• maldri­n
    Äldre 21 Jan 19:23
    21435 visningar
    20 svar
    20
    21435

    Tecken på glutenallergi?

    Hej. Jag är en 18-årig tjej och jag har sedan längt misstänkt att jag är glutenkänslig. Har inte kollat upp det hos läkaren men jag tänkte beskriva mina symptom.

    Jag får nästan alltid svullen mage efter att jag ätit. Förutom efter ex. kyckling och havregrynsgröt. När jag ätit en liten till normal portion av annan mat (pasta, ris, bröd etc.) känner jag mig alltid väldigt tung i magen och uppblåst.

    När jag äter saker såsom pasta, bröd (ofta gjort på durumvete!) och pannkakor får jag alltid jätteont i magen efteråt. Magontet håller i sig i cirka en halvtimme. Om jag ätit en normalstor portion (av ovan nämnd mat) slutar det nästan alltid med att jag blir jättelös i magen och måste springa in på toan. Det är, som ni förstår, inte speciellt roligt och jag undrar därför om detta kan vara tecken på glutenallergi eller överkänslighet för gluten? I sådanafall, är den svullna och tunga känslan i magen också ett tecken på det? Det uppkommer även efter annan mat, ex. yoghurt. Varför blir magen svullen?

    Vad tror ni? Vad kan mina symptom bero på och finns det något man kan göra åt det?
  • Svar på tråden Tecken på glutenallergi?
  • Äldre 21 Jan 19:38
    #1

    Tycker att det låter mer likt laktosintolerans eller mjölkallergi. Då brukar magen bli uppsvullen å man får diarré
    magen svullnar pga gaser.
    det du kan testa för att utesluta att det är laktos eller mjölk är att du inte äter något med mjölk i på några veckor.
    läs på allt du äter

    om det är en glutenintolerans ska du inte exprementera något själv utan gå till läkare så dom får ta ett prov och en ev. gastroskopi. för att se om det är det.

    Som glutenintolerant så slits tarmluddet mer i tunntarmen och det gör att man inte tar upp näring som man ska och då blir man offtast väldigt trött och har svårt att  hålla sig vaken, humöret kan också påverkas.
    Man kan så klart också ha ont i magen å så.

  • Prutti­luskan
    Äldre 21 Jan 19:43
    #2

    Jag undra först varför min dotter hade "magsjuka" stup i kvarten när hon börjat dagis, men inte alla andra barn.
    Misstänkte då laktos eftersom hennes pappa hade problem med det.
    Testa med laktosfritt hemma & blev mycke bättre..kolla upp de & de stämde.

    Efter ett tag funderade jag på om de fortfarande gav dottern laktos på dagis trots intyg, men hepp...de hade de inte gjort påstod dem.

    Hon var ganska ofta gasig i magen, men som knappt 2 åring så kan man ju inte förklara direkt.
    Dessutom med hennes "undervikt" precis som jag & pappan har så hade vi varit på extra kontroller för att se så hon mådde bra, men det var ingen fara.

    Det var någon, men minns inte vem som nämnde gluten...Jag kolla upp symtom & kände mig själv väldigt träffad så kolla upp dottern för det & de visade sig att hon var jättekänslig mot de.

    De du kan göra är att be dem göra prover. =)

  • Drop Dead Gorgeo­us
    Äldre 21 Jan 19:47
    #3

    Detta är alla tecken på glutenintolerans:


    trötthet diarré, gaser/uppblåsthet och andra mag- och tarmbesvär viktminskning blåsor i munnen hudutslag problem med att få barn
  • Äldre 21 Jan 19:49
    #4

    Låter inte som glutenintolerans enligt mig. Brukar inte ge symtom så nära efter att man ätit. Det blir skada på tarmen vid glutenintolerans detta gör att man ofta tappar i vikt och får anemi och annan vitaminbrist.
    Tror att det snarare är mjölk eller sk IBS.

  • Äldre 21 Jan 20:06
    #5

    du kan också av glutenintoleraqns få laktosintolerans eftersom tarmen är så skadad.

    du bör kolla upp  detta noga med en läkare.
    både gluten, mjölk och latos.

    Nöj dig inte enbart med ett svar om laktosintolerant utan du begär du att få kolla gluten med.

