• Anonym (utan post)
    Äldre 1 Feb 12:40
    8135 visningar
    83 svar
    83
    8135

    hur ska vi göra med posten?

    vi bor på landet har ca 700 m till brevlådan. jag flyttade hit i höstas/vintras jag har funktionshinder som gör att jag inte kan ta mig till postlådan själv utan tex bil.
    min sambo är inte alltid hemma varje dag han jobbar borta vissa veckor m.m. så han kan inte alltid ta in posten så vi kontaktade posten för att se om man kunde få lådan flyttad närmare pga mina funktons hunder vi vet att andra fått göra detta pga funktionshinder.

    så när jag prade med posten i vår kommun så sa de att det gick lätt att flytta lådan bara jag hade ett läkar intyg. detta var lätt att fixa. när intyget var inskickad väntade jag några veckor men inget hände så ja ringde då sa samma person att intyget var tvungen att vara från disktriktsköterskan på vår vc i komunen. pga vårdvalet vi har och vad som är bäst för mig gällande vården med mina funtionshinder har jag kvar min gamla vårdcentral. detta förklarade jag. då  tvär ändrade de sig och sa att de aldrig flyttar brevlåda.

    de säger att min sambo ska ta in posten jag förklararade hur han jobbar m.m. de struntade de i. min sambo kan alltså jobba borta 1-2 veckor brevlådan är full på 2-3 dagar. då lämnar inte posten någon post utan skicka tillbaka den till avsändare och vi måste själva jaga reda på fakturor m.m då.

    så nu har jag kollat upp min sambo har ingen juridisk skyldighet att ta in min post. (givetvis gör han det när han är hemma) detta gör att när han inte är hemma får jag inte in posten (varken hans eller min)

    nån som vet vart jag kan vända mig eller vad jag sak göra?

    jag har försökt nå distrikts chefen för posten i vårt län lämnat meddelande och ringde i 2 veckor nu utan framgång.

     

  • Svar på tråden hur ska vi göra med posten?
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 12:07
    #71

    Ts, detta gäller:


    Postens utdelningstjänster för äldre och rörelsehindrade

    Rörelsehindrade personer och personer som har fyllt 75 år har rätt att på begäran få sin post utdelad i en postlåda som är lägenhetenplacerad antingen vid tomtgränsen vid kör- eller gånganslutningen eller i lägenhetens brevinkast.


    Förutsättningen för avvikande utdelning är att samtliga postmottagare i hushållet är berättigade till tjänsten. En postmottagare som är rörelsehindrad eller har fyllt 75 år, och bor i ett kollektiv där hon eller han regelbundet eller upprepade gånger kommer att vara ensam, så att det blir väsentligt svårare för henne eller honom att hämta sin post, är också berättigad till avvikande utdelning.


    Den lokala postutdelningen kan bedöma ett rörelsehinder som beror på någonting annat än hög ålder, alternativt kan kunden ombes visa ett läkarintyg som bekräftar rörelsehindret.


    Så du har rätt att få posten utdelad vid tomtgränsen.
  • Anonym (utan post) Trådstartaren
    Äldre 2 Feb 12:07
    #72
    Anonym skrev 2011-02-02 12:03:11 följande:
    Ts, jag vägrar tro att du är ordinerad att vara isolerad och att du knappt kan röra dig 10 meter vissa dagar men skulle kunna hämta posten med en bil. Jag vet hur jäkla ont man kan ha och hur lång tid det kan ta att gå kortare sträckor men jag vet att man kan om man vill. Har du inga hjälpmedel och blir inte beviljad stöd från kommunen så måste det finnas andra skäl än just värken.
    jag har aldrig sagt att jag kan köra bil varje dag. jag gav dig ett exempel på hur värk kan vara olika och satt dig och mig som personer i exeplet. ber om ursäkt om jag var otydlig där.

    vet du exakt hur det är att alla typer av värk och sjukdommar med olika sympon som gör att man inte kan röra sig som man vill? om du vet det och upplevt allt sådant så kommer jag ta dig på allvar.
  • Anonym (utan post) Trådstartaren
    Äldre 2 Feb 12:08
    #73
    Anonym skrev 2011-02-02 12:07:00 följande:
    Ts, detta gäller:
    Postens utdelningstjänster för äldre och rörelsehindrade

    Rörelsehindrade personer och personer som har fyllt 75 år har rätt att på begäran få sin post utdelad i en postlåda som är lägenhetenplacerad antingen vid tomtgränsen vid kör- eller gånganslutningen eller i lägenhetens brevinkast.


