• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 21 Jan 17:35
    69611 visningar
    34 svar
    34
    69611

    Ok att blanda alkohol med DICLOFENAC?

    Som rubriken lyder, är det okej att blanda alkohol med Diclofenac?

    Jag har fått medicin på recept (50 mg 3 ggr per dygn), för att det ska verka inflammationsdämpande men också för minskad värk. I dagsläget äter jag inte tabletterna för värk, utan enbart för att förhindra eventuell inflammation. Efter läkares ordination står det att jag ska ta tabletterna när jag känner behov (antar att det är när jag känner smärta jag inte klarar av).

    Jag hittar ingenting över svenska fass om att det ska vara farligt att kombinera med alkohol:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5

    Men på en engelsk sida (hittar inte länken nu bara för det), står det att konsumering av alkohol i samband med Diclofenac ökar risken för blödningar i mage och tarm...

    Jag ska nämligen på en fest under helgen och undrar då om jag kan ta ett par öl när jag har Diclofenac i kroppen?

  • Svar på tråden Ok att blanda alkohol med DICLOFENAC?
  • Anonym
    Äldre 22 Jan 17:38
    #21
    crossfit skrev 2011-01-22 17:25:14 följande:
    Men alla vet inte att de har nedsatt funktion från början.
    Vill också tillägga att flera smärtstillande och ångestdämpande mediciner visst interagerar med alkohol. Ex benso och morfinpreparat.
    Inte alla benzo och morfinpreparat.
    Men nu diskuteras inte dessa, så kom inte dragandes med andra mediciner som har problem att samverka med alkohol.
    I syftet att att dölja din okunskap.
  • Äldre 22 Jan 17:48
    #22
    crossfit skrev 2011-01-22 17:25:14 följande:
    Men alla vet inte att de har nedsatt funktion från början.
    Vill också tillägga att flera smärtstillande och ångestdämpande mediciner visst interagerar med alkohol. Ex benso och morfinpreparat.
    Folk kan dö av treo med redan vi första intaget men det är inte särskilt talade för hur den fungerar rent generellt.
    Att förklara hur något ligger till genom att komma dragandes med ytterligheter är inte särskilt konstruktivt.
  • Anonym
    Äldre 22 Jan 18:12
    #23

    Stackars alla er som måste ha alkohol hela tiden och inte kan ta ett uppehåll när ni äter medicin.

    En pillertrillares roligaste diskutionsämne verkar vara tabletter och vad man kan och inte kan göra med dem.

    Svara på TS fråga istället efter er erfarenhet eller hänvisa till något vettigt.

    Inlägg nr 11 var väl ett bra svar. Dilofenak är inte farligt med alkohol men de är ju aldrig dumt att faktiskt  ta de säkra före de osäkra och vara måttlig.
    Dessutom brukar alkohol ibland ha den effekten att det motverkar syftet med viss medicin inte så de blir farligt men de gör medicinen mer eller mindre verkningslös. 

    Ha en trevlig fest TS drick med måtta och välj bort tabletterna just den dagen

  • mbj79
    Äldre 22 Jan 18:14
    #24

    Vad har detta med missbruk att göra?

  • grusta­g
    Äldre 22 Jan 19:21
    #25
    Anonym skrev 2011-01-22 18:12:55 följande:
    Stackars alla er som måste ha alkohol hela tiden och inte kan ta ett uppehåll när ni äter medicin.

    En pillertrillares roligaste diskutionsämne verkar vara tabletter och vad man kan och inte kan göra med dem.

    Svara på TS fråga istället efter er erfarenhet eller hänvisa till något vettigt.

    Inlägg nr 11 var väl ett bra svar. Dilofenak är inte farligt med alkohol men de är ju aldrig dumt att faktiskt  ta de säkra före de osäkra och vara måttlig.
    Dessutom brukar alkohol ibland ha den effekten att det motverkar syftet med viss medicin inte så de blir farligt men de gör medicinen mer eller mindre verkningslös. 

    Ha en trevlig fest TS drick med måtta och välj bort tabletterna just den dagen
    Frågan är mer komplex än säga så, även om det finns en uns av sanning i påståendet.
    Och det är, är du sjuk behöver man verkligen dricka alkohol.
    Men det betyder ju inte att man inte kan hålla sig till fakta om hur skadligt det är.
    Och dricka alkohol försvårar ett tillfrisknande vid vissa åkommor.
  • Äldre 22 Jan 19:58
    #26

    Nyligt tog man bort Alvedon reklamen "är man stor måste man vara snäll" eftersom det var missvisande. Alvedon orsakar flest intoxikationer bland unga i Sverige.
    Finns även fall med patienter som fått leverskador bara av maxdos (1gram)paracetamol. Flera artiklar på pubmed bl.a.
    I TS handlar det dock inte om paracetamol utan NSAID.

