• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24733 visningar
    176 svar
    176
    24733

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • EtKm5
    Äldre 4 Jan 18:22
    #71
    Anonym (hej) skrev 2011-01-04 17:48:07 följande:
    Jo, för MIG (oss) är det mer komplext än så. Min miljonvilla (he..mindre lyxig än det låter..) gör mig lycklig (inte för "lyxen" utan för miljön), närheten till havet gör mig lycklig, jag älskar mitt jobb, min man älskar sitt jobb, barnen älskar förskolan, barnen älskar sina vänner i området, barnen älskar förskolan osv osv osv.

    Det handlar ju inte om att jobbet ger mig "mer" än barnen!!!! Tror du verkligen att folk i allmänhet, som jobbar heltid eller nästan heltid, tycker att typ en dyr bil är "mer värd" än barnen. Ärligt? Barnen ger mig mest!!!! Men JAG känner inte att jag försakar dem för att jag hämtar kl 16.20 istället för låt säga 15.20.
    Mer värt är ju lite hur man ser på det. Men uppenbarligen är det mer värt för dig att få bo nära havet än att få ha barnen hemma. Annars hade ni ju bott billigare = behövt jobba mindre= haft barnen hemma mer. 
    Men nu betyder havsnära boende så mycket att du hellre har barnen långa dagar på dagis = missar massa tid med dem. 

    Vad jag menar är att om du är nöjd med att ha det så så är det ju inget problem. Eller? Det är din prioritering som enbart rör dig och dina barn. 

    Men för att svara på din fråga, ja, om man jobbar mer än man behöver för att tex kunna köpa en flashig bil (vilket för en normalinkomsttagare innebär ganska mycket extra jobb under lång tid), så visst betyder bilen mer än barnen då!

    Om du inte känner att du förskakar dem när du har dem på dagis hela dagarna så är det väl fantastiskt! Och nej jag håller med dig! 60 min hit eller dit gör ingen större skillnad. jag snackar dagis/fritids kontra vara hemma, i sitt hus, på sin tomt!

     
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 18:42
    #72
    EtKm5 skrev 2011-01-04 17:28:16 följande:
    Ja men då är det ju ett val ni har gjort! Ni måste bo där husen med en härlig trädgård kostar ett par mille för att må bra och då måste ni även jobba heltid. Men ni trivs och är nöjda med att ha det så  och era barn kan rumla runt där den lilla tid de inte är på dagis. Så vad är problemet?

    Jag skulle bli GALEN om jag inte fick umgås med mina barn. Därför valde vi att flytta till en håla på landet där husen kostar runt 700 000. Vi har en tomt på 2000 m2 och barnen rumlar i den hela dagarna. Vi skulle vara djupt olyckliga om någon av oss behövde jobba heltid, och ha ungarna på dagis/fritids hela dagarna, därför att vi vill vara med våra barn det är det som får oss att må bra. För dig och din man är det något annat. Men båda mår vi bra! Kan inte se problemet med det hela? Ni väljer det ni mår bra av och vi väljer det vi mår bra av. Så varför ska man då skämmas eller ha dåligt samvete över att ha ungarna på dagis/fritids hela tiden? 
    Det  valet gjorde vi med. Här där vi bor i mellersta sverige, kostar en stor villa med stor tomt ca 700 000-900 000. Dyrare inne i stan....Vårt hus ligger på ca 180kvm har gammla kakelugnar & trägolv. Vårt fristående garage är på 100kvm. Vi har tomt på ca 5000m2 med stor o fin trädgård & sjötomt...vi köpte för ca 6 år sedan för 500 000 & har i dag lån på det + några 100 000 till pga av renoveringar av kök, badrum & jordvärmer m,m Jag jobbar 75% & sambon likaså. Alltså vi jobbar 6 timmar om dagen båda två,  jag jobbar kl 8-14,30 och sambon börjar kl 5,30-12. Jag lämnar barnen vid 7.30 & sambon hämtar yngsta på dagis kl 12.30 och den älsta kl 13 när skolan slutar. Vi jobbar inne i stan (bor lite utanför) & restiden blir ungefär 20 min med bil. Vi äger två bilar & vi har absolut inga högavlönade jobb, jag jobbar innom omsorgen och sambon på ett lager...
  • Äldre 4 Jan 18:43
    #73

    pga av flex så försöker vi hinna till 17 men hon brukar vara sist eller bara något annat barn kvar när vi jobbade (föräldraledig nu) har inte dåligt samvete, fast andra försöker ge än de titt som tätt

  • Manche­ster
    Äldre 4 Jan 18:45
    #74
    EtKm5 skrev 2011-01-04 18:22:32 följande:
    Mer värt är ju lite hur man ser på det. Men uppenbarligen är det mer värt för dig att få bo nära havet än att få ha barnen hemma. Annars hade ni ju bott billigare = behövt jobba mindre= haft barnen hemma mer. 
    Men nu betyder havsnära boende så mycket att du hellre har barnen långa dagar på dagis = missar massa tid med dem. 

    Vad jag menar är att om du är nöjd med att ha det så så är det ju inget problem. Eller? Det är din prioritering som enbart rör dig och dina barn. 

