• Äldre 15 Jan 20:08
    61014 visningar
    717 svar
    717
    61014

    Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?

    I min förra tråd så märkte jag att det fanns en ganska hemsk syn på arbetslösa. Antingen är man en lat jäkel eller så är man en socialt inkompetent nolla. Hur som helst är man värd mindre än det katten släpat in och fördomarna haglade i den tråden. Man inte är inte värd något som arbetslös och en del berättade om sina erfarenheter där och möttes med skepsis. Inte kan man lita på en arbetslös eller varför ens lyssna på en arbetslös åsikt, den är väl inget värd. Den tråden gjorde mig riktigt upprörd så jag drog mig ur fortare än kvickt.


    Hoppas att den nedvärderande synen på långtidsarbetslösa enbart finns hos några få självgoda typer som måste hävda sig själva men startar nu en omröstning för att se vad folk egentligen har för syn på dom stackare som går år ut och år in utan att få jobb (långtidsarbetslösa)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?
  • Äldre 25 Jan 19:49
    Fru U skrev 2011-01-25 13:43:53 följande:
    Det är ju så samhället ser på det. Oavsett vilket parti man väljer att rösta på (även om jag känner mig tvungen att slänga in en brasklapp om att det är mest hos rödröstande jag upplevt den attityden)
    Och tvärtom för mig. 
  • Kimona
    Äldre 26 Feb 23:04

    Den perfekta personen att anställa är en människa under 25 med Högskoleutbildning, minst 5 års arbetslivserfarenhet, har körkort och inga barn.

    Hur många såna finns det undrar jag?

  • Tomtef­ar
    Äldre 26 Feb 23:59
    Kimona skrev 2011-02-26 23:04:34 följande:
    Den perfekta personen att anställa är en människa under 25 med Högskoleutbildning, minst 5 års arbetslivserfarenhet, har körkort och inga barn.

    Hur många såna finns det undrar jag?
    Jag känner igen det där....företagen lever i illusionen att det kryllar av sådana människor. Känns som man får EN chans i livet att göra allt "rätt" och det ska vara ÅR av erfarenhet av att utföra samma meningslösa syssla dagarna i ända samtidigt som det ska vara flerårig utbildning för yrket.  Detta kombinerat med en vacker ung människas kropp går sällan ihop, eller?
  • Orättv­ist
    Äldre 27 Feb 00:06

    Bara läst ts..
    Jag kan bara tala för mig själv...men jag är totalt outbildad  och har aldrig i mitt liv varit arbetslös, förutom när jag själv valde det under en period av olika anledningar..
    Har jag velat ha jobb så har de funnits där...

  • Kimona
    Äldre 27 Feb 00:09
    Orättvist skrev 2011-02-27 00:06:48 följande:
    Bara läst ts..
    Jag kan bara tala för mig själv...men jag är totalt outbildad  och har aldrig i mitt liv varit arbetslös, förutom när jag själv valde det under en period av olika anledningar..
    Har jag velat ha jobb så har de funnits där...
    Då är du väldigt lyckligt lottad
  • Orättv­ist
    Äldre 27 Feb 00:14
    Kimona skrev 2011-02-27 00:09:35 följande:
    Då är du väldigt lyckligt lottad
    Mmm..kanske är så.. Men i mina skor e det ju ändå så att man kan vara lite skeptisk ibland till de som inte jobbar. För de finns ju faktiskt endel som inte vill jobba el också så duger inte vad som helst. Men troligtvis ÄR det väl många därute som vill ha jobb men inte får nåt.
  • Äldre 27 Feb 13:03

    Ja, nu skäms jag lite, men om man bor i en storstad och har varit arbetslös länge och är över 25 år, då tror jag att personen kan var lite underfungerande på något sätt. Förlåt, jag vill inte vara dum mot någon, men då tycker jag att man kunde vita åtgärder för att hitta jobb eller utbildning.

  • Äldre 27 Feb 13:35
    AngoStura skrev 2011-02-27 13:03:47 följande:
    Ja, nu skäms jag lite, men om man bor i en storstad och har varit arbetslös länge och är över 25 år, då tror jag att personen kan var lite underfungerande på något sätt. Förlåt, jag vill inte vara dum mot någon, men då tycker jag att man kunde vita åtgärder för att hitta jobb eller utbildning.
    Fast det beror ju också på vad man har för utbildning/erfarenhet.  Har man jobbat säg inom ekonomi i hela sitt yrkesliv, så kanske det just nu är ont om jobb inom just det yrket. Det är antagligen över 200 sökande till varje jobb då är det kanske inte så lätt att få just ett sådant jobb. Dessa personer söker andra jobb också, men då de inte har erfarenhet inom annat yrke så är de ju antagligen inte arbetsgivaren intresserade av en ekonomi profil.

