• Äldre 30 Jan 18:31
    11957 visningar
    46 svar
    46
    11957

    Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas

    Ska flytta till Hörby om några månader och då är min son som är född december-06 i behov av en plats på förskola. Problemet är bara att vi inte vet någonting om förskolorna i Hörby. Vi bor 70 mil bort och har inte heller någon möjlighet att åka och göra "studiebesök" på förskolorna heller.

    Önskar därför tips på bra förskolor, hoppas hoppas att någon här har lite koll, det vore guld värt för oss

    Viktigast för oss är att det är vettig personal (gärna utbildade förskollärare) samt att barngrupperna inte är så stora. Vi kommer bo ganska centralt i Hörby.

  • Svar på tråden Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas
  • Äldre 6 Feb 10:34
    #31
    EmmaK1986 skrev 2011-02-06 09:23:39 följande:
    Linn78: ser himla fint ut på gården. Såg att dem hade ett litet grönsaksland där :)

    Hur är maten? Lagar dom den själv?
    Ja, eget kök och kokerska.
  • Äldre 6 Feb 12:45
    #32
    EmmaK1986 skrev 2011-02-06 09:17:24 följande:
    Millie87: vad tråkigt att nu inte trivs i Hörby :(
    Vad är det som gör att ni inte trivs?!

    Hur gick ni tillväga när nu sökte till klurifix?

    Medusan: ja det kan vara skönt att vara nära släkten och det tar inte långt in till Malmö .
    Åker in där en del då alla mina vänner bor kvar där.
    Man mailar deras kontaktperson och meddelar att man vill köa. Lämnar barnets personnummer och önskemål om när man vill att barnet ska börja.

    Det ska bli jätteskönt att få vara nära släkten, där vi bor nu finns bara min mamma i prinicp och i Skåneregionen finns hur många som helst (konstigt när är varken jag eller min man skåningar från början dock
  • Mille8­7
    Äldre 7 Feb 13:17
    #33
    Medusan skrev 2011-02-05 23:41:54 följande:
    Mille 87

    Åh vad glad jag blev nu när jag loggade in och läste ditt inlägg. Det är precis exakt sådant där info jag vill ha. Klurifax låter onekligen som en riktigt bra förskola. Dessutom verkar det ju vara rätt så små barngrupper om de bara är totalt ca 30 barn. Jag har haft en ganska omfattande mailkonversation med Lena som är chef där och har fått svar på de flesta av mina frågor av henne och tycker att det mesta verkar riktigt bra.

    Min stora pojk är också lite känslig av sig och kan behöva lite extra så att säga så för mig är det jätteviktigt att man tar hänsyn till varje barns unika personlighet och behov och det kan ju vara svårt när personalen har så många barn att det nästan blir omöjligt, men här verkar det ju inte vara omöjligt och det är ett enormt stort plus.

    Trist att höra att du inte trivs i Hörby förövrigt, blir lite nervös nu att vi valt fel som ska flytta dit Fast vi tänker mest att vi bara ska bo där tills vi har råd att köpa vårt drömboende på landet om ett par år. Blir lite nyfiken på att få höra mer från dig så du får gärna skicka meddelande via min sida om du känner för det
    Jag vet inte riktigt hur stora grupperna är, det varierar efter ålder. Vet att med dom små barnen är det fler pedagoger. Jag tycker att det verkar vara många pedagoger där när jag hämtar och lämnar min son och det är ju bra :) Jag blev otroligt glad när dom kom fram till mej och sa att dom märkt att min son trivdes och fungerade bättre med vissa barn. Det är så det ska vara tycker jag, att dom ska ha tid att kunna titta hur varje barn beter sej.

