• Äldre 6 Jan 20:15
    18829 visningar
    13 svar
    13
    18829

    Vad tjänar en städare?

    Vad är lönen för en som städar hemma hos folk?
    gärna timlön, men om ni har månadslön så skriv det, såklart :)


  • Svar på tråden Vad tjänar en städare?
  • Äldre 7 Jan 10:56
    #1
    -1

    Jag tjänar 108kr i timmen trots att jag har över 10 års erfarenhet. MIn chef vill inte ha några löneskillnader så därför får alla som jobbar samma lön oavsett om man jobbar i 1 månad eller 10 år. Tycker det är orättvist. Jag har hört att dom med samma erfarenhet på annan städfirma tjänar ca 10kr mer i timmen än jag, dvs 118kr timmen vilket verkar vara mera rimligt.....

  • Äldre 7 Jan 11:43
    #2
    tessen skrev 2011-01-07 10:56:45 följande:
    Jag tjänar 108kr i timmen trots att jag har över 10 års erfarenhet. MIn chef vill inte ha några löneskillnader så därför får alla som jobbar samma lön oavsett om man jobbar i 1 månad eller 10 år. Tycker det är orättvist. Jag har hört att dom med samma erfarenhet på annan städfirma tjänar ca 10kr mer i timmen än jag, dvs 118kr timmen vilket verkar vara mera rimligt.....
    Dåligt att du inte tjänar mer trots så lång erfarenhet. Jag tjänade också 108 kr/timmen och har 3 års erfarenhet så lönen ligger nog därikring om företaget har kollektivavtal.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Äldre 7 Jan 16:03
    #3

    ok, tack, då har jag lite koll

    Trivs ni med era jobb och vad förväntas av er? 


  • Äldre 7 Jan 16:10
    #4
    Glass skrev 2011-01-07 16:03:21 följande:
    ok, tack, då har jag lite koll

    Trivs ni med era jobb och vad förväntas av er? 
    Nu jobbar jag inte längre som lokalvårdare men jag trivdes ganska bra. Jag hade en kollega jag alltid jobbade med och om man trivs beror till STOR del på min partner, personkemin och förmågan att samarbeta. Om man samarbetar bra går det också fort och man slipper stressa som en tok för att i vissa fall tyckte jag yrket var väldigt stressande.
    Jag gillade däremot arbetstiderna då jag började 6 eller 7 och slutade kring 15. En lagom arbetsdag för mig.
    Om jag hade jobbat som städerska nu igen hade jag gärna jobbat på ett kontor eller arbetsplats för det tyckte jag var riktigt kul. Ganska basic städ med toaletter, damnings och golv, tömma sopor, diskmaskin osv och tyckt inte alls att det var samma stress. Och man lär känna dom på arbestplatsen bättre och få en relation till dom. Inte alls ett dåligt yrke i mitt tycke.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Äldre 7 Jan 16:15
    #5

    Kan tillägga att min huvuduppgift var hemstäd och de flesta kunderna hade ganska enkla krav som att damma,dammsuga + moppa, städa kök och toaletter och vissa hade extrema krav. Hos en fick jag stå och stryka babybodys i 2 timmar i streck varje gång. Vem tusan bryr sig om bodys inte är perfekt raka? Tungan ute men kunden har alltid rätt. Kunden brukar göra en lista med vad dom vill ha gjort och så tar din arbetsgivare betalt därefter.


    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Marpal
    Äldre 7 Jan 20:28
    #6

    Jag har jobbat som lokalvårdare på företag. Trivdes förvånansvärt bra och hade en månadslön på 25 300 kr, ca 150 kronor i timmen.
    Dock var jag nära att slita ut min rygg då vi hade arbetsuppgifter med mycket tunga lyft och monotona rörelser. Folk jobbar faktiskt bara på denna arbetsplatsen ganska korta perioder och det kan ju även bero på att merparten som är lokalvårdare är kvinnor.
    Därmed inte sagt att inte kvinnor klarar av tunga arbeten men en viss fysisk skillnad finns ju faktiskt!
    Nu har jag bytt jobb och därmed sänkt min lön med 2000 kr per månad men jag mår bra och slipper ryggvärken!

