• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24763 visningar
    176 svar
    176
    24763

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 14:21
    #51
    Eena skrev 2011-01-04 14:10:57 följande:
    Jag är fullt medveten om det men ville bara ge en förklaring till varför en del kan ha barnen 8-16 utan att arbeta på dagiset...

    Men som jag sagt i tidigare inlägg är jag övertygad om att alla gör så gott de kan för sina barn. Skulle aldrig titta snett på någon för att de hämtar sent. Tycker däremot synd om dem eftersom det verkar så mycket jobbigare att hämta senare när både man själv och barnet är trött och/eller hungrig.
    Förstår mer och mer hur bra det är där jag bor. Det är mer än en gång jag kommit för att hämta och tösen har stått med en macka i munnen... fritidsfröken också faktiskt :). Detta är då ca 2 timmar efter mellis där det har ätits t ex potatisplättar. Normalt är om jag hämtat liiite tidigare att jag kommer och avbryter fruktstunden och tösen tar frukten i munnen medans hon klär på sig. Hungrig har hon aldrig behövt vara på fritids iaf. På min dotters förra fritids visste man knappt att det var någon kvar när man kom. Det var så tyst. Gick man in fick man se fröken och 2-3 barn sitta och mysa i soffan med frukt i händerna, kanske lästes det en saga. Antagligen har jag haft en väldans tur som haft så bra både dagis och fritids som sett till barnens bästa - kanske inte är så på alla ställen? Vi kanske ska börja diskutera det i någon annan tråd - hur det går till på olika dagis/fritids. Det hade varit ganska intressant att se om det är stor skillnad kommun till kommun.
  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 14:44
    #52

    Jag hämtar 16.20 på fredagar.

    Dottern vaknar ca kl 7 och somnar 20.30. Sedan sover hon 1,5 timme på dagis.

    och som sagt så älskar hon sitt dagis och sina fröknar. Så det sitter helt klart i mitt huvud, jag förstår det.

    men jag är ändå nyfiken på hur "alla" anda lyckas hämta så tidigt varje dag. Har ingen annan fasta arbetstider? Det känns som att alla hämtar kl 14 och lämnar kl 8. 

  • EtKm5
    Äldre 4 Jan 14:52
    #53
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-04 13:13:43 följande:
    Tjo här fick jag så jag teg.
    Klart att inte jobbet är viktigast. Men här där vi bor så kostar ett hus ca 3 milj. och en lägenhet är inte mycket billigare. så vi behöver två jobb.
    Nej men då är det inte jobbet som är viktigast utan boendet. Det finns mängder av ställen i Sverige där ett hus kostar under miljonen och en lägenhet bara några hundra tusen. Och tom på de dyra ställena finns vanliga hyresrätter. Men nu vill ni bo på ett dyrt ställe och verkar inte kunna tänka er hyresrätt.  Det är ett val, och vad ni gör för val har väl inte andra att göra med? Om ni väljer ett dyrt boende framför tid med barnen så är det ert val, förstår inte varför du ska ha dåligt samvete och skämmas. Ni väljer det som är viktigast för er. Det är ert liv och era prioriteringar!
  • Anonym (prio)
    Äldre 4 Jan 14:57
    #54
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-04 14:44:22 följande:
    Jag hämtar 16.20 på fredagar.

    Dottern vaknar ca kl 7 och somnar 20.30. Sedan sover hon 1,5 timme på dagis.

    och som sagt så älskar hon sitt dagis och sina fröknar. Så det sitter helt klart i mitt huvud, jag förstår det.

    men jag är ändå nyfiken på hur "alla" anda lyckas hämta så tidigt varje dag. Har ingen annan fasta arbetstider? Det känns som att alla hämtar kl 14 och lämnar kl 8. 
    Det enkla svaret är: Vi prioriterar våra barn för allt annat här i livet, vi byter jobb, flyttar till billigare boende, hoppar utlandsresor och märkesprylar osv osv osv. Vi lever på mindre pengar och behöver då inte heller jobba hela dagarna, utan kan vara hemma och leva livet med barnen :D Vilket väl någonstans var själva tanken när man skaffade dem :D
  • Äldre 4 Jan 14:58
    #55

    Ts..Jag jobbar skift och är ensamstående än så länge...

    Men jag jobbar 07.00-19.00...det innebär att jag lämnar 06.30 och dom hämtas av sin far vid 15-tiden. Ibland blir det senare pga av olika anledningar.

    Ha inte dåligt samvete....

     

  • EtKm5
    Äldre 4 Jan 15:07
    #56
    Pallas skrev 2011-01-04 11:10:55 följande:
    fenja: Jo, jag jobbar ju 75% själv, men det beror inte på att min man har ett så viktigt jobb att han inte kan, utan för att det var den tjänstgöringsgrad jag kunde få. Jag kompletterar med föräldrapenning upp till 100%, så att jag behåller min heltids-SGI.
     Pallas, ju du känns rätt fördomsfull. Gissar dessutom att din man jobbar mer än du för du kan väl inte på fullt allvar mena att två personer som jobbar 75% var har barn på dagis mellan 7-7:30????????  Om ni nu inte har dem på dagis för att roa er privat. 

    Och nej min man pensionssparar inte åt mig, jag pensionsparar inte åt honom heller för den delen, fast att jag jobbar grymt mycket mer än vad han gör. Livet är ett givande och tagande. Vissa perioder försörjer jag honom, andra perioder försörjer han mig. Det går upp och ner och i slutändan brukar det jämna ut sig! 

    Men för guds skull se för fasen till att din man personligen ersätter dig för all lön du missar! Så du inte råkar ha en krona mindre på kontot den dag du ligger i kistan!

    Är lite nyfiken på hur du ersätter honom för all tid han förlorar med era barn när du inte skaffar dig ett heltidsjobb och låter honom vara hemma!
  • Äldre 4 Jan 15:10
    #57
    Anonym (nästan samma) skrev 2011-01-04 13:49:54 följande:
    8-16?? Jobbar du på dagiset eller?
    Nej, jag är på jobbet 6:30 och går 15:00. Min man lämnar och jag hämtar.  Ska vi ha barn tillsammans så får vi dela på det tycker jag. Det är iten jag som skaffat barn.
  • Okänd
    Äldre 4 Jan 16:08
    #58
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 4 Jan 16:09
    #59
    Meddelande borttaget
  • Moria
    Äldre 4 Jan 16:13
    #60
    Anonym (prio) skrev 2011-01-04 14:57:19 följande:
    Det enkla svaret är: Vi prioriterar våra barn för allt annat här i livet, vi byter jobb, flyttar till billigare boende, hoppar utlandsresor och märkesprylar osv osv osv. Vi lever på mindre pengar och behöver då inte heller jobba hela dagarna, utan kan vara hemma och leva livet med barnen :D Vilket väl någonstans var själva tanken när man skaffade dem :D
    Det handlar väl verkligen inte om priroteringar...eller ja kanske i vissa fall men jag har svårt att tänka mig att ngn skulle prioritera bort sina barn!!!

    För MIG finns inte alternativet att flytta, gå ner i tid eller på ngt sätt få ihop d om jag inte jobbar heltid. Och därmed måste jag alltså ha sonen på dagis mellan 07.30 - 17.30.

    Ingen tycker väl att d är roligt att man har så lite tid tillsammans på kvällarna men d får man försöka ta igen på helger ist!
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?