• Anonym (girig­?)
    Äldre 24 Jan 20:01
    5349 visningar
    57 svar
    57
    5349

    Tänker jag fel? Vill ha del i huset...

    Min sambo hade köpt sitt hus flera år innan vi träffades, vi bor nu i det tillsammans.
    Sedan jag flyttade in har vi delat på alla driftskostnader. Betalat våra "personliga" räkningar var för sig.
    Han har inte velat att jag betalar någonting gällande huset eftersom det bara tillhör honom. I gengäld har jag istället för att betalat hyra stått för all mat.
    När jag var föräldraledig betalade han alla driftskostnader själv och jag betalade endast mina egna räkningar +all mat+kläder till mig och barnet.
    Under tiden har vi också byggt ut och renoverat huset för lånade pengar. Ett lån som bara han står för.

    Nu har jag börjat jobba igen, och betalalar återigen hälften av driftskostnaderna+all mat.
    Lånet han tog för renoveringen är slut, men arbetet är inte färdigt. Vi kommer behöva runt 150.000 till för att få allt precis som vi vill ha det.
    Jag är villig att ta ett lån på det beloppet alt. hjälpa till så mycket jag kan av min inkomst (har inga besparingar) och vi gemensamt sparar ihop det som behövs till att slutföra arbetet. Detta mot att jag får vara med på huset till säg 10% (eller nån annan %, tog en siffra ur luften bara)

    Både sambon, och framförallt hans pappa sätter sig emot att jag ska vara med på huset. Motiveringen är att jag ändå kommer billigare undan än om jag betalade en hyra själv, det spelar väl ingen roll vem boendet tillhör.
    Jag ser det som att om jag betalde en hyra till en hyresvärd (själv eller som sambo) så är det en väldigt stor skillnad jämfört med att bo i ett hus med sin sambo och vara med och betala på något som potentiellt bara kommer gynna en av oss i framtiden. Dvs. min sambo om vi gör slut.
    I mina ögon så har han då ett hus som är i toppskick medans jag inte har någonting.
    De 10% skulle ge mig och vårt/våra barn en trygghet IFALL vi skulle göra slut en dag.

    Nu är både sambon och hans pappa sura på mig. Min svärfar sa mer eller mindre rakt ut att jag är GIRIG!
    Men är mitt synsätt så snett?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:57
    Nu har vi pratat och pratat och pratat....
    Såhär kommer det bli:

    *Vi öppnar ett gemensamt konto dit bådas löner+barnbidrag kommer gå.
    Därifrån kommer ALLA kostnader dras för hushållet.
    *Gemensamt sparande
    *Vi för över en överenskommen summa var till våra personliga konton som "fickpengar" att göra vad vi vill med.
    *Kostnad för sonens kläder tas från gemensamma pengar.
    *Vi ska ta ett nytt lån tillsammans för det som behövs för att färdigställa huset.

    Ursprungliga lånet är låst för ett antal år framöver så det kommer fortsätta stå på honom, men vi ska betala det tillsammans.
    Vi ska även skriva ett samboavtal. Om vi i framtiden skulle separera så får han lösa ut mig till samma summa som halva totala lånekostnaden (Jag skulle mao, få 650 000 kr).

    Det upplägget låter bra i mina öron, eller vad säger ni?

    (Jag har även fått löfte om bröllop inom 3 år... )

  • Svar på tråden Tänker jag fel? Vill ha del i huset...
  • Anonym
    Äldre 24 Jan 20:11
    #1

    Varför betalar du all mat?

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 24 Jan 20:14
    #2

    Tycker du tänker rätt, varför ska han betala för något bestående och du för saker som går åt och inte har något som helst värde överhuvudtaget.
    Tycker dessutom att han ska stå för halva eran matkostnad. Och han kommer ju oxå billigare undan eftersom du betalar halva driftskostnaden.

  • Anonym (girig­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 20:15
    #3
    Anonym skrev 2011-01-24 20:11:23 följande:
    Varför betalar du all mat?

