• Äldre 30 Jan 18:31
    12018 visningar
    46 svar
    46
    12018

    Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas

    Ska flytta till Hörby om några månader och då är min son som är född december-06 i behov av en plats på förskola. Problemet är bara att vi inte vet någonting om förskolorna i Hörby. Vi bor 70 mil bort och har inte heller någon möjlighet att åka och göra "studiebesök" på förskolorna heller.

    Önskar därför tips på bra förskolor, hoppas hoppas att någon här har lite koll, det vore guld värt för oss

    Viktigast för oss är att det är vettig personal (gärna utbildade förskollärare) samt att barngrupperna inte är så stora. Vi kommer bo ganska centralt i Hörby.

  • Svar på tråden Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas
  • Äldre 30 Jan 23:00
    #1

    Vi har våra barn på Ängens förskola. Det är 5 avdelningar som jobbar i 2 halvor, vind och vatten. Varje sida har ca 40 barn vilket oxå medför att det alltid finns flera i personalen närvarande alla tider på dagen. Båda sidorna samarbetar ute på gården, men även inne emellanåt och barnen har alltid någon att leka med. Ju fler barn som är närvarande ju fler vuxna är de och då öppnar de fler rum så att det aldrig blir så många barn i varje rum.
    Barnen är i åldrarna 1-6, dvs man delar inte upp syskon i olika grupper... (ligger lite avsides).

    Kommer ni börja jobba riktigt tidigt om mornarna så är det junibacken man ska söka. (ligger lite avsides).

    Junibacken och trollbäcken har åldersindelning på sina förskolor, båda har gott rykte.   Även Trollbäcken och loket har jag hört mycket gott om, jag har dock inte besökt de  förskolorna eftersom de låg fel när vi sökte för några år sedan... Loket ligger ganska centralt och regnbågen ligger inte så långt från "centrum" heller.

    Skattkistan är helt ny och regnbågen är ganska nyrenoverad. De ligger nära en busshållplats där man kan ta sig till Lund och Eslöv. (ganska centralt)
    Den enda förskolan som jag inte tyckt om stängde för ett tag sedan...

    Kopierat från www.horby.se/BOU/BARNOMSORG/Sidor/KommunalaForskolor.aspx


     
     


     


    Tätort

    Junibackens förskola  Har fem åldershomogena avdelningar i syfte att minska barnantalet i sina barngrupper. Här erbjuds åldersadekvata utmaningar inne som ute vilka inbjuder till nya lärotillfällen. Personalen har fördjupat sig i Reggio Emilias pedagogik och hämtar sin inspiration därifrån.


     


      


     


    Förskolan Skattkistan  En nybyggd förskola som finns på Söderängen alldeles intill Aktivitetshuset. Verksamheten arbetar aktivt med att skapa en lugn och trygg miljö. Ett tillåtande "klimat" som präglas av värme, skratt och gemenskap.


     


     


    Lokets förskola. En förskola med gångavstånd till museét och biblioteket. Förskolan präglas av hälsoarbete och livskvalitet.

     


     


    Regnbågens förskola ligger centralt i västra delen av Hörby tätort med gångavstånd till Frostaskolan. En förskola fylld med lek, lust och glädje. Barnen får genom dokumentation en tydlig återkoppling på att vad de tycker och tänker är viktigt.

     Regnbågens förskola 


     


    Trollbäckens förskola är en förskola i den södra delen med inbjudande inne och utemiljö som stimulerar till lek och rörelse. Verksamheten vill ge barnen tid och utrymme att delta i de vardagliga momenten. 

     Trollbäckens förskola 


     


    Ängens förskola ligger på Ystadsvägen 45 - Hus D vid Georgshillsskolan. Några av förskolans ledord är trivsel, kvalitet och nytänkande. Barnen rör sig fritt mellan olika aktiviteter inne såväl som ute och en pedagog finns alltid där barnen befinner sig.

     


     


      
     
  • Äldre 30 Jan 23:33
    #2
    Krompa

    Stort tack för att du tog dig tid att svara

    Har du hört något om Klurifax? Det är den som vi är mest inne på i nuläget men vi vet inte mycket alls egentligen mer än vad som står på hemsidan. Det är en privat förskola som verkar lite "flummig" fast på ett positivt tror jag men jag skulle ändå vilja höra mer om den för att känna mig säker.

    Ang. Ängen där du har dina barn: Blir det inte väldigt stora barngrupper då om det är så många barn? Är det bra personal, är flera förskollärare eller är de barnskötare?
  • Äldre 31 Jan 16:24
    #3

    Puffar lite och hoppas att någon mer Hörbybo ser tråden

  • Äldre 31 Jan 18:03
    #4

    Bor strax söder om Hörby men har noll koll på förskolorna, utan hoppar på här och hoppas få lite tips jag med. Räknar med att komma hem med vår son född mars 2009 framåt våren och troligen vara mammaledig året ut, men sen behöver vi också ha koll på det här med förskolor.

  • Äldre 31 Jan 19:12
    #5

    Klurifax är privatägd/kooperativ. Min syster hade sina barn där ett tag och de trivdes. Det jag inte gillar där är att man som förälder måste hjälpa till en hel del med tex storstädning.

    Gnistan har under år 2006 byggts ut från en avdelning till en förskola med två avdelningar - Duvan och fisken.
    Verksamheten har funnits sedan augusti 1991 och finns på Tvärgatan 6 i Hörby tätort.
    Förskolan har barn i åldrarna 1-5 år.
    Gnistan drivs av en ekonomisk förening och har kristen inriktning.


