• Anonym (girig­?)
    Äldre 24 Jan 20:01
    5344 visningar
    57 svar
    57
    5344

    Tänker jag fel? Vill ha del i huset...

    Min sambo hade köpt sitt hus flera år innan vi träffades, vi bor nu i det tillsammans.
    Sedan jag flyttade in har vi delat på alla driftskostnader. Betalat våra "personliga" räkningar var för sig.
    Han har inte velat att jag betalar någonting gällande huset eftersom det bara tillhör honom. I gengäld har jag istället för att betalat hyra stått för all mat.
    När jag var föräldraledig betalade han alla driftskostnader själv och jag betalade endast mina egna räkningar +all mat+kläder till mig och barnet.
    Under tiden har vi också byggt ut och renoverat huset för lånade pengar. Ett lån som bara han står för.

    Nu har jag börjat jobba igen, och betalalar återigen hälften av driftskostnaderna+all mat.
    Lånet han tog för renoveringen är slut, men arbetet är inte färdigt. Vi kommer behöva runt 150.000 till för att få allt precis som vi vill ha det.
    Jag är villig att ta ett lån på det beloppet alt. hjälpa till så mycket jag kan av min inkomst (har inga besparingar) och vi gemensamt sparar ihop det som behövs till att slutföra arbetet. Detta mot att jag får vara med på huset till säg 10% (eller nån annan %, tog en siffra ur luften bara)

    Både sambon, och framförallt hans pappa sätter sig emot att jag ska vara med på huset. Motiveringen är att jag ändå kommer billigare undan än om jag betalade en hyra själv, det spelar väl ingen roll vem boendet tillhör.
    Jag ser det som att om jag betalde en hyra till en hyresvärd (själv eller som sambo) så är det en väldigt stor skillnad jämfört med att bo i ett hus med sin sambo och vara med och betala på något som potentiellt bara kommer gynna en av oss i framtiden. Dvs. min sambo om vi gör slut.
    I mina ögon så har han då ett hus som är i toppskick medans jag inte har någonting.
    De 10% skulle ge mig och vårt/våra barn en trygghet IFALL vi skulle göra slut en dag.

    Nu är både sambon och hans pappa sura på mig. Min svärfar sa mer eller mindre rakt ut att jag är GIRIG!
    Men är mitt synsätt så snett?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:57
    Nu har vi pratat och pratat och pratat....
    Såhär kommer det bli:

    *Vi öppnar ett gemensamt konto dit bådas löner+barnbidrag kommer gå.
    Därifrån kommer ALLA kostnader dras för hushållet.
    *Gemensamt sparande
    *Vi för över en överenskommen summa var till våra personliga konton som "fickpengar" att göra vad vi vill med.
    *Kostnad för sonens kläder tas från gemensamma pengar.
    *Vi ska ta ett nytt lån tillsammans för det som behövs för att färdigställa huset.

    Ursprungliga lånet är låst för ett antal år framöver så det kommer fortsätta stå på honom, men vi ska betala det tillsammans.
    Vi ska även skriva ett samboavtal. Om vi i framtiden skulle separera så får han lösa ut mig till samma summa som halva totala lånekostnaden (Jag skulle mao, få 650 000 kr).

    Det upplägget låter bra i mina öron, eller vad säger ni?

    (Jag har även fått löfte om bröllop inom 3 år... )

  • Svar på tråden Tänker jag fel? Vill ha del i huset...
  • Anonym (girig­?) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 21:50
    #41

    Nu har vi pratat och pratat och pratat....
    Såhär kommer det bli:

    *Vi öppnar ett gemensamt konto dit bådas löner+barnbidrag kommer gå.
    Därifrån kommer ALLA kostnader dras för hushållet.
    *Gemensamt sparande
    *Vi för över en överenskommen summa var till våra personliga konton som "fickpengar" att göra vad vi vill med.
    *Kostnad för sonens kläder tas från gemensamma pengar. 
    *Vi ska ta ett nytt lån tillsammans för det som behövs för att färdigställa huset.

    Ursprungliga lånet är låst för ett antal år framöver så det kommer fortsätta stå på honom, men vi ska betala det tillsammans.
    Vi ska även skriva ett samboavtal. Om vi i framtiden skulle separera så får han lösa ut mig till samma summa som halva totala lånekostnaden (Jag skulle mao, få 650 000 kr).

