• emmali­ne
    Äldre 18 Jan 11:38
    21328 visningar
    5 svar
    5
    21328

    När är det dags att klippa ned pelargonerna?

    Hej!
    Jag har massor av pelargoner som ser superledsna ut nu på vintern. De är inomhus året om men står lite svalare på vintern. Jag vet att man ska klippa ned dem ganska rejält på vårkanten. När är det dags och hur mycket? Ska det bara sticka upp en stump eller är det bara lite på toppen man ska kapa?

    /Emma

  • Svar på tråden När är det dags att klippa ned pelargonerna?
  • Äldre 20 Jan 13:57
    #1

    Hej!

    Jag brukar klippa ner mina lite redan på hösten när jag tar in dom för vinterförvaring och ställer dom svalt. Men det gör jag bara för att dom ska få plats, har hört att man inte behöver beskära dom då, utan kan vänta till våren.
    En bra tid att beskära är nu i februari.
     
    Min mormor brukade snagga sina pelargoner totalt, lämnade bara ca 5-10 cm kvar i krukan.
    Jag tycker det är synd, speciellt på mina stora exemplar. Så jag brukar faktiskt bara putsa dom lite, klippa av skotten som ser gängliga och ledsna ut, kanske ta några sticklingar....

    Så man kan säga att jag bara klipper så dom ser lite snyggare ut, men tar som sagt inte mer än jag tycker är nödvändigt.
    Jag brukar heller inte plantera om varje år om det inte behövs. Utan jag tar bort lite jord på översta lagret av krukan och fyller på med ny frisk pelargonjord. Finns att köpa speciell pelargonjord hos handelsträdgården t.e.x...
    Jag börjar sen att vattna lite mer, efter att jag lagt på lite ny jord, så brukar dom vakna till...

    Lycka till!!

  • emmali­ne
    Äldre 20 Jan 21:04
    #2

    Tack, vilket fint svar! jag gjorde en kompromiss mellan din och din mormors metod. Fick verkligen vårkänslor när jag höll på! Ska köpa pelargonjord och följa ditt råd.

  • Äldre 21 Jan 11:40
    #3

    Kul att jag kunde vara till hjälp!


    Lycka till! Solig

  • tomcar­1
    Äldre 4 Feb 23:35
    #4

    Men ska de fortsätta att stå svalt efter klippningen ?

  • MmeBol­l
    Äldre 5 Feb 08:34
    #5

    Jag ska klippa ner mina nu och sedan plantera om de när jag ser att de börjar ta sig. Läste någonstans att det kan vara bra att inte göra det samtidigt?

    Får skriva upp pelargonjord på listan över saker att handla. (Bra anledning att åka till trädgårsbutiken!)

Svar på tråden När är det dags att klippa ned pelargonerna?