    Man måste idag ha en jäkligt bred kompetens för att kunna söka många jobb och lyckas att få ett också. Är man 40+ så är det kanske inte jätte aktuellt att sätta sig i skolbänken det första man gör. 
  • Äldre 27 Feb 13:45
    Kimona skrev 2011-02-26 23:04:34 följande:
    Den perfekta personen att anställa är en människa under 25 med Högskoleutbildning, minst 5 års arbetslivserfarenhet, har körkort och inga barn.

    Hur många såna finns det undrar jag?
    Eller som jag såg i en annons häromdagen: "Du är driven, hungrig och opretentiös [...]". Just.
  • Äldre 27 Feb 14:16
    M Y L F skrev 2011-02-27 13:35:25 följande:
    Fast det beror ju också på vad man har för utbildning/erfarenhet.  Har man jobbat säg inom ekonomi i hela sitt yrkesliv, så kanske det just nu är ont om jobb inom just det yrket. Det är antagligen över 200 sökande till varje jobb då är det kanske inte så lätt att få just ett sådant jobb. Dessa personer söker andra jobb också, men då de inte har erfarenhet inom annat yrke så är de ju antagligen inte arbetsgivaren intresserade av en ekonomi profil.

    Man måste idag ha en jäkligt bred kompetens för att kunna söka många jobb och lyckas att få ett också. Är man 40+ så är det kanske inte jätte aktuellt att sätta sig i skolbänken det första man gör. 
    Jo, jag vet, men personligen (och jag förstår att inte alla funkar på samma sätt) har jag fått ta beslut efter vad som fungerar och ger resultat och anpassa mig till det. Sedan vet jag att alla inte fixar det och att tiden kan göra att man inte tror att man skall kunna jobba alls efter ett tag. Kombinationen av storstad och över 25, så skulle i alla fall jag krevera om jag inte gjorde något åt situationen. Utbildning, skitjobb. Något sådant. Har gjort det själv vid två tillfällen.
    Pallas skrev 2011-02-27 13:45:35 följande:
    Eller som jag såg i en annons häromdagen: "Du är driven, hungrig och opretentiös [...]". Just.
    I flera år har jag hållit på att kräkas åt den där årigen återkommande annonsen "Kinnevik söker påläggskalv". Där skall man vara ung, civilekonom, engangerad i allt möjligt, vilja ha en arbetsdag på 26 timmar och vara lagom charmig samttidigt som man antagligen skall vara klädsamt underdåning också. Blä
  • Loriya­na
    Äldre 27 Feb 20:58

    "Dokumentär. Många av dagens ungdomar kan känna sig blåsta på den trygghet som den äldre generationen skaffat sig på arbetsmarknaden. Nu är det gratisjobb, otrygghet och dålig arbetsmiljö som gäller. Och på tryggt avstånd från illa betalda servicejobb odlas myten om de lata ungdomarna. Även 03/03 i SVT2 och 05/03 i SVT2. Även 03/03 i SVT2 och 05/03 i SVT2."

    Precis visats på svt2. Tycker att alla med negativ syn på arbetslösa borde titta på den.

    Jag jobbar utan lön, många av mina kamrater jobbar utan lön. Vi sliter häcken av oss utan att få betalt för det och samtidigt kallas vi "lata" av de med jobb som sitter på sina höga hästar och tycker de är så jävla bra.

  • Äldre 27 Feb 21:29
    AngoStura skrev 2011-02-27 14:16:22 följande:
    Pallas skrev 2011-02-27 13:45:35 följande:
    Eller som jag såg i en annons häromdagen: "Du är driven, hungrig och opretentiös [...]". Just.
    I flera år har jag hållit på att kräkas åt den där årigen återkommande annonsen "Kinnevik söker påläggskalv". Där skall man vara ung, civilekonom, engangerad i allt möjligt, vilja ha en arbetsdag på 26 timmar och vara lagom charmig samttidigt som man antagligen skall vara klädsamt underdåning också. Blä
    Ser iofs inte problemet med just den annonsen.
    Kinnevik förvaltar i dagsläget ungefär 40miljarder kronor och man vill knappast vem som helst på ett sånt jobb.
    Hur många anställda de har vet jag inte, men snittlönen ligger antagligen på minst 100 000kr+ /mån och har man jobbat där i 10år så har man antagligen skakat hand med både kungen och statsministern några gånger.