  • Äldre 21 Jan 20:08
    #6
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-01-21 19:47:27 följande:

    Detta är alla tecken på glutenintolerans:


    det finns många många fler tecken på gluten, eller teckan man inte ser alls.

    det är "difusa" symtom som kan variera väldigt mycket.

     
  • Drop Dead Gorgeo­us
    Äldre 21 Jan 20:10
    #7
    bonnieloveskim skrev 2011-01-21 20:08:59 följande:
    det finns många många fler tecken på gluten, eller teckan man inte ser alls.

    det är "difusa" symtom som kan variera väldigt mycket.

     
    Det vet jag men alla dessa kan vara tecken på gluten intolerans.
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Glutenintolerans/
  • Äldre 21 Jan 20:33
    #8
    crossfit skrev 2011-01-21 19:49:37 följande:
    Låter inte som glutenintolerans enligt mig. Brukar inte ge symtom så nära efter att man ätit. Det blir skada på tarmen vid glutenintolerans detta gör att man ofta tappar i vikt och får anemi och annan vitaminbrist.
    Tror att det snarare är mjölk eller sk IBS.
    laktosintollerant som man kan få av glutenintolerant ger sxakt dessa besvär.. samt så kan man få en del av  glute med
  • Äldre 21 Jan 20:48
    #9

    Det kan helt klart vara glutenintolerans. Jag har det själv och min far,farbror och farmor. Jag är så känslig att jag kräks ca 20min efter jag fått i mig gluten så att säga att det inte påvisar symtom direkt är fel.

    Nu är jag ju ett extremfall men man ska inte se lätt på intoleranser då man kan få flera följd besvär om man inte håller sig glutenfri. Så jag tycker helt klart att du borde be om att de gör ett tarm prov på dig. Är man glutenintolerant är man ofta känslig mot stora mängder laktos med.


    En annan sak det skulle kunna vara är IBS. Är inte så insatt i hur det visar sig förutom att man är knslig för nästan all mat.

  • Äldre 21 Jan 20:51
    #10

    Jo och att man tappar vikt är inte heller säkert då jag inte gjorde det utan tvärt om. Jag hade vitamin och järnbrist men vikten ökade. Glutenintolerans kan visa sig på flera olika sätt. Det är väldigt individuellt. Mycket beror det på hur länge man går innan man får en diagnos.

  • Äldre 21 Jan 21:22
    #11

     - log - du måste vara gluten allergisk inte intolerant...??

  • Äldre 21 Jan 21:52
    #12

    Det trodde de med senast jag var där men det är jag inte. jag har inga antikroppar för det. Utan det har blivit så här efter jag i unga år slarvade med att hålla mig helt glutenfri. Min far reagerar lika snabbt men då kommer det från det andra hållet så att säga.

  • Äldre 21 Jan 22:49
    #13
    lo g skrev 2011-01-21 20:48:29 följande:

    Det kan helt klart vara glutenintolerans. Jag har det själv och min far,farbror och farmor. Jag är så känslig att jag kräks ca 20min efter jag fått i mig gluten så att säga att det inte påvisar symtom direkt är fel.

    Nu är jag ju ett extremfall men man ska inte se lätt på intoleranser då man kan få flera följd besvär om man inte håller sig glutenfri. Så jag tycker helt klart att du borde be om att de gör ett tarm prov på dig. Är man glutenintolerant är man ofta känslig mot stora mängder laktos med.


    En annan sak det skulle kunna vara är IBS. Är inte så insatt i hur det visar sig förutom att man är knslig för nästan all mat.


    När jag skrev att det inte gav symtom direkt så menade jag iform av diarré och uppsvälld mage. Eftersom skadan sitter i tunntarmen, Är själv också glutenintolerant.
    Funderar om du inte har någon ovanlig form, du kanske rent av är allergisk. De flesta människor är ju intoleranta mot gluten. 
    Numera tar man ett blodprov och kontrollerar transglutaminaser istället för tunntarmsbiopsi. Det är mycket lindrigare. Biopsi är inte så kul.
    bonnieloveskim skrev 2011-01-21 20:33:04 följande:
    laktosintollerant som man kan få av glutenintolerant ger sxakt dessa besvär.. samt så kan man få en del av  glute med
    Ja, man kan bli känslig mot det mesta när tarmen är tillräckligt skadad, men då är det ju inte enzymbrist man har, som det är normalt om man inte tål laktos.

