• Anonym (Sveda och klåda)
    Äldre 18 Jan 22:16
    5879 visningar
    6 svar
    6
    5879

    Tror jag har en hemorrojd, hur blir jag av med den?

    Jag har, under en ganska lång tid nu, haft klåda i analöppningen...värst är det på nätterna. Vet inte om jag kliar sönder mig ibland och om det är därför det svider?! Men jag blir GALEN!

    Vet inte vad jag ska ta mig till.
    Har försökt kolla med spegel och ser en liten utbuktning i bakre delen av analöppningen, men det är ju så många "veck" där så det är svårt att se.
    Tror att det är en Hemorrojd...

    Vill ju inte gå till läkaren men känner att jag snart  blir tvungen.

    Någon som har några bra tips???

  • Svar på tråden Tror jag har en hemorrojd, hur blir jag av med den?
  • Anonym
    Äldre 18 Jan 22:36
    #1

    jag tycker du ska gå till läkaren.

    är det en hemorrojd så får du ju veta det isåfall och kan få tips om behandling.

    är det inte en hemorrojd så kan man ju iaf utesluta det.

    annat som kan orsaka klåda:

    mask(är vanligare än man kan tro), de lägger ägg kring ändtarmen på kvällen/natten och därför kliar det som tusan. för att kolla om man har mask kan man fästa en bit tejp mot analhålet och sova med telpen på. på morgonen drar man bort tejpen och då kan man se om det fastnat några tunna små vita maskar på tejpen. isåfall finns läkemedel som tar kål på eländet på apoteket.

    avföringsresten king analen kan orsaka klåda. prova att ha en ask våtservetter( välj en oparfymerad för barn, så du inte irriterar huden) bredvis toaletten och tvätta rent ordentligt och noga efter varje toalettbesök.
    ibland kan det läcka lite vätska öven när man inte går på toaletten, så har man mycket besvär så kan man kanske torka med våtservett en extra gång innan man lägger sig även om man inte bajsat.

    att man kliar kan som du själv föreslagit orsaka klåda. försök att låta bli att riva därnere även om det kliar, om du uteslutit de ovanstående orsakerna, (hemorrojd, mask, smuts) så prova stryka på bedövningssalva, typ xylocain eller liknande innan du lägger dig, så är det nog lättare att låta bli att klia sig. det kan ge huden en chans att läka och därigenom lindra klådan efter några nätter.

  • Anonym (Sveda och klåda) Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 22:48
    #2
    Anonym skrev 2011-01-18 22:36:05 följande:
    jag tycker du ska gå till läkaren.

    är det en hemorrojd så får du ju veta det isåfall och kan få tips om behandling.

    är det inte en hemorrojd så kan man ju iaf utesluta det.

    annat som kan orsaka klåda:

    mask(är vanligare än man kan tro), de lägger ägg kring ändtarmen på kvällen/natten och därför kliar det som tusan. för att kolla om man har mask kan man fästa en bit tejp mot analhålet och sova med telpen på. på morgonen drar man bort tejpen och då kan man se om det fastnat några tunna små vita maskar på tejpen. isåfall finns läkemedel som tar kål på eländet på apoteket.

    avföringsresten king analen kan orsaka klåda. prova att ha en ask våtservetter( välj en oparfymerad för barn, så du inte irriterar huden) bredvis toaletten och tvätta rent ordentligt och noga efter varje toalettbesök.
    ibland kan det läcka lite vätska öven när man inte går på toaletten, så har man mycket besvär så kan man kanske torka med våtservett en extra gång innan man lägger sig även om man inte bajsat.

    att man kliar kan som du själv föreslagit orsaka klåda. försök att låta bli att riva därnere även om det kliar, om du uteslutit de ovanstående orsakerna, (hemorrojd, mask, smuts) så prova stryka på bedövningssalva, typ xylocain eller liknande innan du lägger dig, så är det nog lättare att låta bli att klia sig. det kan ge huden en chans att läka och därigenom lindra klådan efter några nätter.
    Tack för ditt svar!

    Jag vet med säkerhet att det inte är mask för det har jag haft två gånger i min ungdom Tungan ute

    Ååå...vill inte gå till läkaren men blir kanske tvungen :( Ringer man VC eller barnmorskan??

    Kanske skulle prova den där salvan så jag låter bli att klia. Tror som sagt att jag river så det blir små sår som kliar när de läker...
  • Anonym (..)
    Äldre 19 Jan 09:24
    #3

    hej. jag var hos läkaren igår om hemorrojder, inget farligt, han sa att han visste att jag tyckte de va pinsamt men han va van vi detta. han titta i 2 min knappt och skrev ut xyloproct tror ja de heter.  så ring du VC och berätta, kan va så att dom ber dig använda xyloproct först å sen hör av dig om det inte fungerar. tänk på att köpa stolpiller för de är bäst.

  • Anonym (Sveda och klåda) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 14:47
    #4
    Anonym (..) skrev 2011-01-19 09:24:12 följande:
    hej. jag var hos läkaren igår om hemorrojder, inget farligt, han sa att han visste att jag tyckte de va pinsamt men han va van vi detta. han titta i 2 min knappt och skrev ut xyloproct tror ja de heter.  så ring du VC och berätta, kan va så att dom ber dig använda xyloproct först å sen hör av dig om det inte fungerar. tänk på att köpa stolpiller för de är bäst.
    Tack för dina uppmuntrande ord!

    Jag ska ta mod till mig och ringa!!
  • Anonym
    Äldre 19 Jan 14:48
    #5
    Anonym (Sveda och klåda) skrev 2011-01-19 14:47:39 följande:
    Tack för dina uppmuntrande ord!

    Jag ska ta mod till mig och ringa!!
    xyloproct finns receptfritt med.
  • Anonym (Sveda och klåda) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 15:23
    #6
    Anonym skrev 2011-01-19 14:48:53 följande:
    xyloproct finns receptfritt med.
    Bra! Då kan jag prova det först ;)
    Kan man slippa att dra ner byxorna så är det ju bra :D
Svar på tråden Tror jag har en hemorrojd, hur blir jag av med den?