  • Äldre 13 Jan 15:23
    #7

    Det är hemstädning som är aktuellt för mig.
    Hur fort jobbar/jobbade ni? Stressade ni?

    när man är timanställd och kunden avbokar eller glömmer att avboka, fick ni lön ändå då? 


  • Äldre 13 Jan 16:46
    #8
    Glass skrev 2011-01-13 15:23:13 följande:
    Det är hemstädning som är aktuellt för mig.
    Hur fort jobbar/jobbade ni? Stressade ni?

    när man är timanställd och kunden avbokar eller glömmer att avboka, fick ni lön ändå då? 
    Kunderna hade avsatta tider som dom betalade för tex 1 ½ eller 2 timmar som var det vanligaste om man jobbade i par. Och om man var riktigt snabb så kunde man bli klar innan men vissa kunder var jättepetiga med tiden och kollade timslagen på alarmet när man hade larmat på och av. Dom teststädade ofta själv då och det går betydligt långsammare än för professionella så på dom ställena kunde vi ta det lugnt. Annars var det tyvärr ganska stressigt.

    När jobb avbokades så kollades det oftast om man inte kunde hjälpa till någon annanstans, något annat team kanske hade det stressigt och då fick man åka ut och hjälpa dom om man hade håltimme men om det va sista kunden och inget mer jobb fanns fick vi tyvärr sluta tidigare utan betalning.

    Så har det i alla fall varit på företagen jag jobbat på.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Äldre 13 Jan 21:21
    #9

    Brukade ni jobba i par?


  • Äldre 13 Jan 21:59
    #10
    Glass skrev 2011-01-13 21:21:29 följande:
    Brukade ni jobba i par?
    Jag jobbade nästan alltid i par förutom hos vissa kunder som bara ville att jag skulle komma. Tex hos stora pampar av sekretess och säkerhetsskäl.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Äldre 13 Jan 22:07
    #11
    Rocktroll skrev 2011-01-13 21:59:36 följande:
    Jag jobbade nästan alltid i par förutom hos vissa kunder som bara ville att jag skulle komma. Tex hos stora pampar av sekretess och säkerhetsskäl.
    Föredrar du att jobba i par? Går det dubbelt så fort?
  • Äldre 13 Jan 22:37
    #12
    Glass skrev 2011-01-13 22:07:09 följande:
    Föredrar du att jobba i par? Går det dubbelt så fort?
    Ja det blir inte lika enformigt. En städade kök och badrum, och moppade om den hann och den andra dammade och dammsög/moppa och så bytte vi i nästa hus. Det blev perfekt tidsmässigt i nästan alla husen.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Äldre 14 May 11:49
    #13

    Jag jobbar som städare, mestadels hemstäd, men också fönsterputs, flyttstäd och kontor. Lönen anser jag är fruktansvärd och jag undrar hur det är på andra ställen?
    Jag tjänar 110 kr/t som timanställd. Då har jag bara betalt när jag är hos kund och inte för övrig arbetstid. Inte heller om jag jobbar över hos en kund som ändå händer ganska ofta, speciellt hos nya kunder eller om jag går med en ny anställd. Efter ett halvår fick jag 50 % fast lön, med timlön utöver det, och ska nu äntligen försöka förhandla mig till 100%, då kommer jag ha ut ca 13 000 kr i månaden. På timlön har jag som mest fått ut 8600 kr, efter en otroligt stressig månad. som minst tjänade jag ca 3000, eftersom de inte hade tillräckligt med jobb efter jul. 

    Utöver lönen och idioter till chefer, så gillar jag mitt jobb. Jag har otroligt bra kolleger och det är det allra viktigaste tror jag. 

    En annan fråga till er andra städare/ex-städare: Hur jobbade ni? Jobbade ni i team och i så fall hur delar ni upp det?

Svar på tråden Vad tjänar en städare?