• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24931 visningar
    176 svar
    176
    24931

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • Äldre 4 Jan 12:06
    #41
    Anonym (nästan samma) skrev 2011-01-04 11:25:02 följande:
    Att bo i närheten av sitt arbete och att ha dagis/skola/fritids inpå knuten är inte alla förunnat. Jo, det känns som om de föräldrar som fixar och donar för att kunna hämta tidigare tittar jäkligt taskigt på en vid de få tillfällen man råkas ses. Varför? Bara för att man inte råkas ses kl 14 varje dag eller?
    Såklart det inte är, men de som KAN justera sina liv gör väl det knappast för att det är prestige i det hela? Det är andra saker som prioriteras bort.

    Jag tror "titta taskigt" känslan är DITT dåliga samvete. Släpp det! Du och din familj gör det som funkar bäst för er, eller hur. Har du dåligt samvete och taggarna utåt är det inte lätt att få vänner. Du blir bemött som du förväntar dig helt enkelt.
  • Äldre 4 Jan 13:12
    #42

    Allt handlar om prioriteringar när man har barn. Jag har valt att jobba tidigt på morgonen och går hem lite tidigare. Hade det inte fungerat hade jag prioriteat bland utgifter och gått ner i tid. Vad som fungear för er kan ni avgöra, ingen annan. Jag hade inte klarat att ha sonen så länge på dagis. Nu går han åtta till fyra. Vilket jag tycker är extremt för en treåring. Men det är jag. Ingen annan kan avgöra vad som är ok för mig och min familj.  Men till våren får vi tillökning och så kommer han gå korta dagar eller itne alls.

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 13:13
    #43
    EtKm5 skrev 2011-01-04 12:05:49 följande:
    Tycker inte 17:20 låter extremt sent över lag med tanke på hur folk har sina ungar på dagis, men däremot extremt sent med tanke på i vilken ålder barn på dagis har. Varför jobbar man så mycket med så små barn?

    Om din man blir av med jobbet om han går ner i tid så kanske ni ska ställa er frågan vad som är mest värdefullt ett jobb eller ert barn? Kommer ni fram till att jobbet betyder mer än barnet så är det väl så det är och då behöver du väl inte känna dig dålig som hämtar sent? För då väljer du ju det viktigaste först! 
    Tjo här fick jag så jag teg.
    Klart att inte jobbet är viktigast. Men här där vi bor så kostar ett hus ca 3 milj. och en lägenhet är inte mycket billigare. så vi behöver två jobb.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 13:49
    #44
    N1an skrev 2011-01-04 13:12:34 följande:
    Allt handlar om prioriteringar när man har barn. Jag har valt att jobba tidigt på morgonen och går hem lite tidigare. Hade det inte fungerat hade jag prioriteat bland utgifter och gått ner i tid. Vad som fungear för er kan ni avgöra, ingen annan. Jag hade inte klarat att ha sonen så länge på dagis. Nu går han åtta till fyra. Vilket jag tycker är extremt för en treåring. Men det är jag. Ingen annan kan avgöra vad som är ok för mig och min familj.  Men till våren får vi tillökning och så kommer han gå korta dagar eller itne alls.
    8-16?? Jobbar du på dagiset eller?
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 13:52
    #45
    Anonym (nästan samma) skrev 2011-01-04 13:49:54 följande:
    8-16?? Jobbar du på dagiset eller?
    Hon jobbar kanske inte 100%??
  • Äldre 4 Jan 13:54
    #46
    Anonym skrev 2011-01-04 13:52:50 följande:
    Hon jobbar kanske inte 100%??
    Eller så gör de som vi att de jobbar lite "omlott" så att säga. Dvs den ena börjar lite senare och den andra slutar lite tidigare.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 13:55
    #47
    Madick skrev 2011-01-04 12:06:26 följande:
    Såklart det inte är, men de som KAN justera sina liv gör väl det knappast för att det är prestige i det hela? Det är andra saker som prioriteras bort.

    Jag tror "titta taskigt" känslan är DITT dåliga samvete. Släpp det! Du och din familj gör det som funkar bäst för er, eller hur. Har du dåligt samvete och taggarna utåt är det inte lätt att få vänner. Du blir bemött som du förväntar dig helt enkelt.
    Du jag kan lova dig - JAG har inte dåligt samvete. Jag vet hur bra min dotter har det på fritids, nu är hon ju inte 3 men när hon var liten gick hon lika länge på dagis. Hon har aldrig varit svår att lämna, inte ens som helt ny på dagis utan det var "vink, vink" med glatt leende. Min tjej är framåt och glad och surar oftare när jag kommer tio minuter tidigare än vanligt. Hon har möjligheten att gå hem när hon vill efter skolan är slut (sålänge det är ljust ute). Men där jag bor - finns det måååånga hästgårdar och många höginkomsttagare medans vi kanske bara är TVÅ ensamstående med skolbarn! Så vi är ganska lätta att peka ut. Och jag lovar dig - de tittar. Men som jag skrev, dottern har helt underbara både manliga och kvinnliga fritidsfröknar som verkar älska sitt jobb och tar väldigt bra hand om barnen - så bra att det suckas när man ska hem... Du bor antagligen inte där jag bor eller?
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 13:56
    #48
    Eena skrev 2011-01-04 13:54:40 följande:
    Eller så gör de som vi att de jobbar lite "omlott" så att säga. Dvs den ena börjar lite senare och den andra slutar lite tidigare.
    Just min poäng.. alla är inte två..
  • Äldre 4 Jan 13:58
    #49

    Ts har du möjlighet att hämta tidigare nån dag i veckan? 17.20 är inte så supersent men alla barn är ju olika, vissa klarar det bra att vara på dagis (ja jag vet förskola) i 9 timmar utan problem medans andra blir jättetrötta. När går dottern upp på morgonen? Och när går hon i säng? Får hon sova på dagis på dagen?


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Äldre 4 Jan 14:10
    #50
    Anonym (nästan samma) skrev 2011-01-04 13:56:31 följande:
    Just min poäng.. alla är inte två..
    Jag är fullt medveten om det men ville bara ge en förklaring till varför en del kan ha barnen 8-16 utan att arbeta på dagiset...

    Men som jag sagt i tidigare inlägg är jag övertygad om att alla gör så gott de kan för sina barn. Skulle aldrig titta snett på någon för att de hämtar sent. Tycker däremot synd om dem eftersom det verkar så mycket jobbigare att hämta senare när både man själv och barnet är trött och/eller hungrig.
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?