    Istället för att betala honom säg 2000 kr i "hyra", och vi sen sätter in 2000 kr var på ICA-kortet så har vi gjort så att jag sätter in 4000 för mat varje månad.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 24 Jan 20:20
    #4

    Hade han haft råd med lånet om du inte betalat mat och halva driften?
    Du drabbas ju indirekt sas Och jag antar att du hjälper till med renoveringen oxå?

  • Anonym
    Äldre 24 Jan 20:21
    #5

    Det är en svår situation. Jag och min man bor i bostadsrätt och han betalade kontant när vi köpte den. Vi var då sambos. Min pappa renoverade badrummen när vi flyttade in plus att vi självklart delar på hyran. Vi skrev samboavtal på att han skulle få de pengarna han lagt in (det var arvspengar och i testamentet stog att eventuell partner ej har rätt till pengarna) och att vi delar på resten, vid seperation. Nu har vi istället äkenskapsförord men med samma innebörd. Det står också inskrivet att jag har rätt att bo kvar om, gud förbjude, han skulle dö.


     


    Men i det här fallet har du ju flyttat in hos honom vilket gör det svårt. Men samtidigt måste ju du ha någon säkerhet vid eventuell separation! Och ska du dessutom ta lån för renovering så ska du ju absolut ha något för det. Men mitt tips är att gå till en advokat och diskutera hur man kan lägga upp det!

  • Segelv­ind
    Äldre 24 Jan 20:22
    #6

    Mja...om han redan bodde i huset när ni träffades är det väl inte mer än rimligt att du får "köpa in dig" på huset. Betalar du ränta på lånen på huset? För i så fall finansierar du hans investering och då borde du ha rätt till en viss procent. Tänker du att han ska "ge" dig halva huset genom att skriva halva huset på dig?

    Jag tycker verkligen att du behöver trygga din framtid, frågan är bara hur....

  • Anonym (girig­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 20:24
    #7
    Anonym (Hmm) skrev 2011-01-24 20:14:35 följande:
    Tycker du tänker rätt, varför ska han betala för något bestående och du för saker som går åt och inte har något som helst värde överhuvudtaget.
    Tycker dessutom att han ska stå för halva eran matkostnad. Och han kommer ju oxå billigare undan eftersom du betalar halva driftskostnaden.
    Så tänker jag också, det mina pengar går till är ju bara konsumtion och inget som är nåt bestående.
    Eftersom vi är en familj nu så tycker jag att det egentligen är samma pengar allting. Det tycker sambon också, när det gäller driftskostnader och konsumtion, men så fort det kommer till huset så är det tvärstopp...
  • Anonym (girig­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 20:27
    #8
    Anonym (Hmm) skrev 2011-01-24 20:20:53 följande:
    Hade han haft råd med lånet om du inte betalat mat och halva driften?
    Du drabbas ju indirekt sas Och jag antar att du hjälper till med renoveringen oxå?
    Om han var själv skulle han inte kunna amortera så mycket som han gör nu.
    Jag tycker också så, jag är ju indirekt med och betalar eftersom han slipper matutgiften...
  • LuMa
    Äldre 24 Jan 20:27
    #9

    För min egen känslas skull så skulle jag inte vilja bara vara inneboende.
    Hur kul skulle det vara då att bara få bo där utan rätt att säga hur jag vill ha det och bara ha det jobbiga med att renovera utan att det görs åt mej?

    Går det inte att du köper in dej i halva huset men att ni skriver att om ni skulle separera så är det din sambo som ska behålla huset och köpa ut dej?

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 24 Jan 20:27
    #10
    Anonym (girig?) skrev 2011-01-24 20:24:51 följande:
    Så tänker jag också, det mina pengar går till är ju bara konsumtion och inget som är nåt bestående.
    Eftersom vi är en familj nu så tycker jag att det egentligen är samma pengar allting. Det tycker sambon också, när det gäller driftskostnader och konsumtion, men så fort det kommer till huset så är det tvärstopp...
    Vad ingår i dritskostnaden för dig?
    Är det sopavgift, ev samfällighet, el bara eller betalar du även för lån och amorteringar?
Svar på tråden Tänker jag fel? Vill ha del i huset...