• Skehamn2012

    Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?

    I min förra tråd så märkte jag att det fanns en ganska hemsk syn på arbetslösa. Antingen är man en lat jäkel eller så är man en socialt inkompetent nolla. Hur som helst är man värd mindre än det katten släpat in och fördomarna haglade i den tråden. Man inte är inte värd något som arbetslös och en del berättade om sina erfarenheter där och möttes med skepsis. Inte kan man lita på en arbetslös eller varför ens lyssna på en arbetslös åsikt, den är väl inget värd. Den tråden gjorde mig riktigt upprörd så jag drog mig ur fortare än kvickt.


    Hoppas att den nedvärderande synen på långtidsarbetslösa enbart finns hos några få självgoda typer som måste hävda sig själva men startar nu en omröstning för att se vad folk egentligen har för syn på dom stackare som går år ut och år in utan att få jobb (långtidsarbetslösa)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?
  • Queenie70

    Jag tror....Att om man bor i en storsdatsregion och är helt arbetslös år ut och år in så är det nåt som man gör fel.  Om man bor på en mindre ort, glesbygd så kan jag förstå att det kan gå så illa. Men om man inte har en partner som har jobb på orten eller barn man måste slita upp, så bör man nog överväga att flytta i såna fall för att få en dräglig tillvaro.

  • Jezamine
    Queenie70 skrev 2011-01-15 20:15:49 följande:
    Jag tror....Att om man bor i en storsdatsregion och är helt arbetslös år ut och år in så är det nåt som man gör fel.  Om man bor på en mindre ort, glesbygd så kan jag förstå att det kan gå så illa. Men om man inte har en partner som har jobb på orten eller barn man måste slita upp, så bör man nog överväga att flytta i såna fall för att få en dräglig tillvaro.
    Vad gör man för fel?
    Jag är INTE avstängd
  • Queenie70
    Jezamine skrev 2011-01-15 20:27:40 följande:
    Vad gör man för fel?
    Letar kanske inte tillräckligt mycket....Kanske inte är villig att ta alla slags jobb.
  • Queenie70

    Eller så kanske man inte har förutsättningarna att konkurrera.

  • Jezamine
    Queenie70 skrev 2011-01-15 20:30:20 följande:
    Letar kanske inte tillräckligt mycket....Kanske inte är villig att ta alla slags jobb.
    Kan det finnas sjukdom? handikapp med i bagaget?
    Jag är INTE avstängd
  • Queenie70
    Jezamine skrev 2011-01-15 20:31:12 följande:
    Kan det finnas sjukdom? handikapp med i bagaget?
    Jo, som sagt.
  • jennifer88
    Jezamine skrev 2011-01-15 20:27:40 följande:
    Vad gör man för fel?
    Om du inte får ett jobb trots flera års sökande tror jag det kan bero på flera orsaker,
    Är dålig på intervjuer = behöver hjälp att träna upp sin intervjuteknik
    Har en bristande CV = Behöver bättra på den med nya kunskaper/erfarenheter och snygga till den..
    Söker fel jobb = alla måste vi börja någonstans och ibland får man nöja sig med det som finns, lättare att få nytt jobb om du redan har ett..

    Sen finns det tyvärr de som helt enkelt inte vill ha jobb men det är låångt ifrån alla..
  • Jezamine
    jennifer88 skrev 2011-01-15 20:36:05 följande:
    Om du inte får ett jobb trots flera års sökande tror jag det kan bero på flera orsaker,
    Är dålig på intervjuer = behöver hjälp att träna upp sin intervjuteknik
    Har en bristande CV = Behöver bättra på den med nya kunskaper/erfarenheter och snygga till den..
    Söker fel jobb = alla måste vi börja någonstans och ibland får man nöja sig med det som finns, lättare att få nytt jobb om du redan har ett..

    Sen finns det tyvärr de som helt enkelt inte vill ha jobb men det är låångt ifrån alla..
    Så sjukdom handikapp kan ej spela in då?
    Jag är INTE avstängd
  • Queenie70
    Jezamine skrev 2011-01-15 20:37:20 följande:
    Så sjukdom handikapp kan ej spela in då?
    Jag utgår ifrån att TS ändå menar friska människor. Alla vet ju att handikapp och sjukdom är väldigt försvårande på arbetsmarknaden både i goda och dåliga tider.
  • jennifer88
    Queenie70 skrev 2011-01-15 20:43:11 följande:
    Jag utgår ifrån att TS ändå menar friska människor. Alla vet ju att handikapp och sjukdom är väldigt försvårande på arbetsmarknaden både i goda och dåliga tider.
    Precis vad jag tänkte svara på samma fråga... =)
Svar på tråden Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?