    Det upplägget låter bra i mina öron, eller vad säger ni?

    (Jag har även fått löfte om bröllop inom 3 år...Solig )

  • Anonym (nope)
    Äldre 28 Jan 22:42
    #42
    Anonym (girig?) skrev 2011-01-28 21:50:36 följande:

    Nu har vi pratat och pratat och pratat....
    Såhär kommer det bli:

    *Vi öppnar ett gemensamt konto dit bådas löner+barnbidrag kommer gå.
    Därifrån kommer ALLA kostnader dras för hushållet.
    *Gemensamt sparande
    *Vi för över en överenskommen summa var till våra personliga konton som "fickpengar" att göra vad vi vill med.
    *Kostnad för sonens kläder tas från gemensamma pengar. 
    *Vi ska ta ett nytt lån tillsammans för det som behövs för att färdigställa huset.

    Ursprungliga lånet är låst för ett antal år framöver så det kommer fortsätta stå på honom, men vi ska betala det tillsammans.
    Vi ska även skriva ett samboavtal. Om vi i framtiden skulle separera så får han lösa ut mig till samma summa som halva totala lånekostnaden (Jag skulle mao, få 650 000 kr).

    Det upplägget låter bra i mina öron, eller vad säger ni?

    (Jag har även fått löfte om bröllop inom 3 år...Solig )


    Se till att det blir verkställt också, pronto.
    Påminner om Milleniumbråket.
  • Frosts­tar
    Äldre 29 Jan 00:48
    #43

    TS, jag kan förstå att han inte vill ha samägare på huset i.o.m. att det har varit i släkten länge och det är arvegods. Så han anser väl inte att han ska riskera betala för någonting som redan är hans genom att sedan behöva lösa ut dig.

    Att hans pappa kallar dig girig undrar jag om det kan ha att göra med att du vinklar saker till din fördel så du kanske presenterar saker på fel sätt? T.ex. så skriver du att du betalar all mat. Men sedan kommer det fram att det är inte sant. Du betalar hälften av maten, d.v.s. 2000 kronor. Sedan betalar du 2000 kronor i hyra men ni har valt att det ska in på ICA-kortet. Det är ju inte mat, det är fortfarande hyra. Så du betalar inte all mat.

    I ert ställe hade jag renoverat färdigt, själklart ska du skriva avtal om du tänkt låna pengar. Rimligt är också en viss procent ränta på lånet (man kan uppskatta hur mycket renoveringen av det som lånet är till för höjer värdet på huset och sedan räkna ut någon procent på det). När allt är klart, sälj huset och köp sedan ett annat där ni står för hälften var. Då kommer din sambo att ha sina pengar, ni går in i husköp på lika villkor och slipper problem. Om det är viktigt att huset förblir i släkten så får hans pappa köpa det.

  • Frosts­tar
    Äldre 29 Jan 00:53
    #44

    Sedan spelar det stor roll hur länge ni varit ihop också. Är barnet ert gemensamma? Har du andra barn sedan tidigare? Har han andra barn sedan tidigare? Det är ju många saker som inte framkommer i TS så det är omöjligt att bara säga rakt upp och ner att din sambo har fel för att inte dela med sig.

  • Anonym
    Äldre 29 Jan 00:56
    #45

    tycker detta är din o sambons diskussion o något mellan er som inte släkt osv har något med att göra

  • Annalo­o
    Äldre 29 Jan 01:04
    #46

    Sätt ner foten och kräv att du ska få en del i huset - hur stor del är det bäst att anlita advokat för att avgöra - alternativt att du slutar sponsra det. Helt och hållet!

    Jag sitter i precis den sitsen nu - jag har lagt ner massor av tid och pengar på huset, men nu när vi ska separera har jag ingen rätt till någonting alls. Till saken hör att jag tog 18 månader föräldraledigt med sonen, och under den tiden fick jag ta av mitt sparkapital för att ha råd med mat, blöjor och kläder åt barnet eftersomdet var min "del" av utgifterna
    V har inte diskuterat bodelningen än, så jag kanske får en slant iaf, men om svårmor föår höra talas om det kommer hon garanterat att stoppa det...
    På en kompis inrådan har jag börjat dokumentera upp allt jag köpt och allt jag gjort för huset.
    Oavsett vad så kommer jag att förlora någonstans mellan 50 och 100000
    Dyrköpt läxa säger jag!

