• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24780 visningar
    176 svar
    176
    24780

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • Äldre 4 Jan 10:05
    #11

    Vad gör man om man måste jobba heltid 100 % och inte har hjälp av någon som kan hämta tidigare? Inte mycket att göra då - utom att sluta ha dåligt samvete!

    Jobba måste man - och förskolan finns till för att fungera som en pedagogisk, stimulerande, och omhändertagande miljö för ditt barn att vistas i medan du arbetar.

    Så ha inte dåligt samvete om du vet med dig att situationen är som den är.

    Våra barn kommer att vistas på fsk från 07.00 till c:a 17.00 mån-tor, så de kommer också att få långa dagar på fsk. Däremot kommer de att vara lediga och hemma med mig på fredagar, men det är ett eget val jag gjort iom att jag kommer att jobba 90 % - inte 100%.

    Och då är ändå tanken att jag (som börjar 8) lämnar dem på morgonen, medan min sambo (som börjar redan vid 7) hämtar dem på eftermiddagen (han slutar då 16, medan jag inte kommer att sluta förrän 17.30). Annars hade de fått stanna ännu längre.

    Så släpp det dåliga samvetet - det gynnar ingen. Det är bara så verkligheten ser ut för de flesta av oss.

  • fjonka­n
    Äldre 4 Jan 10:07
    #12

    Tyvärr är det ju så när man jobbar 100% och bägge slutar lite sent på dagen. Det enda du kan göra om ekonomin tillåter är att gå ned i tid,det har du rätt till när barnet är under 7 år. Men om hon trivs och inte är alltför trött så är det ingen fara tycker jag.


    Jag är faran som lurar i natten.....
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 10:09
    #13

    våra söner är på dagis till 18,20 vissa dagar. Å dom har inte ont av det.

  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 10:11
    #14

    Man kan inte ha dåligt samvete för att vissa familjer har så pass bra ekonomi så att de kan ha en deltidsarbetande förälder. Har dagis öppet så har de öppet - det är ju inte så att du hämtar efter stängningstid. Jag har förklarat för min dotters fritids att jag egentligen inte skulle kunna hämta förrän vid 18 och då frågat hur de tänkt lösa det. Till svar fick jag att om det visade sig att jag var sen flera gånger så kunde jag få dispens att ha dottern på fritids längre. Av fritidsfröknarna har jag fått höra att det är helt ok om jag inte kommer förrän precis innan 17.45 för de är ju kvar ändå - har arbetstid tills dess - och då kunde dottern hjälpa till att fixa i ordning. Vi föräldrar har så dåligt samvete för en massa ändå vad gäller tid och ork - hur hade samvetet mått om ekonomin inte gick ihop. FÖRÄLDRAR, SLUTA HA DÅLIGT SAMVETE! Skulle jag ha dåligt samvete för att min dotter är på fritids kl 6.30 till 17.20 (skola emellan) hade det varit en sak till att tynga ner mig. Vad blir jag för mamma då? Och många gånger när jag ber dottern att gå hem själv efter mellis får jag höra "Nej, jag vill inte, vi ska...." och så kommer det något roligt de hade planerat. Så länge barnen inte tar skada så...

  • Äldre 4 Jan 10:13
    #15

    Tycker inte att det låter jättesent. Allt beror ju på hur barnet påverkas av det . Måste man jobba så måste man . Det är inget du ska skämmas för eller ha dåligt samvete över. Kan ju dessutom vara roligt för barnet att vara kvar sist och få full uppmärksamhet av personalen den sista halvtimmen . Vårt dagis stänger 18.30. Men de sista barnen går hem runt kl 18. Herregud det finns föräldrar som är hemma hela dagarna och ändå har sina barn fulla dagar på dagis . DE borde ha dåligt samvete, inte du som jobbar och försörjer dina barn .

  • Äldre 4 Jan 10:14
    #16

    Vi jobbar heltid båda två men har tur som har jobb där man kan flexa. Så jag är på jobbet till halv sju och hämtar senast halv fyra. Sambon jobbar "vanliga" tider och lämnar till 8. Har dessutom rätt nära båda till jobb och dagis. Ibland kör det ihop sig och då har jag en syster som kan hämta eller i värsta fall hämtar vi senare. Så har vi lyckats lösa det så att dagarna inte ska bli alltför långa för vår 2-åring som ändå ofta är rätt trött på eftermiddagarna. Men jag har verkligen all förståelse för att alla inte har jobb som våra och då gör man väl så gott man kan. Försök att inte ha dåligt samvete för nåt du inte kan ändra på.

