• Anonym (hjälp­!!)
    Äldre 15 Jan 20:59
    2395 visningar
    12 svar
    12
    2395

    Min värsta skräck, hjälp mig angående vattkoppor!!!

    Jag har aldrig haft vattkoppor och nu idag när vi hade besök här så mådde inte deras dotter så bra, efter en stund visa det sig att hon fått vattkoppor.
    Töntigt kanske många tycker, men jag är verkligen livrädd för att få det här, och visst har jag väll förstått att jag inte kommer kunna komma undan det i hela mitt liv.
    Idag är jag 22 år och har en son på 6 månader och naturligtvis skulle jag utsättas för detta nu!
    Så nu undrar jag hur stor är risken att en vuxen blir smittad utav det?
    Är så orolig för att jag ska bli jättesjuk och inte orka ta hand om min son (som antagligen också lär få det nu) 
    Är det någon som varit med om att så små fått det? och hur har dom reagerat på det?

    Lägger det under psykisk ohälsa då jag verkligen är nojig för denna sjukdom, överdrivet nojig. Sitter redan och kliar över hela mig, dom gick för 1h sedan och jag vet att det inte börjar märkas nått förens om 10-14 dagar. Hur ska detta gå? :S  

  • Svar på tråden Min värsta skräck, hjälp mig angående vattkoppor!!!
  • Äldre 15 Jan 21:01
    #1

    Är du inte vaccinerad?

  • Äldre 15 Jan 21:02
    #2

    Eller... nu kanske jag blandade ihop. Kan man vaccinera sig eller blir man immun först när man haft det en gång? Ursäkta att jag svarade så hastigt när jag inte visste.

  • Anonym
    Äldre 15 Jan 21:04
    #3

    Ja, risken är väl ganska stor att ni får det, eftersom det är så himla smittsamt. Men det är ju inte farligt om man inte har någon annan sjukdom. Det är inte alls säkert att man blir jättesjuk som vuxen, jag blev inte det. Men klart det kliade, men då fick man duscha svalt, så kändes det bättre.-

  • Anonym (hjälp­!!) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 21:10
    #4

    Jo jag läste att man kunde vaccinera sig emot det, hitta det idag efter dom gått. 
    Men är nog som sagt försent nu, vaccineringen var ingenting som man fick via skolan eller så utan det fick man lov att ta kontakt själv för att få. Om jag mot förmodan skulle klara mig ifrån detta så är det det första jag kommer göra sen!

     

  • Superh­eromum
    Äldre 15 Jan 21:11
    #5

    Jag fick det som vuxen och fick totalt 5 koppor (som jag självklart fick ärr efter allihop..) Oroa dig inte. kanske bättre att du får det nu så du har det gjort. Mycket värre att ha kräksjukan och försöka ta hand om sitt barn!!!

  • Anonym (hjälp­!!) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 21:12
    #6
    Anonym skrev 2011-01-15 21:04:19 följande:
    Ja, risken är väl ganska stor att ni får det, eftersom det är så himla smittsamt. Men det är ju inte farligt om man inte har någon annan sjukdom. Det är inte alls säkert att man blir jättesjuk som vuxen, jag blev inte det. Men klart det kliade, men då fick man duscha svalt, så kändes det bättre.-
    Hur länge hade du det ungefär? Var man pigg och så? 
  • Anonym (hjälp­!!) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 21:13
    #7
    Superheromum skrev 2011-01-15 21:11:27 följande:
    Jag fick det som vuxen och fick totalt 5 koppor (som jag självklart fick ärr efter allihop..) Oroa dig inte. kanske bättre att du får det nu så du har det gjort. Mycket värre att ha kräksjukan och försöka ta hand om sitt barn!!!
    Åh jag hoppas att jag får som du isåfall! 
    Jag sitter och önsketänker att kanske kanske kanske bara jag hade 1 vattkoppa när jag var liten så ingen märkte något. ^^ 
  • Äldre 15 Jan 21:16
    #8

    1) Man kan vaccinera sig även som vuxen.

    2) En del barn har haft vattkoppor ändå fast det varit så lindrigt att de aldrig fått diagnos.

    Min man var jättenervös över att inte ha haft det eftersom det gick vattkoppor i byn och tre av våra vänner fått det samma år som småbarnföräldrar och det var väldigt allvarligt för två av dem (En månads sjukskrivning och hemska ärr i ett halvår).

    Till sist tog han ett blodprov för att visa om han hade haft det eller inte, så att han kunde få vaccin. Det visade dig att han hade antikroppar mot vattkoppsvirus fast ingen av hans föräldrar vet med sig att han haft det!

     Ett vanligt blodprov på vårdcentral kan berätta om du behöver vaccin eller om det är lugnt ändå.

    Så sluta oroa dig och ta reda på fakta istället!

  • Anonym (hjälp­!!) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 21:23
    #9
    Themis skrev 2011-01-15 21:16:21 följande:
    1) Man kan vaccinera sig även som vuxen.

    2) En del barn har haft vattkoppor ändå fast det varit så lindrigt att de aldrig fått diagnos.

    Min man var jättenervös över att inte ha haft det eftersom det gick vattkoppor i byn och tre av våra vänner fått det samma år som småbarnföräldrar och det var väldigt allvarligt för två av dem (En månads sjukskrivning och hemska ärr i ett halvår).

    Till sist tog han ett blodprov för att visa om han hade haft det eller inte, så att han kunde få vaccin. Det visade dig att han hade antikroppar mot vattkoppsvirus fast ingen av hans föräldrar vet med sig att han haft det!

     Ett vanligt blodprov på vårdcentral kan berätta om du behöver vaccin eller om det är lugnt ändå.

    Så sluta oroa dig och ta reda på fakta istället!
    det där vart jag faktiskt inte ett dugg lugnare utav. :P
    Jag vet att man kan vaccinera sig som vuxen undrade mer om det var någon ide att springa och göra det nu när skadan kanske redan är skedd? för om hon varit här och det tar 10-14 dagar innan det slår ut kommer då vaccinet hinna verka?
     
  • Äldre 15 Jan 21:27
    #10

    Smittrisken är inte jättestor om ni inte kramades eller dreglade på varandra, du får väl vänta ut karantänstiden och ta blodprovet då i så fall.

    Ska också tillägga att mina vänner var i 40-årsåldern och inte 22, så det behöver absolut inte vara så att du blir jättesjuk. Men ju äldre man blir desto större risk för att bli allvarligt sjuk, grovt generaliserat. Därför hade jag absolut försökt bli vaccinerad om jag inte hade haft vattkoppor vid fyllda 20.

  • Anonym (hjälp­!!) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 21:30
    #11
    Themis skrev 2011-01-15 21:27:38 följande:
    Smittrisken är inte jättestor om ni inte kramades eller dreglade på varandra, du får väl vänta ut karantänstiden och ta blodprovet då i så fall.

    Ska också tillägga att mina vänner var i 40-årsåldern och inte 22, så det behöver absolut inte vara så att du blir jättesjuk. Men ju äldre man blir desto större risk för att bli allvarligt sjuk, grovt generaliserat. Därför hade jag absolut försökt bli vaccinerad om jag inte hade haft vattkoppor vid fyllda 20.
    okej, då blev jag lite lugnare. Tack! =)
  • Anonym (hjälp­!!) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 21:38
    #12

    men vill gärna höra mer erfarenheter ifrån andra....

Svar på tråden Min värsta skräck, hjälp mig angående vattkoppor!!!