• 08a

    Är det värt att ta studielån???

    Hej!
    Ska fösöka förklara mina tankar lite kort :)

    Jag går första terminen på ett 3,5 års program. Har alltid tyckt att det är skönt om man slipper ta lån så länge man klarar sig utan, för att slippa onödiga skulder.
    Jag får idag studiebidraget och jag jobbar extra, men nu har jag förlorat ungefär hälften av mina extrajobbs timmar. (var bara anställd för ett vik, sa upp det när jag började plugga och fick lite extra timmar som nu minskats en hel del.)
    Min man har egen firma, går just nu som inhyrd hos sin gamla arbetsgivare som är jätte nöjda med honom så det känns ganska tryggt men det kan ju alltid bli dåliga tuder och så.
    Vi klarar oss på hans lön, mitt studiebidrag och min lilla lön. Men visst blir det tajt!
    Mina funderingar är nu att min man, som för övrigt stöttar mig i mitt plugg, får ju stå för det mesta ekonomiskt. Och visst han tycker det är ok även om han tycker det är trist ibland för han jobbar och jobbar men när lönen kommer så eftersom inte jag drar in så mycket och vi försöker dela lika på pengarna så blir det inte så mycket kvar till honom av det han tjänat in.
    Och jag tycker det är både trist och lite orättvist att behöva "leva på " honom.
    Men samtidigt så klarar vi ju oss på de pengar vi får in idag så att lånet skulle ju egentligen bara bli mer rena "nöjes" pengar. Fast å andra sidan skulle vi kanske må lite bättre båda två av att inte behöva oroa oss över pengasituationen, och jag skulle må bättre av att kunna bidra lite mer till hushållsekonomin...

    Men är det värt att sätta sig i skuld??
    Känns det jobbigt att sedan börja betala av skulden? Har fösrtått att det är en ganska liten summa varje månad man betalar men om man vill kan man väl betala mer och få bort skulden snabbare sen när man får jobb eller?
    Hur har ni resonerat när ni tagit lånet? Jag förstår ju att vissa behöver det för att klara av sin ekonomi och då är det ju en självklarhet att välja att låna!

    Hoppas på lite erfarenheter som kan reda upp mitt dilemma!

  • Svar på tråden Är det värt att ta studielån???
  • Philippa

    Absolut värt varenda krona! Jag har ju investerat i  min hjärna och inte i någon bil eller likande...

    Jag har lån på ca 250.000 kr och betalar 1100 kr/mån....

  • Ramborg

    Jag har lån på ungefär 300.000 och tycker inte det är så farligt. Jag har bättre lön nu än vad jag antagligen skulle haft utan lånen. Jag betalar vad de begär och tittar inte så noga på årsbeskeden (det är därför jag inte vet exakt vad jag är skyldig).

    Så svaret på din fråga är -självklart är det värt att ta lånen och få lite space i vardagen. Tycker jag iaf.

  • Kitsune

    Jag tycker det är värt det, nu. Men innan hade jag tvivel eftersom jag är anti-skuld och har
    vissa ideal så get gick inte 100 % ihop. Jag fick se det helt enkelt utifrån min livssituation att jag hade ändå mer att vinna med en högre utbildning (har försökt livet med bara gymnasiet i fickan, jag lyckades inte så väl på arbetsmarknaden som jag hade velat).

  • Kitsune

    Vad jag försökte uttrycka kort: om du/Ni upplever att det skulle underlätta din/er livssituation så ta lånet. Sedan finns möjligheten, där man inte behöver ta lån alla veckor som man har bidrag för eller inte behöver ta 100 %. Det är nog inte särskilt rättvist att undvika studiemedel om det nu skulle underlätta för er båda.

    När jag blir klar med studierna blir det en skuld mellan 300 000 - 400 000 + ränta och betalningsplanen visar 3 555 kr/kvarttal så blir skuldfri mellan 2035-2040. Jag tror man klarar av att ta på sig den skulden, finns mer skrämmande saker i livet än det här. ; )

  • BeaBee

    Att låna till studier är inte som att skuldsätta sig för konsumtion. Jag tycker dock att man ska vara restriktiv i valet av utbildning som man lånar pengar för så att det verkligen finns en arbetsmarknad. Anledningen till att jag skriver så är för att jag själv sitter med studielån runt 200 000 kr nu och jag kommer inte dit jag vill på den utbildningen utan måste plugga ett år till vilket inte är katastrofalt förstås men jag har en sambo som har en familj som är extremt emot studielån så nu gäller det att övertyga dessa om att det är en bra idé att studera vidare.

    Vidareutbildningen som jag behöver finns både i gratisalternativ och ett svindyrt, för de i min omgivning är det självklart att jag ska välja gratisalternativet men jag anser att jag vill studera på berghs eftersom det väger absolut tyngst i CV:t och eftersom det är lättare att ha jobb med den i ryggen. Jag har nu i ett års tid försökt söka jobb med en utbildning som är okänd hos arbetsgivarna och det är inte alls lätt kan jag säga, speciellt när jag känner att mina kunskaper brister på vissa områden. Allt som allt så hamnar jag med studielån på 390 000 och det tycker jag är helt klart värt det för att uppfylla min dröm.

    Oj nu blev det lite långt här. Men som Kitsune säger så är 3 555 kr/kvartalet inte alls mycket om man har ett jobb man trivs med.

    Jag ser inte studielån som att jag är skuldsatt utan jag ser det som något naturligt som jag ska räkna med att betala varje månad när jag studerat klart. Men billån för att köpa en flashigare bil än man redan har är jag mot osv.

  • Matillin

    Om ni inte måste ta lån och din man är osjälvisk och ok med att ni nu den här tiden lever mest på hans inkomst skulle jag inte ta lån.


    Vi sitter i villa med två bilar och barn och studerar båda två nu.


    Vi måste ta lån för att klara oss ekonomiskt och slippa flytta under studietiden.


    Hade min man jobbat hade jag aldrig tagit studielån om jag inte varit tvungen.


    Men du gör ju givetvis som du känner blir bäst.


    Du kan ju ta studielån under en period av studierna med om du vill göra något speciellt eller känner att ni vill unna er en resa eller dylikt?


     

  • Matillin

    Sem är det givetvis värt att ta studielån eftersom man har igen det sen när man är färdigutbildad.
    Menar bara att om man kan slippa lån finns det ju ingen direkt anledning att ta dom

  • 08a

    Tack så mycket för era svar!!! så skönt ibland att få lite perspektiv på sina egna tankar och höra andras.

    Funderar lite på att testa ta lån ett år och se hur det känns, eller kanske inte ta 100% eller nåt. Som ni säger så behöver man ju inte ta för hela studietiden om man inte vill.

    funderar vidare lite så får vi se.

    Tack igen för era svar!

Svar på tråden Är det värt att ta studielån???