• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 21 Jan 17:35
    69644 visningar
    34 svar
    34
    69644

    Ok att blanda alkohol med DICLOFENAC?

    Som rubriken lyder, är det okej att blanda alkohol med Diclofenac?

    Jag har fått medicin på recept (50 mg 3 ggr per dygn), för att det ska verka inflammationsdämpande men också för minskad värk. I dagsläget äter jag inte tabletterna för värk, utan enbart för att förhindra eventuell inflammation. Efter läkares ordination står det att jag ska ta tabletterna när jag känner behov (antar att det är när jag känner smärta jag inte klarar av).

    Jag hittar ingenting över svenska fass om att det ska vara farligt att kombinera med alkohol:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5

    Men på en engelsk sida (hittar inte länken nu bara för det), står det att konsumering av alkohol i samband med Diclofenac ökar risken för blödningar i mage och tarm...

    Jag ska nämligen på en fest under helgen och undrar då om jag kan ta ett par öl när jag har Diclofenac i kroppen?

  • Svar på tråden Ok att blanda alkohol med DICLOFENAC?
  • Mandy1­980
    Äldre 21 Jan 17:37
    #1

    Kör så det ryker. Alla är så jävla nojjiga runt sånt där. Jag har blandat allt möjligt olämpligt med alkohol. Tyvärr lever jag fortfarande... 

  • Anonym
    Äldre 21 Jan 18:09
    #2

    Personligen tycker jag att det är så att så länge man inte sväljer tabletten med alkohol så är det okej. Jag kan ta alvedon t ex och sedan ett par timmar senare dricka alkohol utan problem.

    Dock tycker jag inte man ska festa på men råkar en trevlig middag när man vill ta ett glas vin komma emellan så brukar jag i alla fall unna mig det. Men jag bokar inte in en massa när jag vet att jag måste/tar medicin.

  • Anonym
    Äldre 21 Jan 18:15
    #3

    Min man tog en sån tablett en gång och drack sedan alkohol. Han blev mer lättpåverkad och onykter än vanligt, fast då blir det ju billigt o bra Skrattande Hans chef upplevde samma sak när han "blandade" han oxå.

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 21 Jan 18:22
    #4

    Jag ska ju inte festa direkt, utan tänkte kanske ta två drinkar eller tre glas vin eller tre öl...

    Funderar på att kanske strunta i att ta pillren under 24 timmar eftersom jag ändå kan hantera smärtan. Det är imorrn kväll, så kanske kan ta ett piller på mogonen? Jag tänkte inte svälja nån tablett på 8 timmar innan alkoholen, då borde det väl funka?

    Jättetacksam för svar.

  • Äldre 21 Jan 18:43
    #5

    Vet inte om jag minns fel men jag har för mig att man INTE bör dricka medan man har Diclofenak. Kan missminna mig totalt nu men jag har för mig att man kan få problem med andningen om man dricker medan man har medicinen i sig.

  • Takex
    Äldre 21 Jan 19:20
    #6

    Då Diclofenac redan irriterar magen rekommenderas det inte att konsumera alkohol medan man tar medicinen då irritationen blir värre och kan resultera i halsbränna/utppstötningar och även blödningar/magsår.
    Diclofenac reagerar dock inte med alkohol.

    Källa:
    Jag har bara lite "roughly" översatt min sökning av google sökning på diclofenac+alcohol consumption åt dig. 

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 21 Jan 20:44
    #7

    Jag har ingen aning. Skulle vara gott med drinkar eftersom jag aldrig dricker sånt och det kommer bjudas på imorrn. Men om jag struntar i att ens ta tabletterna borde det väll inte vara nån fara?

  • Råsas
    Äldre 22 Jan 01:45
    #8

    Jo det kan du. De tabletter som är farliga med alkohol är dexofen. Man kan bli andningsdepprimerad.

    Njut lagom på festen, ha det trevligt!!

  • Äldre 22 Jan 01:48
    #9

    nej inte bra nånstans för kroppen. av numera urgamal vana vid antinflamatoriskt en simpel reel blanda ej med alkohol!

    skippa pillerna den dan eller skit i spriten:) 

  • Anonym
    Äldre 22 Jan 01:49
    #10

    lugnt,kör på. ingen som helst fara så länge du inte har någon form av blödarsjuka.

Svar på tråden Ok att blanda alkohol med DICLOFENAC?