  • Anonym (Gratt­is)
    Äldre 29 Jan 01:52
    #47
    Anonym (girig?) skrev 2011-01-28 21:50:36 följande:

    Nu har vi pratat och pratat och pratat....
    Såhär kommer det bli:

    *Vi öppnar ett gemensamt konto dit bådas löner+barnbidrag kommer gå.
    Därifrån kommer ALLA kostnader dras för hushållet.
    *Gemensamt sparande
    *Vi för över en överenskommen summa var till våra personliga konton som "fickpengar" att göra vad vi vill med.
    *Kostnad för sonens kläder tas från gemensamma pengar. 
    *Vi ska ta ett nytt lån tillsammans för det som behövs för att färdigställa huset.

    Ursprungliga lånet är låst för ett antal år framöver så det kommer fortsätta stå på honom, men vi ska betala det tillsammans.
    Vi ska även skriva ett samboavtal. Om vi i framtiden skulle separera så får han lösa ut mig till samma summa som halva totala lånekostnaden (Jag skulle mao, få 650 000 kr).

    Det upplägget låter bra i mina öron, eller vad säger ni?

    (Jag har även fått löfte om bröllop inom 3 år...Solig )


    Att ni båda står för lånet (det nya) gör dig inte på något sätt till delägare av huset, tvärtom så står du med ett lån på någon annans hus.... Ni måste söka ny lagfart för att du ska bli hälftenägare.
  • Anonym (skild­)
    Äldre 29 Jan 02:34
    #48

    Ni behöver hjälp av en jurist NU! Att gå till en jurist för att skriva avtal, testamente (behövs som ogift förälder) och få råd och frågor att fundera på behöver inte alls vara att ställa till bråk - tvärtom kommer förmodligen JURISTEN att föreslå ett stärkt skydd för dig. Om din sambo blir sur blir han det på juristen, inte på dig.Det kan också vara skönt att ta en jobbig diskussion på ett kontor och inte mellan spis och dubbelsäng. Du skall INTE ta lån på en bostad du inte äger och inte heller informellt vara med och betala på ett lån du inte står på. Jag hoppas att din sambo ser att ni har ett seriöst förhållande och praktiskt och känslomässigt släpper in dig i ert förhållande och därmed gemensamma ekonomi snart. Om han inte gör det skall du ta kontakt med familjerådgivningen, du kan beställa tid för ett eget samtal om inte sambon vill gå med. Jag hoppas att du vågar på allvar väga in din sambos beteende i din syn på honom och inte känner dig lurad i längden. Kanske kan det vara bra med ett litet test - om du har några extra pengar nästa gång det är dax att köpa någon kapitalvara tycker jag att du skall föreslå, med så neutralt tonfall som möjligt, att du köper den saken själv. Iakttag din sambos reaktion, säg så litet som möjligt och känn efter hur det känns. Se till att ditt namn står på kvittot om det är en vara som du beställer, t ex en tvättmaskin, soffa. Om din sambo skulle sätta sig på tvären även här tycker jag att det hela verkar mycket illa. Som du kanske förstått känner jag tyvärr igen mig i din berättelse. Nu önskar jag dig all lycka, bortblåsta
    problem och ett fint bröllop framöver!

  • h34
    Äldre 29 Jan 02:53
    #49

    "Vill ha del i huset" är din rubrik. Och läser man resten, av dig skrivet, så ser man ju tydligt hur du kallt kalkylerar på just detta att "ha del i hus".
    Men var och en gör som den vill!

  • Anonym (girig­?) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 07:27
    #50
    h34 skrev 2011-01-29 02:53:30 följande:
    "Vill ha del i huset" är din rubrik. Och läser man resten, av dig skrivet, så ser man ju tydligt hur du kallt kalkylerar på just detta att "ha del i hus".
    Men var och en gör som den vill!
    Eh, ja?
    Jag vill, för min egen skull, ha någon form av trygghet för de pengar jag lägger ner i vårt gemensamma hushåll.
    Nu ska vi skriva ett samboavtal som ger mig den trygghet jag efterfrågat.
  • Sprall­göken
    Äldre 30 Jan 09:41
    #51

    Hej TS, jag tycker inte alls du är girig som vill ha lite mer trygghet, det är inte för mycket begärt - speciellt inte som ni har barn tillsammans och faktiskt är en familj. Så bra att ni skrivit samboavtal nu. Det var ju bra att din sambo tog sitt förnuft tillfånga. Bra jobbat.

