• Den allsmä­ktige
    Äldre 22 Jan 22:47
    168397 visningar
    42 svar
    42
    168397

    Hur får man bort kattkiss-lukten?

    När jag och min sambo var bortresta tänkte mina två katter visa sin uppskattning genom att kissa lite här och där. I sängen och i en tvättkorg med nytvättade kläder bland annat. Och nu undrar jag såklart - hur jäsiken får man bort lukten av kattkiss?
    Har tvättat ett av örngotten som hon kissade direkt på, men fortfarande så känner jag av kisset.

    Känns ju väldigt onödigt att slänga en massa kläder och påslakan...

  • Svar på tråden Hur får man bort kattkiss-lukten?
  • Winter­moth
    Äldre 22 Sep 10:24
    #21

    Jag har provat ättiksprit, klorin samt de flesta medel från djuraffären men det enda som fått bort lukten hemma hos oss är Scent Stop så det rekommenderar jag varmt! 

  • Äldre 22 Sep 14:00
    #22
    Wintermoth skrev 2012-09-22 10:24:32 följande:
    Jag har provat ättiksprit, klorin samt de flesta medel från djuraffären men det enda som fått bort lukten hemma hos oss är Scent Stop så det rekommenderar jag varmt! 
    Klorin är dömt att misslyckas med då det innehåller ammoniak och lockar katten att kissa mer Flört
  • Johan 728
    Äldre 11 Jan 12:18
    #23

    Vad kan man använda för medel på filtmaterialet som är bagaget på bilen är klätt med? Har just råkat ut för att en katt har kissat på någon av barnens pulkor som sedan satts in i bagaget på bilen. Då har ju snön smält och kattpiss utspätt med smältvatten åkt ner på golvet.

    Som tur är så är det ju en plastmatta i bagaget, så den var det ju inga problem att tvätta. Men problemet är ju att det verkar kommit lite på baksidan av baksätet.

    Och sedan till nästa problem, hur sanerar man en bro mitt i smällkalla vintern (just nu -15 grader) så att man dels slipper återbesök och dels får bort stanken?   

  • Äldre 11 Jan 14:27
    #24
    Johan 728 skrev 2013-01-11 12:18:49 följande:
    Vad kan man använda för medel på filtmaterialet som är bagaget på bilen är klätt med? Har just råkat ut för att en katt har kissat på någon av barnens pulkor som sedan satts in i bagaget på bilen. Då har ju snön smält och kattpiss utspätt med smältvatten åkt ner på golvet.

    Som tur är så är det ju en plastmatta i bagaget, så den var det ju inga problem att tvätta. Men problemet är ju att det verkar kommit lite på baksidan av baksätet.

    Och sedan till nästa problem, hur sanerar man en bro mitt i smällkalla vintern (just nu -15 grader) så att man dels slipper återbesök och dels får bort stanken?   
    Scent stop!
  • Äldre 11 Jan 14:27
    #25
    Wintermoth skrev 2012-09-22 10:24:32 följande:
    Jag har provat ättiksprit, klorin samt de flesta medel från djuraffären men det enda som fått bort lukten hemma hos oss är Scent Stop så det rekommenderar jag varmt! 
    Klorin lockar till mer kissande då det innehåller ammoniak.
  • Juppi
    Äldre 11 Jan 14:40
    #26

    Som fler har skrivit ättika tar bort lukten. Häll i tvättmaskinen på förtvätt precis när vattnet börjar spola ca en halv flaska, sen lägga bara i tvättmedel som vanligt i huvudtvätt,behöver inte ligga i ättiksblöt innan. Och med sängen så blanda vatten och ättika å spreja på och torka, upprepa 2-3 ggr. Behöver inte gå å köpa dyra onödiga produkter. Och använd inte klorin, uppmuntrar bara katter till att kissa lite överallt, för det blir gör "rent" för katten, de känner inte sin egen lukt i hemmet.

  • Äldre 11 Jan 17:20
    #27
    Juppi skrev 2013-01-11 14:40:08 följande:
    Som fler har skrivit ättika tar bort lukten. Häll i tvättmaskinen på förtvätt precis när vattnet börjar spola ca en halv flaska, sen lägga bara i tvättmedel som vanligt i huvudtvätt,behöver inte ligga i ättiksblöt innan. Och med sängen så blanda vatten och ättika å spreja på och torka, upprepa 2-3 ggr. Behöver inte gå å köpa dyra onödiga produkter. Och använd inte klorin, uppmuntrar bara katter till att kissa lite överallt, för det blir gör "rent" för katten, de känner inte sin egen lukt i hemmet.
    Scent stop är allt utom onödig, det är faktiskt ett mirakelmedel och inte alls dyrt då det är otroligt drygt. Ättika luktar fruktansvärt illa så det använder jag aldrig. Innan jag fick höra talas om Scent stop använde jag ytdesinfektion som finns att köpa på apoteket och det fungerar bättre än ättika och ingen äcklig lukt som dröjde sig kvar.
  • Juppi
    Äldre 11 Jan 19:32
    #28
    nemo1 skrev 2013-01-11 17:20:02 följande:
    Scent stop är allt utom onödig, det är faktiskt ett mirakelmedel och inte alls dyrt då det är otroligt drygt. Ättika luktar fruktansvärt illa så det använder jag aldrig. Innan jag fick höra talas om Scent stop använde jag ytdesinfektion som finns att köpa på apoteket och det fungerar bättre än ättika och ingen äcklig lukt som dröjde sig kvar.

    Det är säkert jätte bra, men ättika är nog lite billigare å lättare att få tag på och det luktar absolut ingenting efter att man tvättat plaggen som vanligt efter.
  • Juppi
    Äldre 11 Jan 19:35
    #29
    nemo1 skrev 2013-01-11 17:20:02 följande:
    Scent stop är allt utom onödig, det är faktiskt ett mirakelmedel och inte alls dyrt då det är otroligt drygt. Ättika luktar fruktansvärt illa så det använder jag aldrig. Innan jag fick höra talas om Scent stop använde jag ytdesinfektion som finns att köpa på apoteket och det fungerar bättre än ättika och ingen äcklig lukt som dröjde sig kvar.

    En fråga, använder du ytdesinfektion till att tvätta plagg som luktar illa?
  • Äldre 14 Mar 03:35
    #30
    Black roses skrev 2011-01-22 23:20:58 följande:
    Jag kan säga så här till dig som hade intorkade fläckar... frågan är först var de på golven?? Isf har du provat 1/3 del ättiksprit, blandat med 2/3 delar vatten.. Låt vara blött ett tag, skura sen av ytan med just resterande blanding.. häll sen på bakpulver, då de binder de absolut sista äggviteämnena som kan finnas kvar, damsug sen upp bakpulvret..

    Jag fick detta rådet av kattuppfödare, de har detta som vedertaget sätt att få bort kattkiss doften PERMANENT!!! Och även veterinärer som  jag har talat med använder sig av denna teknik, för den åsamkar ingen skada på vare sig grejor du applicerar det på, eller på barn/djur...

    Klorin tar absolut inte bort ett skit, det bara "maskar" doften ett litet tag, med risk för att de går tillbaka igen....

    Alsolsprts grejen ovanför kan funka om du använder tillräckligt mycket, då även det innehåller en liten mängd ättiksprit!!
    Strålande tips tack så hemskt mycket. Det enda som hjälpte för mig. Bakpulvertricket tog bort direkt det som jag kämpat med 90% alkohol bara ättika piss of spray. Men bakpulvret gjorde skillnad. Tack :)
Svar på tråden Hur får man bort kattkiss-lukten?