  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 10:15
    #17
    Jessi1982 skrev 2011-01-04 10:13:36 följande:
    Tycker inte att det låter jättesent. Allt beror ju på hur barnet påverkas av det . Måste man jobba så måste man . Det är inget du ska skämmas för eller ha dåligt samvete över. Kan ju dessutom vara roligt för barnet att vara kvar sist och få full uppmärksamhet av personalen den sista halvtimmen . Vårt dagis stänger 18.30. Men de sista barnen går hem runt kl 18. Herregud det finns föräldrar som är hemma hela dagarna och ändå har sina barn fulla dagar på dagis . DE borde ha dåligt samvete, inte du som jobbar och försörjer dina barn .
    Precis! Bra skrivet!
  • Äldre 4 Jan 10:19
    #18

    Tänkte svara på frågan hur vi andra gör som hämtar tidigare.. Eller vi här iallafall. Nu är jag mammaledig så just nu är det ju annorlunda, men innan det jobbade jag 87,5% vilket betydde att jag oftast började kl 9. Sambon är VVS-montör och börjar och slutar tidigt, därför kunde sonen gå mellan 8.45-15.45 ca. Hjälper ju också att ha nära till jobbet...
    Jobbar på förskola och jag tycker att visst är det sent att hämta 17.20, men det är väl inte så att man höjer på ögonbrynen för att en förälder behöver hämta den tiden. Vi stänger 18 och det är oftast ett eller ett barn kvar tills dess. Det var någon som sa att personalen oftast har en kvart på sig efter stängningstiden att stänga, plocka undan etc men det stämmer tyvärr inte. Inte på någon av de förskolor där jag har jobbat eller varit på iallafall. Så sista tiden innan stängning behöver man göra allt det tråkiga jobbet, slänga sopsäckar och städa undan t ex. Vi är två som stänger, så då kan den ena göra det jobbet medan den andra är med barnen som är kvar, men på andra förskolor där jag jobbat har man stängt ensam och då får barnen som är kvar vara med och göra de sakerna.

    Du skrev att du har en sambo, slutar ni båda lika sent? Behöver båda jobba 100%? Det gör ganska mycket att gå ner bara några procent i arbetstid. Jag gissar att ni redan funderat på detta, och då kommit fram till att det behöver vara så här. I så fall, försök sluta ha dåligt samvete och må bra över att din familj verkar må bra! Vad andra tycker spelar ingen roll. 

  • Anonym (det beror på)
    Äldre 4 Jan 10:20
    #19
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-04 09:56:04 följande:
    Jag har verkligen ingen i vår omgivning som kan hjälpa oss att hämta, tyvärr.

    Hon kommer inte jättetidigt, utan kl 8 ungefär. Hon är pigg och glad när jag hämtar henne. som tur är så gillar hon verkligen sitt dagis.
    På fredagar så hämtar jag en timme tidigare.

    Men ändå, samvetet gnager. Jag undrar som sagt hur alla andra gör, är det ingen mer som jobbar 100%

    jag försöker hitta en extramormor, som kanske kan vara barnvakt och hämta tidigare en-två gånger i veckan. Men å andra sidan som min sambo säger, vad skiljer det ifrån att hon sitter själv med en dagispersonal och pusslar eller leker med lego en stund?
    Jag tycker hon går rätt normala tider då, så länge hon trivs och är pigg och glad så tycker jag inte du ska känna så.

    Jag jobbar 100% och även min man. Men jag har förmånen att mina arbetsdagar bara är 7 timmar och vi har även flex så jag kan lägga upp min dag som det passar. Min man lämnar 06.45 medan jag åker till jobbet så jag kan börja tidigt, sen slutar jag 15 och åker och hämtar henne 15.45 på dagis. Ibland flexar jag ut tidigare om det passar. Hon är pigg och glad och trivs. Om jag hade märkt att hon var trött så hade jag övervägt att jobba mindre men ekonomiskt så behöver vi två fulla löner.
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 10:27
    #20

    Jag personligen tycker att kl 17.20 är sent! Mest för att jag tycker tiden på eftermiddagen är en viktig tid att umgås, äta middag och framförallt varva ner tillsammans innan läggdags....

     Själv hämtar vi barnen senast kl 16.00 oftast blir det mellan kl 15-15.30. Efter hämtning handlar vi middagsmat tillsammans, åker hem och hinner ofta vara ute en stund innan vi går in o fixar middag, äter o dukar undan sedan har vi ca 1,5 timme innan det är dags att krypa ner i sängen för att sova...

    Vi lämnar våra barn på skola o förskola kl 8.30 på morgonen.
    Anledningen att vi har sånna här tider är att en av oss jobbar 75% & den andre 100%. Den som jobbar 100% har möjlighet att bestämma sin arbetstid själv och styr alltså att ibland börja tidigt och sluta vid kl 15 el börja vid kl 9.00 och sluta senare...75% jobbar mitt över dagen....
    =mindre pengar i månaden MEN mer TID tillsammans!!

    Jag har förstått att alla inte kan ha det så, men vi har både hus, två bilar, skoter, cross, fyrhjuling,stuga i fjällen, åker på semester varje sommar (oftast i sverige men också i våra grannländer) åker utomlands ca var tredje år och mat på bordet varje dag! Har lån på en bil o huset, på ca 1 miljon....
    Dock köper vi inte märkes kläder och går ut o äter och sånna saker!! (väldigt sällan)
    Vi jobbar innom logestik o omsorg, så vi har ABSOLUT inga topp jobb!! Bor 1 mil utanför en ganska stor stad i mellersta sverige o jobbar i och lite utanför stan.... sambon har ett motorintresse, som kostar en del också=)

    Jag tror att många (kanske inte ensamstående el helt arbetslösa el sjukskrivna el ni som studerar, dock alla som jobbar, iallfall om en i familjen har jobb) skulle kunna ändra sin livsstil o få mer tid tillsammans, om man bara ger sig den på det!! Så mitt tips är att sätta sig ner och verkligen gå igenom vad man behöver o inte och se hur man vill ha sitt liv....

    Lycka till allihop!!

Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?