• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24756 visningar
    176 svar
    176
    24756

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 16:10

    Tycker att det känns lite sent men det beror ju på vad man jämnför med...

    Jag jobbar 75% och min man jobbar 100%. Jag börjar tidigare så min man lämnar och jag hämtar när jag slutar.
    Vi valde även att sälja vårt dyra hus och hyr istället ett mindre radhus för att få en lägre boendekostnad just för att vi ville prioritera att någon av oss gick ner i tjänst...

  • Fiyali
    Äldre 5 Jan 17:46

    Man gör det man behöver för sina barn, det är vad det innebär att vara en bra förälder.
    Då ska man absolut inte känna skam över de negativa konsekvenser det möjligen kan få. Konsekvenserna av att inte göra det hade varit värre.


  • Anonym
    Äldre 5 Jan 18:29
    Niicol3e skrev 2011-01-05 15:33:03 följande:
    jag är ensamstånde och min son på snart tre år går på dagis mellan 06.30 och 17.00 två dagar i veckan resten 06.30- 18.00 nu under höst terminen, men vad jag ser så är schemat i skolan ändrat så vi slutar tidigare varje dag :)  men det blir 18.00 en dag i veckan minst. och jag har inte dåligt samvete för jag gör detta för sonen skull och för att jag ska få utbildning för att senare kunna försörja oss helt ensama med jobb.

    hans mormor och morfar hämta hans ytterst sällan för dom har jobb att sköta och kan inte ta ledig så ofta heller. men sonen han total älskar dagis så det är inga problem alls att ha han så länge även ifall kl är 18.00 så vill han inte gå hem :P
    kanske han ser dagis som sitt hem o fröknarna som sina närmaste, för dom träffar han ju mer än du gör. du träffar han ju knappt. bara på lov o helger:-S
  • Anonym (gansk­a glad)
    Äldre 5 Jan 18:54
    Niicol3e skrev 2011-01-05 15:33:03 följande:
    jag är ensamstånde och min son på snart tre år går på dagis mellan 06.30 och 17.00 två dagar i veckan resten 06.30- 18.00 nu under höst terminen, men vad jag ser så är schemat i skolan ändrat så vi slutar tidigare varje dag :)  men det blir 18.00 en dag i veckan minst. och jag har inte dåligt samvete för jag gör detta för sonen skull och för att jag ska få utbildning för att senare kunna försörja oss helt ensama med jobb.

    hans mormor och morfar hämta hans ytterst sällan för dom har jobb att sköta och kan inte ta ledig så ofta heller. men sonen han total älskar dagis så det är inga problem alls att ha han så länge även ifall kl är 18.00 så vill han inte gå hem :P
    6.30-18 låter helt absurt! Fattar att du kanske har svårt att få ihop det men om du pluggar kan du omöjligen behöva ha honom så extremt långa dagar. Och vadå ta igen på lov och helger - han är ju 10 timmar om dagen på sitt dagis och en halvtimme med dig. 
    Det betyder 50 timmar dagis på en vecka, 2,5 timmar med dig, + helgen då han kanske är vaken 12 timmar per dag -  alltså 26,5 timmar med dig och 50 på dagis under en vecka. Låter sjukt om du frågar mig. 
    Okej om du jobbade långt bort men om du pluggar måste du ju kunna förlägga lite av pluggandet hemma?
     
  • brumma­gumman
    Äldre 5 Jan 20:03

    Det är inte alltid en lösning att jobba 75%. Jag gör det men arbetstiderna varierar ändå från 8-13 och till 16-20.30. Pappan jobbar 9-18 alla dagar och vi jobbar varannan helg båda två. Så sena kvällar är oundvikligt i dagsläget. Däremot har vi ju minst två lediga vardagar i veckan. Om pappan skulle gå ner i tid skulle det också innebära en helt ledig dag och inte att sluta tidigare nån dag, tyvärr. Planen är att prova och se hur det här funkar för oss alla tre. Går det inte måste vi hitta nån annan lösning.

  • liji77
    Äldre 5 Jan 20:15

    Blir man automatiskt en bättre förälder när man går ned i tid eller stressar varje dag för att hämta barnet tidigare? Är du en bättre förälder om du stressar och kommer till dagis med dåligt samvete?
    Erbjuder du bättre eller samma kreativa stimulans hemma som pedagogerna gör på dagis?