  • Äldre 30 Jan 09:47
    #52

    Jag tycker varken att du tänkte fel eller var girig i det du sa från början här.
    Bra att ni kommit överens nu, enligt din tilläggskommentar till trådstarten.
    Känns ju som att det var på tiden, ni har barn ihop och bor i hus ihop - självklart ska båda ha en säkerhet i det och även barnen. Det kan ju hända olyckor, tänk om du skulle blivit ensam kvar liksom? Och det kan ju ta slut som du sagt också. Men skönt att det löst upp sig! Gott för er! Lycka till med bröllopsplaner nu också! 

  • Anonym (Gratt­is)
    Äldre 31 Jan 23:37
    #53
    Anonym (girig?) skrev 2011-01-29 07:27:01 följande:
    Eh, ja?
    Jag vill, för min egen skull, ha någon form av trygghet för de pengar jag lägger ner i vårt gemensamma hushåll.
    Nu ska vi skriva ett samboavtal som ger mig den trygghet jag efterfrågat.
    Jag fattar inte vad samboavtalet ska ge dig för trygghet? Samboavtal brukar främst användas gör att avtala bort sambolagen, d.v.s frivilligt avstå vissa delar av gemensamt köpt bohag och bostad. Du blir INTE ägare av huset p.g.a. ett samboavtal.
    Jag tycker att du ska anlita en jurist för att få förklarat vad som behövs för äganderätt i huset, det MÅSTE alltså till en lagfartsändring. Att stå på lån på ett hus man inte äger är totalkorkat.
  • Anonym (Gratt­is)
    Äldre 31 Jan 23:39
    #54

    Alt 2 (det lättaste) är faktiskt att gifta sig!!!! Då är det 50/50 så länge man inte skrivit ngt äkenskapsförord och man slipper kostnaden för lagfartsändring.

  • Anonym
    Äldre 31 Jan 23:53
    #55
    Anonym (girig?) skrev 2011-01-28 21:50:36 följande:

    Nu har vi pratat och pratat och pratat....
    Såhär kommer det bli:

    *Vi öppnar ett gemensamt konto dit bådas löner+barnbidrag kommer gå.
    Därifrån kommer ALLA kostnader dras för hushållet.
    *Gemensamt sparande
    *Vi för över en överenskommen summa var till våra personliga konton som "fickpengar" att göra vad vi vill med.
    *Kostnad för sonens kläder tas från gemensamma pengar. 
    *Vi ska ta ett nytt lån tillsammans för det som behövs för att färdigställa huset.

    Ursprungliga lånet är låst för ett antal år framöver så det kommer fortsätta stå på honom, men vi ska betala det tillsammans.
    Vi ska även skriva ett samboavtal. Om vi i framtiden skulle separera så får han lösa ut mig till samma summa som halva totala lånekostnaden (Jag skulle mao, få 650 000 kr).

    Det upplägget låter bra i mina öron, eller vad säger ni?

    (Jag har även fått löfte om bröllop inom 3 år...Solig )


    Du får betala på hans lån och som bäst får du lånet betalat om ni separerar/skiljer er? Ett bottennapp. Han har verkligen lyckats manipulera dig!
  • Anonym (girig­?) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 06:28
    #56
    Anonym skrev 2011-01-31 23:53:19 följande:
    Du får betala på hans lån och som bäst får du lånet betalat om ni separerar/skiljer er? Ett bottennapp. Han har verkligen lyckats manipulera dig!
    Nix, han tar lånet lånet och jag får 650.000 oavsett hur mycket/lite det är kvar av lånet.
  • Anonym (mitt hus)
    Äldre 1 Feb 13:55
    #57

    Efter att ha sett vid mina föräldrars skilsmässa hur knäppt det kan bli med hus när det är speciella ägarförhållanden (enskild egendom) har jag varit stenhård med att äga ett hus jag bor i. När vi skulle överta min mans farmors hus fanns det tankar att ge honom det som enskild egendom (vi var då inte gifta), javisst får ni det sa jag men då bor inte jag där! Vi bor i huset och jag äger hälften.

Svar på tråden Tänker jag fel? Vill ha del i huset...