    Förutsättningen för avvikande utdelning är att samtliga postmottagare i hushållet är berättigade till tjänsten. En postmottagare som är rörelsehindrad eller har fyllt 75 år, och bor i ett kollektiv där hon eller han regelbundet eller upprepade gånger kommer att vara ensam, så att det blir väsentligt svårare för henne eller honom att hämta sin post, är också berättigad till avvikande utdelning.


    Den lokala postutdelningen kan bedöma ett rörelsehinder som beror på någonting annat än hög ålder, alternativt kan kunden ombes visa ett läkarintyg som bekräftar rörelsehindret.


    Så du har rätt att få posten utdelad vid tomtgränsen.
    tack vart hittade du denna informatin? länk??
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 12:09
    #74
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 12:07:24 följande:
    jag har aldrig sagt att jag kan köra bil varje dag. jag gav dig ett exempel på hur värk kan vara olika och satt dig och mig som personer i exeplet. ber om ursäkt om jag var otydlig där.

    vet du exakt hur det är att alla typer av värk och sjukdommar med olika sympon som gör att man inte kan röra sig som man vill? om du vet det och upplevt allt sådant så kommer jag ta dig på allvar.
    Jag vet hur det är att inte kunna röra sig och eftersom du lät oss tro att du skulle kunna hämta posten varje dag om du hade bil så lät det självklart som om du kunde köra bil varje dag. Därav mina påståenden.
  • Äldre 2 Feb 12:17
    #75

    Hej TS!
    Jag vill absolut inte trampa på några tår nu så ignorera gärna mitt inlägg om jag tänker fel!

    Nu har jag bara läst din TS så det är möjligt att ni redan har tänkt på saken men det finns ju veckobrevlådor att köpa... Typ denna:
    http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.gnosjotrading.se/Filer/9353-500%255B1%255D.JPG&imgrefurl=http://www.gnosjotrading.se/&usg=__2TBIPyYiFbfAEDM8mdGoFpp9yYE=&h=2147&w=1013&sz=1185&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=vjrKPhYbuqzZsM:&tbnh=150&tbnw=71&ei=aTxJTZCgKYSCswa_s9SzDw&prev=/images%3Fq%3Dveckobrevl%25C3%25A5da%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1T4SNYK_svSE327SE327%26biw%3D1579%26bih%3D646%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=412&vpy=17&dur=1739&hovh=327&hovw=154&tx=111&ty=177&oei=aTxJTZCgKYSCswa_s9SzDw&esq=1&page=1&ndsp=26&ved=1t:429,r:2,s:0

    Skulle det lösa ditt problem?
    Hur tar du dig ut till tex. läkarbesök/mataffär osv. när sambon är borta? Du borde ju iaf. ha ett ärende i veckan och då kanske det gick att lösa posthämtningen då?

    Självklart är detta nödlösningar om du inte får rätt mot posten
    MVH Mini

  • sirisd­otter
    Äldre 2 Feb 13:29
    #78
    Maskot skrev 2011-02-02 11:12:21 följande:
    Jag är ganska säker på att det är en ekonomisk fråga även för posten. Att åka den extra svängen till bara din brevlåda varje dag är naturligtvis ganska stora kostnader.
    Skulle det vara möjligt för dig att skaffa en moped/ åkgräsklippare eller annat eklare fordon för att ta dig? Så har min svärfar löst sitt problem att frakta sig de "lite längre" avstånfen som han inte annars skulle klara.
    Är alla i hushållet funktionshindrade lär staten ersätta posten för utökad service i lantbrevbärarområde,   enligt hemsidan.   Inte tillämpligt i detta fall,  tydligen,
  • sirisd­otter
    Äldre 2 Feb 13:40
    #79
    Anonym skrev 2011-02-02 11:38:23 följande:
    www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st...

