• mysaw
    Äldre 23 Jan 20:38
    25002 visningar
    10 svar
    10
    25002

    Barn som fått hjärnskakning - hur slog de sig då?

    hej


    Min dotter lärde sig klättra ur spjälsängen idag och ramlade och slog i huvudet i parkettgolvet. Hon började gråta omgående och har varit pigg efteråt. Ätit bra, lekt osv.

    Någon som har barn som fått hjärnskakning. Hur fick de det? Vill få en uppfattning om hur lätt/svårt man kan få det.

  • Svar på tråden Barn som fått hjärnskakning - hur slog de sig då?
  • Äldre 23 Jan 20:41
    #1

    hjärnskakning är det ju om barnet kräks efteråt. annars är det nog lugnt.

  • pettso­ns
    Äldre 23 Jan 20:45
    #2

    min son ramlade ner för en trappa svimmade av och fick åka in till akuten o stanna över natten, ingen hjärnskakning, min dotter snubblade på en tröskel och föll i golvet och fick en rejäl hjärnskakning.. Allt beror på hur hårt huvudet slår i och hur mkt hjärnan skadas, men mår din dotter bra och är pigg är det nog ingen fara med henne. Ett förslag är att lägga en madrass nedanför hennes spjälsäng, vi har en gosse som for som en skottspoling i och ur sin säng, men landade alltid så fint på madrassen

  • Äldre 23 Jan 20:48
    #3

    min son stod på en köksstol o trillade (stod för sekunden med ryggen till =/ så såg inte hur det gick till) ner i stengolvet, tror han slog i bordsbenet i fallet oxå. Kräktes lite o var allmänt knepig efteråt, så det blev en sväng till akuten =( Men vart inget allvarligt av det, i väntrummet piggnade han till igen och vi fick åka hem.


    Felix - 20080618 ~ * camilla.ahnell.se *~ Meya 20090930
  • Äldre 23 Jan 20:50
    #4

    Nu minns jag inte exakta åldrar, men ungefär i alla fall:

    12-åring stack in huvudet i lillasysters rum, just som lillasyster fick ett vredesutbrott och sparkade igen dörren. Hon fick alltså huvudet mellan dörren och dörrkarmen. Lätt hjärnskakning: såg dubbelt, var förvirrad en stund och fick huvudvärk.

    6-åring klättrade i klätterställning och trillade ner på huvudet i sanden. Tyvärr var sanden frusen och stenhård. Lindrig hjärnskakning: minnesförlust ca en vecka bakåt, huvudvärk och kräkningar.

    10-åring blev påkörd av en snowracer längst ner i en stor snöhög. Lätt hjärnskakning: huvudvärk och trött i några dagar.

    11-åring blev nedknuffad från ett järnstaket på skolan. Slog huvudet först i staketet och sedan i marken. Lätt hjärnskakning: huvudvärk, yrsel, illamående.

    2-åring halkade ute och slog bakhuvudet i isen. Lätt hjärnskakning: trött, grinig och gnällig, verkade ha ont i huvudet och kräktes en gång.

  • Äldre 23 Jan 20:53
    #5

    Mina har aldrig fått hjärnskakning men själv så har jag ganska så god erfarenhet. Slog i huvudet ständigt när jag var liten (kan ju förklara hur jag är numera ) och som jag minns det så mådde jag alltid illa, kräktes och hade enorm huvudvärk. Lite tröttare än vanligt också. Det handlade om fall från cykel, fall från linbana (sån som fanns på lekplatser) och vid ett tillfälle så sparkade min bror in mig med huvudet före i en byrå. Sista gången lyckades jag komma ivägen för en ishockeypuck. Det var ganska rejäla smällar varje gång.

    Fick dessutom en hjärnskakning för några år sedan när jag trampade på sonens leksaksbil och for med huvudet rakt in i bokhyllan. Samma sak då; illamående, kräktes och var blek och slö. Och det var en rejäl vurpa jag gjorde den gången med.

    Så om din dotter är pigg och har varit helt opåverkad efteråt så tippar jag att hon klarat sig från hjärnskakning.


    //Maggis
  • Stor mamma
    Äldre 23 Jan 20:56
    #6

    ALLA kräks inte man kan ha hjärnskakning ändå...

    Min dotter 1½ ramlade från soffan o slog sig i bordet....Hon tuppade av 1 minut....sen vaknade hon till o jag blev rädd- försökte få på henne byxor o skulle åka in med henne då hon tuppade av igen o började skaka...ringde då ambulans. Vi åkte in o hon hade lätt hjärnskakning....

    Hon kräktes inte en enda gång...men mådde nog illa några dagar då hon inte åt så mkt-ville bara ha välling

  • Äldre 23 Jan 21:00
    #7
    Stor mamma skrev 2011-01-23 20:56:23 följande:
    ALLA kräks inte man kan ha hjärnskakning ändå...
    Ah, trodde detta var den gyllene regeln att om man inte kräks så är det ingen hjärnskakning.. sorry.

    min lyckades med hjärnskakning då hon busade med min kompis, och dom krockade med huvudena.. fick rediga bulor båda 2.
  • Stor mamma
    Äldre 23 Jan 21:12
    #8
    Tainted skrev 2011-01-23 21:00:25 följande:
    Ah, trodde detta var den gyllene regeln att om man inte kräks så är det ingen hjärnskakning.. sorry.

    min lyckades med hjärnskakning då hon busade med min kompis, och dom krockade med huvudena.. fick rediga bulor båda 2.
    Trodde jag med

    Men denne barnläkare sade de behöver inte det-och min lilla tös kräktes inte en endaste gång-men som sagt illamående kan hon nog varit
  • Äldre 23 Jan 21:27
    #9

    Mina barn har aldrig fått hjärnskakning... dock är jag förvånad att minstingen (snart 2 år) lyckats klara sig ifrån det så vild som hon är (och har varit enda sedan hon började krypa) och så många gånger som hon trillat ordentligt och slagit i huvudet både här och där. Hon har flera gånger lyckats dra på sig såna där hemska bulor som man man typ kan se i tecknade filmer, men den lilla tuffa damen har bara rest sig igen och fortsatt härja runt...

    Däremot så minns jag två tillfällen när jag som barn fick hjärskakning, båda dessa gångerna slog jag huvudet i is. En gång när jag åkte skridskor och trillade baklänges o slog bakhuvudet i isen, och då hade jag ändå hjälm på mig men det hjälpte tydligen inte... Andra gången skulle jag springa upp för en backe som visade sig vara täckt av is och jag for i backen och slog i ögat... fick värsta blåtiran och hjärnskakning. Båda gångerna hade jag ont i huvudet och kräktes.

  • Äldre 23 Jan 23:13
    #10

    Min son då två år halkade en somnar på altanen när det regnat.
    Blev jätteslö och blek höll på att tuppa av flera ggr och kräktes rejält två ggr. Blev ambulans till akuten men fick åka hem samma dag. Han hade ont i säkert en veckas tid.

Svar på tråden Barn som fått hjärnskakning - hur slog de sig då?