• Äldre 10 Jan 20:21
    7796 visningar
    123 svar
    123
    7796

    När lärde ni era flickor att det de har mellan benen är en snippa?

    Ja frågan lyder: När lärde ni era flickor att det de har mellan benen är en snippa?
    Nu menar jag alltså själva ordet.

    Är bara nyfiken då jag funderar på att börja säga det till min dotter som nu är 1 1/2 och som verkar vilja peka där mycket och vilja veta vad det är.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 20:24
    Ja,ni kan ju förståss svara i alla fall även fast ni använder annat ord än snippa.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lärde ni era flickor att det de har mellan benen är en snippa?
  • marsma­rsmåne
    Äldre 12 Jan 15:19
    bohusbebis skrev 2011-01-12 12:54:34 följande:

    Snippa känns ju som en ganska ny företeelse. Vad sa era föräldrar om er "snippa" när ni var små? Kan liksom inte komma ihåg nåt. Minns dock att trosor kallades för småbyxor (70-talet)...


    Snippa är nytt, och tar väll en stund innar man vänjer sig. Har inte vant mig helt än, men ordet brett ut sig fort.

    Mina föräldrar och släkt (70 tal) sa kussimurran om tjejernas och skinkpinnen om pojkarnas.. tror jag kommer välja snippa och snopp som benämning inför barnet.
  • La Lola
    Äldre 12 Jan 15:30
    marsmarsmåne skrev 2011-01-12 15:19:10 följande:
    Snippa är nytt, och tar väll en stund innar man vänjer sig. Har inte vant mig helt än, men ordet brett ut sig fort.

    Mina föräldrar och släkt (70 tal) sa kussimurran om tjejernas och skinkpinnen om pojkarnas.. tror jag kommer välja snippa och snopp som benämning inför barnet.
    Vad räknar du som ny?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Äldre 12 Jan 15:34

    ja alltså... nu är den här undersökningen lite diffus eftersom alla typ har svarat under 1 men hade ungen uppfattning om sitt eget kön då verkligen?


    jag svarade 1,5 men det var nog först runt 2-årsåldern som hon själv fattade vad det handlade om och själv bar nytta av ordet snippa nu är det mycket om skillnaden mellan pojkar och flickor och vem som har vad, hon fyller 3 i vår...

    men snippa använder dom på dagis från första början, precis som snopp.

    såg ett skitintressant program om barns sexualitet på tv igår...
    om vad som är "normalt" och vad som kan vara tecken på något onormalt.

    man kan tydligen räkna med att dom använder sitt kön som alla andra funktioner i alla fall,
    en och annan leksak hade pillats in i snippor osv.

    hoppas man slipper den läkarturen!

  • marsma­rsmåne
    Äldre 12 Jan 15:45
    La Lola skrev 2011-01-12 15:30:58 följande:
    Vad räknar du som ny?
    Ord jag stött på de senare åren 2-3, har inga vänner med småbarn för tillfället och har inte haft de 10 senaste åren heller. Men för 2-3 årsen började även jag utan kontakter med barnsvängen komma i kontakt med ordet snippa via media.
  • Mammat­ill2tj­ejer
    Äldre 12 Jan 15:45

    Tja, lärde och lärde. Jag har liksom använt ordet snippa sedan de föddes. När jag t.ex badade dem så småpratade jag lite under tiden och sa saker som "och så tvättar vi lilla snippan också". 

    Så jag vet inte om jag direkt har lärt dem. Det har väl snarare förekommit helt naturligt i vår vardag, om jag säger så.


    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • La Lola
    Äldre 12 Jan 15:46
    marsmarsmåne skrev 2011-01-12 15:45:06 följande:
    Ord jag stött på de senare åren 2-3, har inga vänner med småbarn för tillfället och har inte haft de 10 senaste åren heller. Men för 2-3 årsen började även jag utan kontakter med barnsvängen komma i kontakt med ordet snippa via media.
    Aha, ok...
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Äldre 12 Jan 15:49

    Det har jag aldrig lärt henne. Jag hann inte, och hon valde själv ett ord: "nakenfis". Om det är bra eller ej, det vet jag inte :-P

    Det är väl antagligen så att, eftersom att vi kallat henne för nakenfis när hon varit helt naken, så har hon väl kopplat ihop det med vad som finns mellan benen och som annars inte syns. Ja, ni fattar. Rätt så gulligt iallafall Snopp kallar hon för "kojv". Hon är 3 år och har sagt såhär sedan hon var 2 år ungefär.

  • Barapå­besök
    Äldre 12 Jan 15:50

    Jag säger snippan, och jag håller med de som har sagt här att det kändes som ett konstigt ord att säga i början, men jag har vant mig och jag tycker att det är viktigt att kunna ha ett namn på sitt könsorgan av flera olika anledningar. Till exempel stör jag mig på pojkmammor som förklarar för sina nyfikna pojkar att "Nej, Din dagiskompis/kusin/syster **** har ingen snopp" men de säger inte vad flickorna faktiskt HAR. De kanske gör det för att de inte vet vad de ska kalla det men det låter i mina öron som att flickan är inkomplett på något sätt, hon SAKNAR något, istället för att HA någonting annat.

    Stjärt? Varför säger man stjärt? Stjärt är ju där bajset kommer ut. Så pojkar får ett könsorgan medan flickor får ett kiss och bajsorgan? inte undra på att det kvinnliga könsorganet är så tabu när det är förknippat med avföring! 

  • Äldre 12 Jan 17:23
    Barapåbesök skrev 2011-01-12 15:50:24 följande:
    Jag säger snippan, och jag håller med de som har sagt här att det kändes som ett konstigt ord att säga i början, men jag har vant mig och jag tycker att det är viktigt att kunna ha ett namn på sitt könsorgan av flera olika anledningar. Till exempel stör jag mig på pojkmammor som förklarar för sina nyfikna pojkar att "Nej, Din dagiskompis/kusin/syster **** har ingen snopp" men de säger inte vad flickorna faktiskt HAR. De kanske gör det för att de inte vet vad de ska kalla det men det låter i mina öron som att flickan är inkomplett på något sätt, hon SAKNAR något, istället för att HA någonting annat.

    Stjärt? Varför säger man stjärt? Stjärt är ju där bajset kommer ut. Så pojkar får ett könsorgan medan flickor får ett kiss och bajsorgan? inte undra på att det kvinnliga könsorganet är så tabu när det är förknippat med avföring! 
  • Agamem­non
    Äldre 13 Jan 15:41
    marsmarsmåne skrev 2011-01-12 15:19:10 följande:
    Snippa är nytt, och tar väll en stund innar man vänjer sig. Har inte vant mig helt än, men ordet brett ut sig fort.

    Mina föräldrar och släkt (70 tal) sa kussimurran om tjejernas och skinkpinnen om pojkarnas.. tror jag kommer välja snippa och snopp som benämning inför barnet.
    "Skinkpinnen"! Den var ny för mig!
    ♥ Olivia 080308 ♥ BF maj 2011 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Äldre 13 Jan 20:32
    Spartacus skrev 2011-01-12 15:34:27 följande:

    ja alltså... nu är den här undersökningen lite diffus eftersom alla typ har svarat under 1 men hade ungen uppfattning om sitt eget kön då verkligen?


    jag svarade 1,5 men det var nog först runt 2-årsåldern som hon själv fattade vad det handlade om och själv bar nytta av ordet snippa nu är det mycket om skillnaden mellan pojkar och flickor och vem som har vad, hon fyller 3 i vår...

    men snippa använder dom på dagis från första början, precis som snopp.

    såg ett skitintressant program om barns sexualitet på tv igår...
    om vad som är "normalt" och vad som kan vara tecken på något onormalt.

    man kan tydligen räkna med att dom använder sitt kön som alla andra funktioner i alla fall,
    en och annan leksak hade pillats in i snippor osv.

    hoppas man slipper den läkarturen!


    Vilken kanal? Låter intressant!

    Kan tipsa om "Snippor och Snoppar". Det är en jättebra bok för förskolebarn.

    2005 hade ett nummer av Ottar "Tema Barns Sexualitet". Här finns de artiklarna: http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Ottar/Ottar-arkivet/Ottar-2005/Ottar-nr-2-2005/
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Äldre 13 Jan 21:35
    bohusbebis skrev 2011-01-12 12:54:34 följande:

    Snippa känns ju som en ganska ny företeelse. Vad sa era föräldrar om er "snippa" när ni var små? Kan liksom inte komma ihåg nåt. Minns dock att trosor kallades för småbyxor (70-talet)...


    he he...mamma sa fram tjärt och bakstjärt!!!!
    Hemska ord, hur sjutton kunde de komma på dettaSkrattande ....man har ju inte två stjärtar liksom....
    Muff säger jag, tycker det låter helt ok.... 
  • Äldre 13 Jan 21:37

    Det sa vi tidigt...före 1 års ålder men våra döttrar har inga snippor för jag tycker att det låter så fruktansvärt töntigt och för likt snopp.
    Muff:)

Svar på tråden När lärde ni era flickor att det de har mellan benen är en snippa?