    Jag tycker symtomen stämmer väldigt bra på IBS. Men det kan också vara IBD (Mb crohn, eller ulcerös colit) mer långsökt dock.

     
  • Äldre 21 Jan 22:50
    #14
    lo g skrev 2011-01-21 21:52:31 följande:

    Det trodde de med senast jag var där men det är jag inte. jag har inga antikroppar för det. Utan det har blivit så här efter jag i unga år slarvade med att hålla mig helt glutenfri. Min far reagerar lika snabbt men då kommer det från det andra hållet så att säga.


    Ser nu att du inte är allergisk.Skäms
  • maldri­n
    Äldre 22 Jan 10:11
    #15

    Tack för era kommentarer!

    En del av er verkar tycka att det tyder på glutenintolerans medan andra inte alls tror det. Bokar i alla fall en tid hos läkaren i början av nästa vecka för att göra några tester, då lär man ju få svar i alla fall. Är rädd att det skulle bli sämre om man fortsätter äta gluten, om det nu skulle visa sig att jag är överkänslig.

    Läste förresten någonstans att acne kan uppkomma på grund av glutenallergi. Det hade något med brist på B12 att göra. Vet ni något om det?

  • Äldre 22 Jan 10:15
    #16
    maldrin skrev 2011-01-22 10:11:40 följande:
    Tack för era kommentarer!

    En del av er verkar tycka att det tyder på glutenintolerans medan andra inte alls tror det. Bokar i alla fall en tid hos läkaren i början av nästa vecka för att göra några tester, då lär man ju få svar i alla fall. Är rädd att det skulle bli sämre om man fortsätter äta gluten, om det nu skulle visa sig att jag är överkänslig.

    Läste förresten någonstans att acne kan uppkomma på grund av glutenallergi. Det hade något med brist på B12 att göra. Vet ni något om det?
    för att utreda glutenintoelrans så bör du fortsätta äta gluten.

    ledsen at säga det men sluta inte med gluten förrens du fått svar på prover.
     för skulle det var gluten så sjunkar transglutaminasvärdet om du slutar äta gluten och ditt prov kanske visar fel.

    jag vet ingen tråd på raka arm för vuxna med celiaki så du kan rådfråga dem, men det kanske någon vet här... 
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m51332556.html
    vi brukar svaras på det mesta som frågas där i alla fall..
  • Äldre 22 Jan 11:11
    #17

    Ja det är ju alltid svårt att få en diagnos via nätet så att säga så du gör helt rätt i att uppsöka läkare. Stå på dig. Alldeles för många går med obehandlade magproblem som stör vardagen.

    Som åvanstående skrev så ska du inte börja äta glutenfrikost själv då det kan bli svårt att se om du har celiaki. Eftersom tarmen läker efter några veckor om man är intollernt.

    Om man får acne vet jag inte men min farmor som är glutenintolerant 84år får plitor i ansiktet som liknar acne när hon har kommit i kontakt med gluten. Så det kan nog stämma. Man kan även få sår och torra fläckar runt mun,näsa och i armveck.

  • Äldre 22 Jan 11:26
    #18
    lo g skrev 2011-01-22 11:11:36 följande:
    Om man får acne vet jag inte men min farmor som är glutenintolerant 84år får plitor i ansiktet som liknar acne när hon har kommit i kontakt med gluten. Så det kan nog stämma. Man kan även få sår och torra fläckar runt mun,näsa och i armveck.
    sk hudceliaki
  • Äldre 4 Aug 14:31
    #19

    Hej!

    En tanke:
    Har du mjölk i gröten? Kan du vara laktosintolerant?
    Du får prova byta ut en sak i taget för att få bästa resultat...
    Lycka till!

    Med vänlig hälsning Kickan

  • Äldre 28 Jul 10:15
    #20

    Hej

    Har jag tecken på Glutenintolerans eller är det något annat.Jag har ätit Tacos 2 Gånger under denna perioden som jag har provat laktosfri kost.Symptomen jag har fått,har varit Diarré,Magont,illamående känsla M.m Men det har bara varit vid Tacos,inte om jag har ätit bröd till frukost.Eller kan det vara Tacokryddorna.

    Tacksam för svar!

    Jag har tagit Blodprov för mat allergi/intoleranser och det visade negativt.

    Tjejen med Magproblem

Svar på tråden Tecken på glutenallergi?