  • Äldre 22 Jan 20:02
    #27
  • grusta­g
    Äldre 22 Jan 20:38
    #28
    crossfit skrev 2011-01-22 19:58:04 följande:
    Nyligt tog man bort Alvedon reklamen "är man stor måste man vara snäll" eftersom det var missvisande. Alvedon orsakar flest intoxikationer bland unga i Sverige.
    Finns även fall med patienter som fått leverskador bara av maxdos (1gram)paracetamol. Flera artiklar på pubmed bl.a.
    I TS handlar det dock inte om paracetamol utan NSAID.
    Du fallerar att förstå sambandet mellan alkohol och alvedon.
    För det finns inte.
    Alvedon är nått sjukvården ordinerar ofata, även när folk har brukat alkohol.

    Det du säger att de ger svåra leverskador som är av dödlig art.
    Handlar om folk som försöker ta livet av sig.
    Och ta livet av sig med alvedon, är det mest dumma man någonsin kan göra, för det är EXTREMT smärt samt.

    Men detta har INGET att göra med att ta rekommenderad dos av alvedon.
    Och inte ens med alkohol, läs www.fass.se för faaaaan, så ser du att det inte ens finns den minsta varning med alkohol och alvedon.
  • Anonym
    Äldre 22 Jan 20:47
    #29

    Starta en ny tråd om tabletter eller svara på TS ursprungliga fråga eller iaf någonstans i närheten av denna. 

  • grusta­g
    Äldre 22 Jan 23:07
    #30
    Anonym skrev 2011-01-22 20:47:26 följande:
    Starta en ny tråd om tabletter eller svara på TS ursprungliga fråga eller iaf någonstans i närheten av denna. 
    TS, fråga har blivit svarad på, så jag undrar vad du menar?

    För att förtydliga för dig, NEJ det är ingen fara med att ta denna medicin med alkohol.
    Denna medicin kan inte interagera med alkohol och skapa ett problem med att dricka alkohol och äta denna medicin som TS frågar efter.
    Sen har alkohol och denna medicin sina egna problem, och uppstår dessa.
    Så ska man varken dricka alkohol eller äta denna medicin.
    Men såklart detta säger sig självt.
  • Anonym
    Äldre 23 Jan 08:44
    #31
    grustag skrev 2011-01-22 23:07:17 följande:
    TS, fråga har blivit svarad på, så jag undrar vad du menar?

    För att förtydliga för dig, NEJ det är ingen fara med att ta denna medicin med alkohol.
    Denna medicin kan inte interagera med alkohol och skapa ett problem med att dricka alkohol och äta denna medicin som TS frågar efter.
    Sen har alkohol och denna medicin sina egna problem, och uppstår dessa.
    Så ska man varken dricka alkohol eller äta denna medicin.
    Men såklart detta säger sig självt.
    Jag menar bara att tråden handlade om Diklofenak och alkohol och om detta gick ihop. Som sagt TS har fått svar på detta så vill ni diskutera tabletter gör det i en ny tråd.

    Rör det hur receptfria läkemedel går att använda tillsammans med en öl på fredagskvällen skriv en ny tråd under "hälsa" istället detta är väl en missbrukstråd. Rör det missbruk starta en ny tråd. 
  • grusta­g
    Äldre 23 Jan 08:56
    #32
    Anonym skrev 2011-01-23 08:44:14 följande:
    Jag menar bara att tråden handlade om Diklofenak och alkohol och om detta gick ihop. Som sagt TS har fått svar på detta så vill ni diskutera tabletter gör det i en ny tråd.

    Rör det hur receptfria läkemedel går att använda tillsammans med en öl på fredagskvällen skriv en ny tråd under "hälsa" istället detta är väl en missbrukstråd. Rör det missbruk starta en ny tråd. 
    Verkar som du inte ens läst trådstarten, för hade du gjort det så hade du även insett att denna tråd handlar inte om missbruk alls.
  • Anonym
    Äldre 23 Jan 15:24
    #33
    grustag skrev 2011-01-23 08:56:23 följande:
    Verkar som du inte ens läst trådstarten, för hade du gjort det så hade du även insett att denna tråd handlar inte om missbruk alls.
    Läs igenom trådstarten igen läs sedan igenom min kommentar igen så får du se (o:
    (Diklofenak alkohol inte massa annat)

    Om tråden inte handlar om missbruk vad gör den på missbruksforumet? 
  • Äldre 23 Jan 15:58
    #34
    Anonym skrev 2011-01-23 15:24:09 följande:
    Läs igenom trådstarten igen läs sedan igenom min kommentar igen så får du se (o:
    (Diklofenak alkohol inte massa annat)

    Om tråden inte handlar om missbruk vad gör den på missbruksforumet? 
    Antagligen har ts postat den i fel forum eller så tyckte h*n att den inte passade någon annanstans. I vilket fall så är det inte något missbruk inblandat i denna trådstart.
Svar på tråden Ok att blanda alkohol med DICLOFENAC?