    Ni behöver ju inte en jätteavancerad bil när den är till för att åka 700 meter till brevlådan... finns massa billiga!
    Snälla du,  ett bilinnehav kostar massor,  hur billig bil man än har!   (skatt,  försäkring,  bilbesiktning,  drivmedel).
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 14:19
    #80
    sirisdotter skrev 2011-02-02 13:29:52 följande:
    Är alla i hushållet funktionshindrade lär staten ersätta posten för utökad service i lantbrevbärarområde,   enligt hemsidan.   Inte tillämpligt i detta fall,  tydligen,
    Om alla eller bara en är funktionshindrad spelar ingen roll.. alla i hushållet ska ha samma tillgänglighet till posten enligt postens serviceavtal.
  • Anonym (utan post) Trådstartaren
    Äldre 2 Feb 14:41
    #81
    Anonym skrev 2011-02-02 14:19:03 följande:
    Om alla eller bara en är funktionshindrad spelar ingen roll.. alla i hushållet ska ha samma tillgänglighet till posten enligt postens serviceavtal.
    vart kan man läsa detta`??? länk??
  • sirisd­otter
    Äldre 2 Feb 14:57
    #82
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 14:41:37 följande:
    vart kan man läsa detta`??? länk??
    Har inte fått kläm på hur man länkar,   hoppas du kan söka fram pts.se.    Där hittar man "Posttjänst  för äldre och personer med funktionshinder boende i glesbygd".

    "ALLA  i hushållet måste  vara  minst 80 år eller har en funktionsnedsättning"

    Försöker hjälpa en anhörig,   försökte ringa de telefonnummer jag hittade på hemsidan,  fick rådet att i st maila.  Fick snabbt mailsvar från den person som står som ansvarig på hemsidan.   Först blev det missförstånd,  de trodde problemet gällde att betala räkningar/ta ut kontanter.   Fick sedan direkttelefonnummer till chefen för posten i den kommun det gäller.   I vår första telefonkontakt lät vederbörande positiv till att sätta upp tillfällig brevlåda vid tomtgränsen,   OM  användbart läkarintyg kommer och om vägen är plogad/farbar.
  • Anonym (utan post) Trådstartaren
    Äldre 2 Feb 14:59
    #83
    sirisdotter skrev 2011-02-02 14:57:38 följande:
    Har inte fått kläm på hur man länkar,   hoppas du kan söka fram pts.se.    Där hittar man "Posttjänst  för äldre och personer med funktionshinder boende i glesbygd".

    "ALLA  i hushållet måste  vara  minst 80 år eller har en funktionsnedsättning"

    Försöker hjälpa en anhörig,   försökte ringa de telefonnummer jag hittade på hemsidan,  fick rådet att i st maila.  Fick snabbt mailsvar från den person som står som ansvarig på hemsidan.   Först blev det missförstånd,  de trodde problemet gällde att betala räkningar/ta ut kontanter.   Fick sedan direkttelefonnummer till chefen för posten i den kommun det gäller.   I vår första telefonkontakt lät vederbörande positiv till att sätta upp tillfällig brevlåda vid tomtgränsen,   OM  användbart läkarintyg kommer och om vägen är plogad/farbar.
    du går in på sidan där du ser texten sedan kopierar du allt som står i adress fältet och klistrar in här
  • sirisd­otter
    Äldre 2 Feb 17:43
    #84
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 14:59:52 följande:
    du går in på sidan där du ser texten sedan kopierar du allt som står i adress fältet och klistrar in här
    Tack - och det var länge sedan jag gick kurs för att lära mig att kopiera och klistra.   Använder det inte till vardags, tyvärr.

    Du kan inboxa mig om du vill,   med din mailadress,  så kan jag vidarebefodra svaret jag fått från jurist på Posten AB.
  • Äldre 13 Oct 10:53
    #83

    Hej !
    Jag bor här i stan men posten har gjort min hämtning av pkt långt här i från. Måste gå till ICA Maxi Jönköpi  Herkulesvägen  7 55303 Jönköping själv bor jag på Östra Storgatan 159. .    Nu har jag två försändelser liggande

    här på ICA att hämta. Är nu 81 år gammal och ensamstående och kan med svårighet cykla och hämta .Och undrar därför om ni kan hämta  paketen och leverera dem till mig ?

    Vänligen Robert Dalfors
    Östra Storgatan 159
    55452 Jönköping

    ICA Maxi Jönköping

    Herkulesvägen 7.

    Jönköping          

Svar på tråden hur ska vi göra med posten?