste ju då klippa navel strängen och visa vart skåpet ska stå..

    Vad är det för curling tendenser som din pappa håller på med? Låter han hennes vänner bo och äta hos honom gratis, då är det ju upp till honom, men det låter mer som att han kanske behöver lite stöd att stå emot sin dotter.
    Barn är inget lätt att ha att göra med... 

  • Äldre 25 Dec 17:54
    #31
    M Y L F skrev 2010-12-25 17:10:52 följande:
    Om hon är 18 år och hoppar av skolan så får hon ingenting. Din pappa och mamma är då inte längre försörjningspliktiga mot henne.

    Hon får som andra gå till socialen och sedan får hon ju naturligtvis betala sin del av hyran och sin egen mat, kläder, telefon osv som andra VUXNA gör. Din pappa måste ju då klippa navel strängen och visa vart skåpet ska stå..

    Vad är det för curling tendenser som din pappa håller på med? Låter han hennes vänner bo och äta hos honom gratis, då är det ju upp till honom, men det låter mer som att han kanske behöver lite stöd att stå emot sin dotter.
    Barn är inget lätt att ha att göra med... 
    Äntligen någon i den här tråden som svarar sakligt på frågan.

    Enligt FB (föräldrabalken) har föräldrarna försörjningsplikt tills "barnet" fyller 18 år alternativt gått ur gymnasiet, dock längst t o m att "barnet" fyller 21. Vill man studera efter fyllda 21 får man vackert ta studielån.
    Om barnet har egna inkomster minskar förälderns försörjningssbörda.

    Eftersom din syster inte går i skolan längre och har fyllt 18 (är myndig = vuxen, ansvarar för sin egen person) har inte varken din pappa eller din mamma någon skyldighet att bidra till hennes försörjning. Hon får lov att söka jobb och under tiden rätta mun efter matsäck! När hon får inkomst ska hon självklart betala hemma för mat och husrum.

    Föräldrarna gör en björntjänst åt sina vuxna barn som curlar dem med pengar och inte kräver någon som helst motprestation. Din syster växer inte upp innan hon konfronteras med verkligheten. Din pappa menar säkert väl men ett kravlöst föräldraskap är allt annat än positivt & utvecklande för din syster.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 25 Dec 23:45
    #32

    Nä har är verkligen inte en curling förälder. Våra föräldrar skilde sig i somras och min syster och min mor bråkar väldigt mkt. Min moster kläckte ur sig till min syster att hon kan kräva mamma på pengar. Men hade min föräldrar fortfarande varit gifta så hade ju hon inte haft dom pengarna ändå.

    Nu när han har snöröjning så är han inte hemma så mkt. så han har ingen direkt kontroll vem som är där. Oftast är det samma tjej som kommer dit säger min andra syster.

    Jo han behöver hjälp med att säga ifrån. det är därför jag behövde veta vad det kostar att ha en 18 åring boende hemma som tror att man kan leva på andra.

  • Anonym
    Äldre 25 Dec 23:59
    #33
    Anonym skrev 2010-12-24 11:20:22 följande:
    Men hon går ju knappt i skolan. Vissa månader har hon fått indraget bb just pga mkt skolk.
    Men kompisar som bor där då och som mer än gärna stökar ner och äter upp maten. Ska dom inte bidra med något? Det finns en kompis som bor där ungefär 5 dagar/vecka
    Er far bör nog inte låta vännerna hänga hos er i såna fall. 

    Min syster (19år) går inte i skolan längre. Hon får pengar från soc till hyra, mat osv.
    Går din syster i skolan är din far skyldig till att försörja henne tills att hon fyller 21år. Så förklarades det för min syster åtminstone. 
  • Äldre 26 Dec 12:17
    #34
    Anonym skrev 2010-12-25 23:45:47 följande:
    Nä har är verkligen inte en curling förälder. Våra föräldrar skilde sig i somras och min syster och min mor bråkar väldigt mkt. Min moster kläckte ur sig till min syster att hon kan kräva mamma på pengar. Men hade min föräldrar fortfarande varit gifta så hade ju hon inte haft dom pengarna ändå.

    Nu när han har snöröjning så är han inte hemma så mkt. så han har ingen direkt kontroll vem som är där. Oftast är det samma tjej som kommer dit säger min andra syster.

    Jo han behöver hjälp med att säga ifrån. det är därför jag behövde veta vad det kostar att ha en 18 åring boende hemma som tror att man kan leva på andra.
    Det är väl bara att räkna ut vad hennes del i hyran är, hur mycket hon äter och hur mycket i energi hon förbrukar, så har ni ju en ungefärlig summa vad hon ska betala. Om hon hoppar av skolan och inte har något jobb så kommer hon ju få söka socialbidrag och där räknar de ut hur mycket hon ska betala i hyra och andra omkostnader. Resten av pengarna ska hon ha till mat, kläder, buss kort, smink, hygien artiklar osv...
    Om hon vägrar att betala så skulle pappa kunna byta lås. Hans ansvar tar slut om hon väljer att hoppa av skolan.

    Det är nog dags för din syster och inse att hon är myndig. Hur ska hon få ett jobb hade hon tänkt sig? Varför hoppar hon av skolan?
  • Anonym
    Äldre 28 Dec 20:41
    #35

    Jag tycker främst det beror på hur mycket personen i fråga tjänar....

    Jag blir så ledsen när jag hör föräldrar som kräver enorma summor bara för att barnet börjat tjäna egna pengar.
    Varför kostar det mer att försörja en 18åring som nyss fått jobb än en 16åring som går i skola?

    En gammal kompis till mig hade en förjävlig mamma.
    När vi gick på gymnasiet jobbade vi extra i stall ofta helger & lov.
    Min kompis tjänade en sommar ungefär 15 000:-
    Vilket är ganska mycket för en tonåring som är van vid noll kr då hennes mamma tog hennes studiebidrag och hon fick 300-400kr har jag för mig.

    Hennes mamma begärde större delen av den summan....vilket min kompis gick med på då hon ALDRIG sa emot sin mamma och Mamman hade printat in i huvudet att hennes mamma minsann försörjt henne hela livet och hon nu behövde betala när hon tjänade in lite egna pengar.

    Vet ni vad som hände efter den sommaren?
    Jo mamman & styvpappan gjorde om en del ändringar i köket så som ny bänkskiva spis & kakel :-O

    Jag vet det låter helt sjukt och nu flera år senare gör de ont i mig när jag tänker på de....=(

    Tycker så fruktansvärt synd om henne och speciellt eftersom hon verka tycka det var helt okej för hennes mamma verkligen  tvångs tryckt in de i hennes huvud att så var rätt....

    När vi senare gick ut gymnasiet skaffade min kompis nån form av A-kassa medans hon sökte jobb.
    Då fick hon 2500kr i månaden.
    Men iaf 1500:- fick hon betala hem.
    Hon fick alltså själv 1000kr av de pengarna.

    Fyyy vad sånt gör mig arg !

    Barn & tonåringar ska givetvis lära sig att saker kostar och klara ha hand om pengar.
    Men man skaffar väl barn för man älskar dom och i viss mån försörja dom så länge man kan?

Svar på tråden Vad ska en 18 åring betala hemma...