    Beroende på vilka jobb man har, så ser det olika ut om man går ned i tid. Jag har själv gått ned till 75%, men jag kan inte gå tidigare för det. Jag får jobba färre dagar i stället. Jag tycker inte att jag är rättvis mot mig själv när jag stressar och får dåligt samvete för att jag missar bussen och måste ringa till dagis och berätta att jag blir sen. Jag har aldrig mötts av en ledsen eller besviken son.

    Nä, jag tycker att det är bättre med en mamma som kommer med lugn puls till dagis.

    Ja, visst. Jag är min sons mamma och han får säkerligen fler kramar när han är hemma med mig. Men jag är inte lika påhittig som personalen på dagis.

  • Pellin­ell
    Äldre 5 Jan 20:22
    liji77 skrev 2011-01-05 20:15:53 följande:
    Blir man automatiskt en bättre förälder när man går ned i tid eller stressar varje dag för att hämta barnet tidigare? Är du en bättre förälder om du stressar och kommer till dagis med dåligt samvete?
    Erbjuder du bättre eller samma kreativa stimulans hemma som pedagogerna gör på dagis?

    Ja, visst. Jag är min sons mamma och han får säkerligen fler kramar när han är hemma med mig. Men jag är inte lika påhittig som personalen på dagis.
    Visst skall man ha respekt för pedagogerna, men att en normal familj skulle vara en skadligare miljö för ett barn än pedagogernas kreativa stimulans tycker jag är rent skitsnack. Klart de allra flesta ungar vill komma hem i normal tid, även om inte mamma erbjuder kreativa utmaningar.
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 20:45

    Var 3e vecka jobbar min man eftermiddag å jag jobbar i butik (75%).
    Då lämnar han vid 14.00 å jag hämtar 17.30 ...alltså inga långa dagar men hon är alltid ensam sista timmen...
    känns lite trist, men va ska man göra? du arbetar för att du måste!! dom flesta av oss kan inte vara hemma, även om vi skulle vilja det...

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 20:46
    Pellinell skrev 2011-01-05 20:22:11 följande:
    Visst skall man ha respekt för pedagogerna, men att en normal familj skulle vara en skadligare miljö för ett barn än pedagogernas kreativa stimulans tycker jag är rent skitsnack. Klart de allra flesta ungar vill komma hem i normal tid, även om inte mamma erbjuder kreativa utmaningar.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 5 Jan 22:25
    Anonym (ganska glad) skrev 2011-01-05 18:54:48 följande:
    6.30-18 låter helt absurt! Fattar att du kanske har svårt att få ihop det men om du pluggar kan du omöjligen behöva ha honom så extremt långa dagar. Och vadå ta igen på lov och helger - han är ju 10 timmar om dagen på sitt dagis och en halvtimme med dig. 
    Det betyder 50 timmar dagis på en vecka, 2,5 timmar med dig, + helgen då han kanske är vaken 12 timmar per dag -  alltså 26,5 timmar med dig och 50 på dagis under en vecka. Låter sjukt om du frågar mig. 
    Okej om du jobbade långt bort men om du pluggar måste du ju kunna förlägga lite av pluggandet hemma?
    Visst är det långa dagar men hur mycket tid skulle hon ha med barnet om hon sitter hemma och studerar. Eller hur mycket hade hon fått in i huvudet med en 3-åring springandes runt benen. Jag vet bara sedan jag läste en kvällskurs och försökte sitta och läsa i läroböckerna när min dotter var tre år. Det trillades, skreks, ropades konstant (mycket mer än när man inte sitter över böckerna kändes det som). Sen är det väl faktiskt bättre att hon nu när sonen är liten och han mår bra på dagis - koncentrerar sig på att få en bra utbildning så att hon kan få ett bra jobb. Att vara ensamstående är fruktansvärt tufft  och man har absolut ingen möjlighet att arbeta deltid. Jag har skrivit det förr och det är att jag tycker att kanske ensamstående föräldrar borde haft större möjligheter till att få gå ner lite i tid under småbarnstiden - allt för barnets bästa - och få någon sorts ersättning för att ha möjlighet till detta. Har man bara en inkomst är det i stort sett omöjligt att arbeta annat än 100 %. Som ensamstående mamma är man inte heller så populär på arbetsmarknaden så att det kanske inte är det lättaste att få ett arbete - och då får man ta de som ligger lite längre bort som innebär att man får pendla.
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?