    Men för att svara på din fråga, ja, om man jobbar mer än man behöver för att tex kunna köpa en flashig bil (vilket för en normalinkomsttagare innebär ganska mycket extra jobb under lång tid), så visst betyder bilen mer än barnen då!

    Om du inte känner att du förskakar dem när du har dem på dagis hela dagarna så är det väl fantastiskt! Och nej jag håller med dig! 60 min hit eller dit gör ingen större skillnad. jag snackar dagis/fritids kontra vara hemma, i sitt hus, på sin tomt!

     
    Just det inlägg du svarade på gällde någon som faktiskt gjort ett val, villa vid havet i fina omgivningar och med stor tomt, även om det nu råkade kräva långa arbetsdagar. Men så ser det verkligen inte alltid ut. Det händer att jag hämtar sent, men då har vi oftast lämnat sent också. För ett par år sedan gick våra barn exempelvis 10-17 ett par dagar i veckan.. Däremot har jag sett andra barn som alltid verkar ha kommit tidigt och som alltid är kvar när jag hämtar. Och vet du vad? Det handlar nästan alltid om barn till ensamstående mammor med lågbetalda yrken. Kvinnor vars "val" handlar om att antingen jobba heltid och ha råd med mat och kläder, samt en lägenhet på kanske 2 rok, eller att jobba mindre och helt enkelt inte få ihop sin ekonomi.

    Där vi bor finns många villor som säljs för 10 miljoner eller mer. Radhusen kostar från fyra miljoner om man kan tänka sig renoveringsbehov. Man skulle alltså kunna tro att det vimlade av barn som hade långa dagar på dagis/fritids för att föräldrarna prioriterar lyx och flärd, men så är det inte. De dagar jag hämtar efter 16 börjar det redan bli tomt på sonens dagisavdelning. Och då öppnar vår förskola ändå inte förrän 7.30, så det handlar inte om att folk lämnar tidigt istället. De flesta barn kommer runt 8.30-9.

    Visst finns det föräldrar som gör tveksamma prioriteringar, som inte kan vänta några år med drömvillan, långresorna och den stora nya bilen tills barnen är gamla nog att klara längre dagar, men de flesta gör nog så bra val de kan. De har bara inte tillräckligt bra alternativ.
  • Äldre 4 Jan 18:51
    #75

    Nä inte supersent och det är bra att du kan hämta tidigare åtminstone en dag. Min syster hade problem med att hon hämtade sina barn 18.15 vissa dagar (då började de sent) då hon arbetade inom handeln och hon ibland var tvungen att jobba tills affären stängde 18. Personalen klagade faktiskt öppet vilket jag tycker är fult. Förskolan var öppen till 18.15 om det fanns barn som gick och eftersom min systers barn ofta var de sista som var kvar så fick hon höra en massa skit. Sedan verkade personalen totalt ignorera att de gick hem tidigare minst en dag i veckan och ofta var lediga 1-2 dagar i veckan eftersom pappan jobbade som lastbilschaufför och hade lediga dagar efter körningar. Det var inget kul för henne då.

  • Äldre 4 Jan 19:05
    #76

    visserligen så var hon och kommer sen oxå vara ledig 1 dag i veckan då en av oss arbetar mindre

  • Anonym (50tim­mer va!)
    Äldre 4 Jan 19:44
    #77
    EtKm5 skrev 2011-01-04 17:30:31 följande:
    Man behöver inte bo där det är som dyrast, man behöver inte handla där det är som dyrast, man behöver inte leva särskilt dyrt. Om ni bara har ett enda barn kan jag verkligen inte förstå hur han måste vara 50/tim i veckan på dagis!!
    ojdå det känns inte bra att barnet ska vara på dagis 50 timmer hur många vuxna orkar jobba 50 timmer ?
  • Äldre 4 Jan 19:48
    #78
    Anonym (50timmer va!) skrev 2011-01-04 19:44:39 följande:
    ojdå det känns inte bra att barnet ska vara på dagis 50 timmer hur många vuxna orkar jobba 50 timmer ?
    Hur många vuxna sover middag på jobbet?
  • Äldre 4 Jan 19:56
    #79
    Pallas skrev 2011-01-04 19:48:50 följande:
    Hur många vuxna sover middag på jobbet?
    bra skrivet många i såna här trådar som ska attackera folk som är tvungna att ha barna långa dagar på dagis kör med argumentet att vi vuxna jobbar minsann inte så mycket ne men de kan ju bero på att vi måste lämna och hämta och tiden de tar däremellan, alla jobbar inte skift kan utnyttja flex mm.
    men som sagt min dotter sov 2 timmar varje dag på dagis, de fick ja knappast göra på jobbet även om de hade varit jäkligt skönt
  • trassl­ig
    Äldre 4 Jan 19:57
    #80

    Det handlar väl om att klara ekonomin så att man kan gå runt som en familj. Har inte läst hela ts, så det framgår ju inte om du är ensamstående.


    Jag själv har jobbat som mest 80% och då lade jag in så att jag jobbade varannan helg (när dottern ändå var hos sin pappa) så min dotter gick 3-4 dagar i veckan och då kunde tiderna variera.
    Men jobbar man på ett kontorsjobb så är det ju lite svårta att begära att jobba på helger..


    Felicia maj -07, BF Bebis i magen 29/5 2010
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?