    "Profil

    Personen skall vara en hungrig, entreprenöriell person med meriterande akademisk bakgrund, gärna med examen som civilekonom och/eller civilingenjör och med målsättningen att bli en framtida VD. För befattningen krävs känsla och intresse för affärer, god analytisk förmåga och mycket hög arbetskapacitet. Internationell erfarenhet och prestationer utanför studier eller arbete är meriterande."

  • Äldre 27 Feb 21:47
    MatsAtari skrev 2011-02-27 21:29:16 följande:
    Ser iofs inte problemet med just den annonsen.
    Kinnevik förvaltar i dagsläget ungefär 40miljarder kronor och man vill knappast vem som helst på ett sånt jobb.
    Hur många anställda de har vet jag inte, men snittlönen ligger antagligen på minst 100 000kr+ /mån och har man jobbat där i 10år så har man antagligen skakat hand med både kungen och statsministern några gånger.

    "Profil

    Personen skall vara en hungrig, entreprenöriell person med meriterande akademisk bakgrund, gärna med examen som civilekonom och/eller civilingenjör och med målsättningen att bli en framtida VD. För befattningen krävs känsla och intresse för affärer, god analytisk förmåga och mycket hög arbetskapacitet. Internationell erfarenhet och prestationer utanför studier eller arbete är meriterande."


    Jo, jag förstår det. Tycker bara vissa ord är jobbiga i platsannonser som "påläggskalv" och "hungrig". Dessutom tycker jag exemplet du tar inte är särskilt anmärkningsvärt. Jag tror att de utryckte det lite annorlunda för några år sedan då andemeningen var att det är inte aktuellt med någon fritid/familjeliv på några år. Men det är ju å andra sidan bra när man är tydlig :)
  • Twin peaks
    Äldre 5 Feb 02:25

    Man borde lägga fokus på att hjälpa arbetslösa istället för att klandra och skuldbelägga.

  • Sogol
    Tue 22 Sep 2020 08:40

    De som har en negativ syn på långtidsarbetslösa är nästan alltid de som själva aldrig varit det. Men statistiken talar för sig själv. Vi har aldrig kommit ner till samma låga arbetslöshetssiffror som vi hade innan den ekonomiska kraschen 1990. Inte ens under perioder av högkonjuktur. Dessutom verkar ekonomin vara "riggad" så att en viss arbetslöshet faktist är nödvändig för att motverka inflation.

  • Tue 22 Sep 2020 11:27

    Frågan är fel ställd: Långtidsarbetslösa är ingen homogen grupp.
    Ja, det finns lata dj*r som borde få tummarna loss men som helt enkelt inte vill jobba. Jag känner personligen minst en sådan.
    Ja, det finns dem som har allvarliga fel, psykiska funktionshinder, och som har svårt att få eller ens klara även anpassade jobb. Jag känner personligen ett par stycken.
    Ja, det finns dem som är allmänt duktiga men som ändå har svårt att hitta ett jobb, särskilt i dessa tider av ekonomisk avmattning. Jag känner personbligen minst en sådan.

    Så jag har ingen allmän uppfattning om gruppen som helhet.

  • Tue 22 Sep 2020 15:11
    +1
    Mentat skrev 2020-09-22 11:27:48 följande:

    Frågan är fel ställd: Långtidsarbetslösa är ingen homogen grupp.
    Ja, det finns lata dj*r som borde få tummarna loss men som helt enkelt inte vill jobba. Jag känner personligen minst en sådan.
    Ja, det finns dem som har allvarliga fel, psykiska funktionshinder, och som har svårt att få eller ens klara även anpassade jobb. Jag känner personligen ett par stycken.
    Ja, det finns dem som är allmänt duktiga men som ändå har svårt att hitta ett jobb, särskilt i dessa tider av ekonomisk avmattning. Jag känner personbligen minst en sådan.

    Så jag har ingen allmän uppfattning om gruppen som helhet.


    Väl formulerat. Jag får hålla med dig, anledningarna till den situationen är mer olika än man tror.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?