    Vi har flyttat hit från Höganäs i somras och vi har sån otrolig hemlängtan! I maj kommer det en bebis till och det gör att jag längtar ännu mera hem :) Min son och har sån bra kontakt med mormor och han verkligen avgudar henne och jag vill att det nya bebisen ska få samma fina kontakt. Men det lutar ändå mot att vi bor kvar. Förskolan är bra och jag vill inte flytta rundor på honom, utan vill att han ska ha den tryggheten. Vi vänjer väl oss vid Hörby hehe :)
    EmmaK1986 skrev 2011-02-06 09:17:24 följande:
    Millie87: vad tråkigt att nu inte trivs i Hörby :(
    Vad är det som gör att ni inte trivs?!

    Hur gick ni tillväga när nu sökte till klurifix?

    Medusan: ja det kan vara skönt att vara nära släkten och det tar inte långt in till Malmö .
    Åker in där en del då alla mina vänner bor kvar där.
     
    Jag ringde till Lena och sa att jag hade läst på deras hemsida och ville sätta upp mitt barn i kö. Då bokade vi en tid för studiebesök och sen skrev vi papperna då också. Jag ringde hem till Lena och det tog hundra år innan hon svarade, inte så konstigt för när hon väl svarade berättade hon att det var hennes hemtelefon! :) Jag trodde ju att jag ringde till förskolan.... :P
  • Äldre 7 Feb 22:12
    #34

    Hej
    Jag har bara haft/har dagmamma till mina barn. Något vi trivts jättebra med. har haft turen att jag har en bra dagmamma. tyvärr är de bara 3 kvar i kommunen!
    Vet inte hur intresserad du är av detta?

  • Äldre 7 Feb 22:15
    #35
    sihn skrev 2011-02-07 22:12:06 följande:
    Hej
    Jag har bara haft/har dagmamma till mina barn. Något vi trivts jättebra med. har haft turen att jag har en bra dagmamma. tyvärr är de bara 3 kvar i kommunen!
    Vet inte hur intresserad du är av detta?
    Jag är inte intresserad av att ha mina barn hos dagmamma men stort tack ändå för att du tog dig tid att svara i tråden, det uppskattar jag
  • Äldre 7 Feb 22:20
    #36
    Mille87 skrev 2011-02-07 13:17:55 följande:
    Jag vet inte riktigt hur stora grupperna är, det varierar efter ålder. Vet att med dom små barnen är det fler pedagoger. Jag tycker att det verkar vara många pedagoger där när jag hämtar och lämnar min son och det är ju bra :) Jag blev otroligt glad när dom kom fram till mej och sa att dom märkt att min son trivdes och fungerade bättre med vissa barn. Det är så det ska vara tycker jag, att dom ska ha tid att kunna titta hur varje barn beter sej.

    Vi har flyttat hit från Höganäs i somras och vi har sån otrolig hemlängtan! I maj kommer det en bebis till och det gör att jag längtar ännu mera hem :) Min son och har sån bra kontakt med mormor och han verkligen avgudar henne och jag vill att det nya bebisen ska få samma fina kontakt. Men det lutar ändå mot att vi bor kvar. Förskolan är bra och jag vill inte flytta rundor på honom, utan vill att han ska ha den tryggheten. Vi vänjer väl oss vid Hörby hehe :)
    EmmaK1986 skrev 2011-02-06 09:17:24 följande:
    Millie87: vad tråkigt att nu inte trivs i Hörby :(
    Vad är det som gör att ni inte trivs?!

    Hur gick ni tillväga när nu sökte till klurifix?

    Medusan: ja det kan vara skönt att vara nära släkten och det tar inte långt in till Malmö .
    Åker in där en del då alla mina vänner bor kvar där.
     
    Jag ringde till Lena och sa att jag hade läst på deras hemsida och ville sätta upp mitt barn i kö. Då bokade vi en tid för studiebesök och sen skrev vi papperna då också. Jag ringde hem till Lena och det tog hundra år innan hon svarade, inte så konstigt för när hon väl svarade berättade hon att det var hennes hemtelefon! :) Jag trodde ju att jag ringde till förskolan.... :P
    Härligt att höra att din son verkar trivas så bra där, sådant värmer verkligen och gud så jobbigt det är när man har en känsla av att barnet inte har det riktigt så bra som man skulle vilja.