    Kontaktperson: Carin Lennartson
    Telefon 070 557 04 15 


     Gnistans förskola  

    Klurifax är en privat förskola på Viktoriagatan 1 i Hörby tätort.


    Kontaktperson: Lena Karman
    Telefon 0415-31 19 37, 146 90.


     Klurifax förskola
  • Äldre 1 Feb 19:01
    #6
    miism skrev 2011-01-31 18:03:16 följande:

    Bor strax söder om Hörby men har noll koll på förskolorna, utan hoppar på här och hoppas få lite tips jag med. Räknar med att komma hem med vår son född mars 2009 framåt våren och troligen vara mammaledig året ut, men sen behöver vi också ha koll på det här med förskolor.


    Hoppas på att vi båda kan få fler tips, man vill ju försäkra sig om att det käraste man har får det "bästa"

    Jag har också en liten en som kommer börja i början på år 2012, kommer vilja ha honom på samma förskola som storebror såklart så då gäller det att välja med omsorg.
    krompa skrev 2011-01-31 19:12:01 följande:
    Klurifax är privatägd/kooperativ. Min syster hade sina barn där ett tag och de trivdes. Det jag inte gillar där är att man som förälder måste hjälpa till en hel del med tex storstädning.

    Gnistan har under år 2006 byggts ut från en avdelning till en förskola med två avdelningar - Duvan och fisken.
    Verksamheten har funnits sedan augusti 1991 och finns på Tvärgatan 6 i Hörby tätort.
    Förskolan har barn i åldrarna 1-5 år.
    Gnistan drivs av en ekonomisk förening och har kristen inriktning.

    Kontaktperson: [email protected]" target="_blank">Carin Lennartson
    Telefon 070 557 04 15 


       

    Klurifax är en privat förskola på Viktoriagatan 1 i Hörby tätort.


    Kontaktperson: Lena Karman
    Telefon 0415-31 19 37, 146 90.


     
    Vad skönt att höra att din syster varit nöjd. Jag kan leva med att hjälpa till men jag visste inte att det var ett kooperativ utan trodde bara att det var privat, och då utgick jag ifrån att man som förälder inte behöver hjälpa till?
  • Äldre 2 Feb 15:22
    #7

    Vi har våra barn på Lokets förskola. De är indelade i 3 grupper. Smultronet, blåbäret och Lingonet. De har inte delat på våra 2 barn som går där. 

    Alla barnen ska kunna gå till vilken lärare som helst så de har mycket samarbete grupperna emellan. Det är cirka 60 barn som går på dagiset.

    Som sagt vi trivs jättebra och barnen älskar att vara där. 

  • Äldre 2 Feb 21:53
    #8
    tindistar skrev 2011-02-02 15:22:00 följande:
    Vi har våra barn på Lokets förskola. De är indelade i 3 grupper. Smultronet, blåbäret och Lingonet. De har inte delat på våra 2 barn som går där. 

    Alla barnen ska kunna gå till vilken lärare som helst så de har mycket samarbete grupperna emellan. Det är cirka 60 barn som går på dagiset.

    Som sagt vi trivs jättebra och barnen älskar att vara där. 
    Loket är en av de förskolor som är av störst intresse för oss med tanke på geograftiskt avstånd. Fick detta mail av en pedagog därifrån:

    "Vår förskola har Hälsa som profil.


    Vi har tre avdelningar med just nu 53 barn i åldrarna 1-5år.(Normalt 51 barn)


    Avdelningen Smultronet har 13 barn i ålder 1-2 år.På avdelningen arbetar 1 förskollärare 100%, 1 fritidspedagog 75% och en barnskötare 100%.


    Avdelningen Blåbäret har 18 barn i ålder 2-4 år. På avdelningen arbetar 1 förskollärare 100%, 1 förskollärare 75% och 1 barnskötare 100%.


    Avdelningen Lingonet har 22 barn i ålder 4-5 år. På avdelningen arbetar 1 förskollärare 80%, 1 fritidspedagog 75% och en barnskötare 87,5%. Lokets metagog arbetar här 6 timmar/v"

    ------------------------------------------------

    Vad innebär det att de har hälsa som profil?
    Hur är inne och utemiljön? Är det stora ytor, många rum eller trängs barnen så att säga?
  • Äldre 2 Feb 22:07
    #9

    De förskolor som är mest intressanta för oss i nuläget är:

    Loket
    Trollbäcken
    Klurifax

    Uppskattar info om dessa och ev. andra i närheten

  • Äldre 3 Feb 09:39
    #10

    Vi har våra pojkar på Trollbäcken den ene på småbarnavd. och den andre på avd. för större barn. Vi har bara positivt att säga det är väldigt engagerad personal som genuint bryr sig om barnen och som ofta gör det där lilla extra med dem. Vi har alltid kännt att vi kan ha en öppen dialog med personalen och att vi får en ärlig bild utav hur dagen varit, vilket har varit viktigt för oss speciellt då barnen varit små och inte själv kunnat berätta om dagen. Till hösten ska minstingen gå upp till större avd. och vi kommer då få välja om vi vill att han ska gå med sin bror eller om de ska fortsätta på varsen avd.

    Har vänner som har barn på Loket, Regnbågen och Skattkistan och alla är jättenöjda. Känns som att just nu håller förskolorna i Hörby hög nivå. 

Svar på tråden Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas