• Äldre 13 Jan 09:31
    16567 visningar
    39 svar
    39
    16567

    Förhöjd TSH värden?

    Jag fick -09 svar att jag hade problem med ämnesomsättningen, så jag fick ta prov om och om igen tror jag det var 1 gång i månaden, -10 så hade jag normal ämnesomsättning så jag trodde det var heeeelcoooolt där och klart, jajamän. Men nejdå Förvånad under utredning så har vi bara fått reda på det, att det blivit bra igen, inget att jag ska ta och kolla upp det igen för att se ifall det ändrats.

    Förra året i December så blev jag gravid efter att ha väntat i 2 år och 9 månader, spontant då som man kallar det, men  fick missfall den 16:e, och min barnmorska tyckte att jag ska ta nya prover för att se ifall ämnesomsättningen är som den ska. Idag fick jag då samtal av henne att jag har förhöjd TSH värden, och ska käka levaxin, 25mg, "låg och fin dos" sa hon, och att jag ska ta nytt test om 7 veckor..

    Vad innebär förhöjd TSH värden? Är det struma eller hypotyreos? Och kan det ha orsakat missfallet?

  • Svar på tråden Förhöjd TSH värden?
  • st elmos fire
    Äldre 13 Jan 09:50
    #1

    Tror förhöjda värden är hypothyreos, underfunktion på sköldkörteln, struma är inflammation i sköldkörteln och tror de är överproduktion. Har hört att de kan vara svår att bli gravid om du har underfunktion men vet inte om de kan ha orsakat missfall, känns som ditt värde inte är så mkt förhöjt om du bara äter 25mg/dag... De är ju typ lägsta dosen... Du får fråga bm...

  • Äldre 13 Jan 10:46
    #2

    Ah tack för svaret.. Det är just det vi har problem med, att bli gravida så det var ju ett under att vi lyckades en gång, men synd att det slutade som det gjorde.. riktigt tungt.

    Har varit och hämtat ut levaxinet nu och tagit första tabletten.. dom är ju jätte mini!

  • st elmos fire
    Äldre 13 Jan 16:06
    #3

    Japp dom e små :) äter inte levaxinsjälv men har en dotte med hypothyreos och de är jätte lätt att behandla bara man vet om det :)

  • Äldre 13 Jan 16:42
    #4

    Så enkelt att behandla är det dessvärre inte eftersom det kan svajja och man kan ha ordentliga symtom trots bra värden. Tinzu - be att få ut dina värden (även T4 & T3 som är väsentliga) så du vet var du ligger! Här på FL finns massor med info i ämnet eftersom det kan påverka fertiliteten. 

  • kaajsa­a
    Äldre 13 Feb 21:30
    #5

    Jag har hypotyreos mitt t3 var normalt mitt t4 var 6 och mitt TSH var 19, så jag ska börja äta levaxin nu. Jag har tre missfall sedan innan känns som om det här kan vara "boven i dramat"...

  • st elmos fire
    Äldre 13 Feb 21:57
    #6

    Ja ditt t4 låter lite högt, ska väl ligga på Max 5? Däremot tsh ska väl ligga mellan 10-25 så de är väl normalt?

  • Äldre 13 Feb 22:47
    #7

    Men TSH, jag har läst om värden omkring 0,9 och det ska tydligen vara bra?

  • kaajsa­a
    Äldre 16 Feb 21:44
    #8

    TSH:t har jag precis fått reda på att det ska vara mellan 0,4-4 och för att man ska vara bäst inom fertilitets synpunkt är det under 2 som gäller!

  • Äldre 16 Feb 23:05
    #9

    Ja, enligt nya rekommendationer ska TSH ligga under 2,5 om man vill bli gravid. 

  • kaajsa­a
    Äldre 17 Feb 08:58
    #10

    Jag har inte problem att bli gravid vi lyckades tre gånger förra året, men vi får inte behålla våra underbara små utan får missfall på missfall!

Svar på tråden Förhöjd TSH värden?