    Aha så det är hemlängtan som får er att vantrivas. Kan förstå känslan men är glad att det inte berodde på att Hörby är ett jättedåligt ställe att bo på eller så som jag trodde att du menade först En av de främsta anledningarna till varför vi flyttar dit är just för att komma närmare familj och släkt.

    Jag ska hålla tummarna för att ni kommer vänja er vid Hörby snarast möjligt
  • Mille8­7
    Äldre 9 Feb 12:51
    #37
    Medusan skrev 2011-02-07 22:20:04 följande:
    Härligt att höra att din son verkar trivas så bra där, sådant värmer verkligen och gud så jobbigt det är när man har en känsla av att barnet inte har det riktigt så bra som man skulle vilja.

    Aha så det är hemlängtan som får er att vantrivas. Kan förstå känslan men är glad att det inte berodde på att Hörby är ett jättedåligt ställe att bo på eller så som jag trodde att du menade först En av de främsta anledningarna till varför vi flyttar dit är just för att komma närmare familj och släkt.

    Jag ska hålla tummarna för att ni kommer vänja er vid Hörby snarast möjligt
    Ja, det var hemskt innan när jag visste att han inte riktigt trivdes och att dom inte gjorde vad dom kunde bara för att dom tänkte på sin egna rutiner. Så nu när han känns helt trygg och är det helt underbart!

    Hörby är ganska bra att på bo så sett, förutom att det inte är som hemma ;) Runt helsingborg är det nära till allt känns det som. Vi hade förut 2 mil till HBG och där fanns alla affärer. Här känns det som att det är långt till allt :S Man bor mitt i på något sätt. Men det är väl en vanesak :) Jag hoppas också att vi vänjer oss så fort som möjligt :P
  • Äldre 10 Feb 07:47
    #38
    Mille87 skrev 2011-02-09 12:51:18 följande:
    Ja, det var hemskt innan när jag visste att han inte riktigt trivdes och att dom inte gjorde vad dom kunde bara för att dom tänkte på sin egna rutiner. Så nu när han känns helt trygg och är det helt underbart!

    Hörby är ganska bra att på bo så sett, förutom att det inte är som hemma ;) Runt helsingborg är det nära till allt känns det som. Vi hade förut 2 mil till HBG och där fanns alla affärer. Här känns det som att det är långt till allt :S Man bor mitt i på något sätt. Men det är väl en vanesak :) Jag hoppas också att vi vänjer oss så fort som möjligt :P
    Ett litet köp centrum runt hörby skulle faktiks inte skada. Jag tycker att det känns som Hörby ligger nära till allt men ändå inte..

    Grattis till bebisen i magen :)
  • Mille8­7
    Äldre 12 Feb 13:37
    #39
    EmmaK1986 skrev 2011-02-10 07:47:52 följande:
    Ett litet köp centrum runt hörby skulle faktiks inte skada. Jag tycker att det känns som Hörby ligger nära till allt men ändå inte..

    Grattis till bebisen i magen :)
    Ja, verkligen :) Vi vet inte riktigt var man kör för att köpa olika saker :P Men har hört att många kör till Nova Lund? Jag antar att det är nåt stort köpcentrum där.

    Tack! :)
  • Äldre 12 Feb 18:53
    #40

    Mille87: Ja Nova är rätt bra , dem har de de klassiska kedjorna och en liten food court.. Runt omkring finns teknik affärer. Nära ligger även Coop forum dör vi brukar stor handla..

    Hur gammal är din son?!
    Hur är mvc i Hörby?

    Vu hat nämligen planer på att börja sydkonverlstaden i vår :)

    Var på BVC i hörby igår för första gången och var super nöjd:)

  • Mille8­7
    Äldre 17 Feb 00:19
    #41
    EmmaK1986 skrev 2011-02-12 18:53:02 följande:
    Mille87: Ja Nova är rätt bra , dem har de de klassiska kedjorna och en liten food court.. Runt omkring finns teknik affärer. Nära ligger även Coop forum dör vi brukar stor handla..

