• Anonym (rädd)
    Äldre 1 Feb 19:03
    5283 visningar
    14 svar
    14
    5283

    Hjälp jag misstänker kvicksilverförgiftning!!!rädd

    jag har under en lång tid i genomsnitt ätit 2 burkar tonfisk/dag ibland tre och nu läser jag att det är farligt jag är skit rädd att jag har fått kvicksilverförgiftning

    Känner mig trött , domningar, svårt med andningen snälla nån därute vad ska jag göra+??
    Kan man få det av att äta tonfiskburkar?? 

  • Svar på tråden Hjälp jag misstänker kvicksilverförgiftning!!!rädd
  • Anonym
    Äldre 1 Feb 19:05
    #1

    NOJJA

  • Anonym
    Äldre 1 Feb 19:06
    #2

    www.tonfiskburk.se/&articleId=55

    Men är du orolig ska du absolut kontakta sjukvården!

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 19:06
    #3
    Anonym skrev 2011-02-01 19:05:22 följande:
    NOJJA
    är du säker för vissa dagar har jag känt att mina armar domnar av och just ni skrivande stund är mina fingrar på vänster sida lite smått domnade ..är så himmla rädd
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 19:11
    #4
    Anonym skrev 2011-02-01 19:06:26 följande:
    www.tonfiskburk.se/

    Men är du orolig ska du absolut kontakta sjukvården!
    Hur ska jag säga till dom att jag är rädd att jag har fått kvicksilverförgiftning av tonfisk burk det är pinsamt skämms så ..
  • Anonym (Skipj­ack)
    Äldre 1 Feb 19:19
    #5

    håller med om nojja, men  nojjor blir man ju bäst av med genom att kolla fakta, är du rädd så säg till att du vill ta blodprover, 2-3 burkar /dag är ju ändå rätt mkt. Men du har ingen anledning att skämmas, det finns ju fakiskt ändå fog för din rädsla ju!
    Och, du har inte heller anledning till att skämmas över din tonfiskkonsumtion vill jag bara tillägga, nyttig och god fisk som den är!!!! Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

  • Husmam­man
    Äldre 1 Feb 19:21
    #6

    Sök för symptomet. Är du orolig för de symptomen du skrivit här så ring och beskriv dem så får du se om de blir oroliga. Finns ju ingen anledning att försöka diagnosticera sig själv, det är ju deras jobb:)

  • Anonym
    Äldre 1 Feb 19:21
    #7

    om du läser min länk så står det att det är olika tonfisksorter! De som är i konservburkarna är små fiskar som inte hunnit samla på sig speciellt mycket kvicksilver

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 19:22
    #8
    Anonym (Skipjack) skrev 2011-02-01 19:19:38 följande:
    håller med om nojja, men  nojjor blir man ju bäst av med genom att kolla fakta, är du rädd så säg till att du vill ta blodprover, 2-3 burkar /dag är ju ändå rätt mkt. Men du har ingen anledning att skämmas, det finns ju fakiskt ändå fog för din rädsla ju!
    Och, du har inte heller anledning till att skämmas över din tonfiskkonsumtion vill jag bara tillägga, nyttig och god fisk som den är!!!! Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
    tack men vilka prover är det som man ska ta?? för jag va ba för en vecka sen hos läkaren och tog lite rutinprover o de var normala e det såna?
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 19:23
    #9
    Husmamman skrev 2011-02-01 19:21:43 följande:
    Sök för symptomet. Är du orolig för de symptomen du skrivit här så ring och beskriv dem så får du se om de blir oroliga. Finns ju ingen anledning att försöka diagnosticera sig själv, det är ju deras jobb:)
    ok
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 19:24
    #10
    Anonym skrev 2011-02-01 19:21:45 följande:
    om du läser min länk så står det att det är olika tonfisksorter! De som är i konservburkarna är små fiskar som inte hunnit samla på sig speciellt mycket kvicksilver
    jag läste och känner mig lite lugnare men ändå vågar inte stoppa i mig tonfisk nu på ett tag..fy att jag hamna i ett forum av en slump
  • Menhir
    Äldre 1 Feb 19:25
    #11

    Det är ovanligt med kvicksilverförgiftningar i Sverige - och har varit det under lång tid. Nu vet jag itne om vi har kvar något tillverkning av batterier men de tillhörde tidigare riskgrupperna.

    Följande är från Livsmedelsverkets hemsida:
    Kvicksilver kan finnas i abborre, gädda, gös och lake och i stora rovfiskar som färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka. Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.

    Hoppas du blir lite lugnad för störst sannolikhet är att du inte alls är kvicksilverförgiftad utan drabbats av noceboeffekten vilket är som placebo fast tvärtom dvs  man får sjukdomssymtom fast man egentligen är frisk.

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 19:29
    #12
    Menhir skrev 2011-02-01 19:25:29 följande:
    Det är ovanligt med kvicksilverförgiftningar i Sverige - och har varit det under lång tid. Nu vet jag itne om vi har kvar något tillverkning av batterier men de tillhörde tidigare riskgrupperna.

    Följande är från Livsmedelsverkets hemsida:
    Kvicksilver kan finnas i abborre, gädda, gös och lake och i stora rovfiskar som färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka. Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.

    Hoppas du blir lite lugnad för störst sannolikhet är att du inte alls är kvicksilverförgiftad utan drabbats av noceboeffekten vilket är som placebo fast tvärtom dvs  man får sjukdomssymtom fast man egentligen är frisk.
    okay jag hoppas verkligen det tack så mycket, men om det nu skulle vara det går det att bota??
  • Anonym
    Äldre 1 Feb 19:29
    #13

    medlem.spray.se/heavymetalbulletin1/svenska/hg_forgiftn.htm

    Låter inte som kvicksilverförgiftning! Snarare inbillning
    Tonfisk på burk får till och med gravida äta

  • Äldre 1 Feb 19:57
    #14
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-01 19:06:42 följande:
    är du säker för vissa dagar har jag känt att mina armar domnar av och just ni skrivande stund är mina fingrar på vänster sida lite smått domnade ..är så himmla rädd
    Jag har haft domningar i ben och armar och tillslut slutade en muskel i halsen att fungera och det var pga stress.
Svar på tråden Hjälp jag misstänker kvicksilverförgiftning!!!rädd