    Hur gammal är din son?!
    Hur är mvc i Hörby?

    Vu hat nämligen planer på att börja sydkonverlstaden i vår :)

    Var på BVC i hörby igår för första gången och var super nöjd:)
    Vi åker ibland till city gross i höör och handlar, är billigare där än på coop och ica i hörby :) Fast dom kanske är ännu billigare på coop forum?

    Min son fyllde 4 i november. Jo, mvc är ganska bra. Har bara varit på det första besöket än så länge. Ska snart dit igen. Vårdcentralen i stort verkar vara väldigt bra. Den var större än vad jag trodde att den skulle vara faktiskt :)
  • Äldre 25 Sep 11:33
    #42

    Hoppas det har gått bra i Hörby. Själv har jag känt att det har gått trögt på den sociala fronten här på orten. Har nu bott här i 13 år. Oj vad tiden går. Känns som alla känner varandra redan och ej är intresserade av nytt umgänge. Har en sån känsla i allafall. Spelar inte lika stor roll när man jobbar, men ändå. Har en son född -07 som jag gärna vill hitta kompisar till.

  • Äldre 11 Oct 16:31
    #43
    marad1 skrev 2012-09-25 11:33:11 följande:
    Hoppas det har gått bra i Hörby. Själv har jag känt att det har gått trögt på den sociala fronten här på orten. Har nu bott här i 13 år. Oj vad tiden går. Känns som alla känner varandra redan och ej är intresserade av nytt umgänge. Har en sån känsla i allafall. Spelar inte lika stor roll när man jobbar, men ändå. Har en son född -07 som jag gärna vill hitta kompisar till.
    Hej, upptäckte av en ren tillfällighet att du skrivit här. Har inte kollat i tråden på evigheter.

    Jag vill inte skriva så mycket personligt öppet i tråden men inboxa mig om du vill
  • Äldre 10 Dec 20:54
    #44

    Den allra bästa förskolan i Hörby ska vara Loket! Fantastisk föreståndare, som är öppen och lyhörd för föräldrarna, härlig trygg utomhusmiljö! Det samma som Trollbäcken och Junibacken, är också väldigt populära har jag hört av vänner i kommunen. Vi har bytt nyligen från Klurifax till Junibacken. Känns oerhört stimulerande och barnvänligt då Junibacken både har en härlig trygg utomhus miljö och är dessutom nyfiket Reggio Emilia inspirerat! Varma rekommendationer till alla som flyttar in till Hörby! 

  • Äldre 11 Dec 16:59
    #45
    MEL03 skrev 2013-12-10 20:54:52 följande:
    Den allra bästa förskolan i Hörby ska vara Loket! Fantastisk föreståndare, som är öppen och lyhörd för föräldrarna, härlig trygg utomhusmiljö! Det samma som Trollbäcken och Junibacken, är också väldigt populära har jag hört av vänner i kommunen. Vi har bytt nyligen från Klurifax till Junibacken. Känns oerhört stimulerande och barnvänligt då Junibacken både har en härlig trygg utomhus miljö och är dessutom nyfiket Reggio Emilia inspirerat! Varma rekommendationer till alla som flyttar in till Hörby! 
    Intressant att ni också bytt bort Klurifax precis som vi. Berätta gärna mer om varför om du vill så att fler inte söker sig dit (det kan tyckas lockande om man kollar hemsidan men är det inte praktiken så många "luras" säkert dit). Vet många som varit missnöjda.
  • Äldre 11 Feb 19:42
    #46

    Inser att detta är en gammal tråd men tänkte skriva ändå.
    Vi flyttade till Hörby nu i somras då sonen var 2 mån. Nu är det dags att börja dagis i augusti. Då vi bor på Övre Wihlborg har vi sökt JUnibacken i första hand och Trollbäcken i andra. Någon som har barn på dessa och kan dela med sig lite om förskolorna?

Svar på tråden Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas