• Fröken Pippi
    Äldre 9 Feb 10:17
    15734 visningar
    29 svar
    29
    15734

    Vad behöver man till nyfödd?

    Vad och hur mycket av babysaker och kläder behöver man till en nyfödd som föds i juni/juli?

    Hur många bodies? Hur många tröjor? Sängkläder? Osv osc..
    Tanken är väl att inte behöva tvätta mer än ett par gånger i veckan.
    Nu menar jag ett ungefärligt behov, ingen kan ju säga exakt.

    Ekonomin är inte superbra så ha den tanken med i beräkning är ni snälla. 

    Hur snabbt växer de ur kläderna? 

  • Svar på tråden Vad behöver man till nyfödd?
  • Äldre 9 Feb 11:29
    #11

    Sedan har man stl 62 i några månader...sen stl 74 vid 6 mån till 1år o sen stl 80

  • Äldre 9 Feb 11:33
    #12
    Suneboll skrev 2011-02-09 11:28:14 följande:
    Fast våra bebisar hade drunknat i det....vi hade inte mkt i stl 56 utan gick på stl 62 efter stl 50, de växer fort. Det handlar om några veckor
    jo men bättre att köpa storlek 50 när bebisen är född så man vet hur stor h*n är. speciellt om man har det inte så bra ekonomiskt.
  • Äldre 9 Feb 11:47
    #13
    pussgurkan86 skrev 2011-02-09 11:33:41 följande:
    jo men bättre att köpa storlek 50 när bebisen är född så man vet hur stor h*n är. speciellt om man har det inte så bra ekonomiskt.
    Köp nått att ha med på BB, det bästa är om du kan låna stl 50 av någon annan el köp begagnat.
  • Äldre 9 Feb 11:47
    #14

    Våra bebisar vägde ca 3kg och 3.6kg vid födseln o då var stl 50 lagom

  • Äldre 9 Feb 11:49
    #15

    ts, när ska du ha? för om det är i sommar kommer det finnas loppisar och dyl som kanske har bebiskläder :)

  • lokiss­e
    Äldre 9 Feb 11:52
    #16

    köpte 6 pyamasar i st 50 och det var i stort sätt allt min tjej behövde i st 50.
    sen fick vi en massa söta saker som bara var gulliga men mindre praktiska.


    Nej det tror jag inte!
  • Mamma Jenny0­1
    Äldre 9 Feb 12:43
    #17

    Kan tillägga att jag hade bara köpt storlek 50 till tösen med erfarenhet från sonen. Men tösen hade inte ens 50 så tog ett tag innan hon kunnde använda dom jätte kläderna hehe. Så som många skriver..vänta lite.Det kan vara så olika.

  • Fröken Pippi
    Äldre 9 Feb 21:56
    #18

     Jag har bf 3 juli. Det kommer nog bli mest begagnat plus det man får nytt och nått litet extra kanske.  

  • Äldre 9 Feb 22:03
    #19

    Denna listan fick jag när jag frågade: :)

    ÅKA VAGN:
    ( ) Vagn (myggnät, liggdel, regnskydd m.m)
    ( ) Åkpåse (tillagt av Min1) :)
    ( ) Täcke
    ( ) Kudde
    ( ) Filt
    ( ) Plastad frotté
    ( ) Bäddset
    ( ) Vagnleksak/mobil
    ( ) Reflex

    ÅKA BIL:
    ( ) Bilbarnstol/Babyskydd
    ( ) Backspegel för att se barnet (biltema)

    SOVA GOTT:
    ( ) Spjälsäng
    ( ) Spjälskydd
    ( ) Madrass
    ( ) Bäddmadrass
    ( ) Täcke
    ( ) Kudde
    ( ) 2st Dra-på-Lakan
    ( ) Plastad frotté
    ( ) Påslakanset till spjälsäng
    ( ) Extra påslakanset
    ( ) Musikmobil
    ( ) Vagga/Hängvagga
    ( ) Gosedjur
    ( ) Påslakanset till vagga

    SKÖTA OM:
    ( ) Skötbord
    ( ) Tvättlappar/våtservetter
    ( ) Blöjor
    ( ) Blöjhink (får man oftast i startpaket från babyland typ)
    ( ) Påsar till blöjhink
    ( ) Barnpuder
    ( ) Byrå
    ( ) Mobil till skötbordet
    ( ) Babywatch (ikeas)

    SKÖTVÄSKA:
    ( ) Necessär till småsaker
    ( ) Liten idominsalva
    ( ) Nässug
    ( ) Hundbajspåsar (för bajsblöjor)
    ( ) Handsprit till mig
    ( ) Blöjor
    ( ) Engångunderlägg till skötbord
    ( ) Frottélappar (jättebra finns på ikea, 10 st 39 kr)

    ÄTA MAT:
    ( ) Nappflaska (mam ultivent)
    ( ) Amningskopp
    ( ) Bröstpump (avent isis) (vänta så den verkligen behövs?)
    ( ) Amningskudde (om man tycker det underlättar)
    ( ) Borste till nappflaska
    ( ) Diskställ till nappflaskor

    BADA:
    ( ) Badbalja
    ( ) Babyolja
    ( ) Badrock med luva
    ( ) Frottélappar från IKEA

    MINI-APOTEK:
    ( ) Febertermometer (för rumpan)
    ( ) Panodil/Alvedon, stolpiller för spädbarn fr 3mån
    ( ) Kräm mot "blöjskav" och bröstvårtor (inytiol)
    ( ) Näsfrida

    ÖVRIGT:
    ( ) Bärsjal/Bärsele
    ( ) Babysitter
    ( ) Snuttefilt
    ( ) Nappar
    ( ) Babygym


    ¸.?*¨*?☆ www.sofifrid.blogspot.com ☆?*¨*?.¸
  • Äldre 9 Feb 22:04
    #20

    Men klädmässigt köpte jag på mig för mycket, och alla sa till mig, men jag ville ändå ha, hihi blir så när det är första barnet. Och man har ingen koll på storlekar, köpte mycket i 56 och så visade det sig att 50 blev bra till att börja med. Men 2-3 set med bya body räcker, och någon extra body. Men ammar man så behöver man nog fler för det kladdar mer ;)


    ¸.?*¨*?☆ www.sofifrid.blogspot.com ☆?*¨*?.¸
  • Fröken Pippi
    Äldre 9 Feb 22:17
    #21

    Jag får lite lätt ångest vid den där listan. =D 

  • Äldre 9 Feb 23:50
    #22

    så att du inte får ångest tar jag o kopierar listan och tar bort det jag inte tycker är nödvändigt :D

    ÅKA VAGN:
    ( ) Vagn (myggnät, liggdel, regnskydd m.m)
    ( ) Åkpåse (tillagt av Min1) :)
    ( ) Filt
    ( ) Plastad frotté
    ( ) Vagnleksak/mobil FICK MAN EN I GRATISPÅSEN PÅ BB :D
    ( ) ReflexER

    ÅKA BIL:
    ( ) Bilbarnstol/Babyskydd

    SOVA GOTT:
    ( ) Spjälsäng (vagga var nog bättre i början men inget måste)
    ( ) Spjälskydd
    ( ) Madrass
    ( ) Täcke
    ( ) Kudde (behöver man inte i början)
    ( ) 2st Dra-på-Lakan
    ( ) Plastad frotté
    ( ) Påslakanset till spjälsäng
    ( ) Extra påslakanset
    ( ) Gosedjur

    SKÖTA OM:
    ( ) Tvättlappar/våtservetter
    ( ) Blöjor
    ( ) Barnpuder
    ( ) Mobil till skötbordet GÅR JU BRA MED EN NYCKELRING ELLER NÅT MAN HAR HEMMA :D

    SKÖTVÄSKA:
    ( ) Hundbajspåsar (för bajsblöjor)
    ( ) Handsprit till mig
    ( ) Blöjor
    ( ) Engångunderlägg till skötbord
    ( ) Frottélappar (jättebra finns på ikea, 10 st 39 kr)

    ÄTA MAT:
    ( ) Nappflaska (mam ultivent)
    ( ) Bröstpump (avent isis) (vänta så den verkligen behövs?)
    ( ) Borste till nappflaska VANLIG FLASKBORSTE HAR MAN KANSKE REDAN? SÅN ANVÄNDER JAG
    ( ) Diskställ till nappflaskor HAR INTE JAG MEN ÅNGRAR ATT JAG INTE KÖPTE...

    BADA:
    ( ) Badbalja
    ( ) Babyolja
    ( ) Badrock med luva/HANDDUK MED HUVA
    (( ) Frottélappar från IKEA SE OVAN)

    MINI-APOTEK:
    ( ) Febertermometer (för rumpan)
    ( ) Panodil/Alvedon, stolpiller för spädbarn fr 3mån VI HAR FLYTANDE, MEN INGET VI SKAFFADE FÖRRÄN INFÖR SPRUTAN OCH ANVÄNDE DEN INTE FÖRRÄN HAN VAR 8 MÅN
    ( ) Kräm mot "blöjskav" och bröstvårtor INOTYOL

    ÖVRIGT:
    ( ) Bärsjal/Bärsele INGET MÅSTE
    ( ) Babysitter
    ( ) Nappar
    ( ) Babygym NJA, KANSKE INGET MÅSTE DET HELLER

  • Lindre­as
    Äldre 10 Feb 00:29
    #23
    Suneboll skrev 2011-02-09 11:29:54 följande:
    Sedan har man stl 62 i några månader...sen stl 74 vid 6 mån till 1år o sen stl 80
    62 hade vår skrutt i nån månad eller så bara, sen var det dags för 68. Vissa kläder hann vi inte ens använda.

    Den där listan, jag reviderar den ytterligare tror jag. ÅKA VAGN:

    Vagn, förstås. Med myggnät och regnskydd.
    Lakan till liggdelen, och en tunn filt att ha ovanpå. Men ha en lite tjockare filt också, det KAN ju vara kallt!
    Reflexer. Finns superbra reflextejp att köpa, så kan man tejpa direkt på chassit.

    Jag tog bort åkpåse (du ska ju få bebis i juli, åkpåse behöver man på hösten/vintern och till dess har du klurat ut vad din bebis behöver och du hinner spara ihop till en), plastad frotté (det är inte nödvändigt. Jag har det inte, jag har i stället en handduk ovanpå madrassen och dubbla lakan och har inte haft några olyckor. För övrigt går det ju att tvätta eller helt enkelt byta ut madrassen om det blir undergång och förstörelse.) och vagnleksak/mobil (man får en i bb-väskan, och det är för övrigt ingenting man behöver köpa, funkar kanon med nån grej man har hemma som man knyter fast.).

    ÅKA BIL:

    Babyskydd. That's it.

    SOVA GOTT:

    Spjälsäng eller vagga. Smaksak! Förresten sover bebisen ofta i ens egen säng.
    Spjälskydd.
    Madrass.
    Kudde.
    Lakan, plastad frotté, påslakanset x2.



    Täcke behöver du inte, det räcker gott och väl med bara påslakanet. Det är viktigt att bebisen inte blir för varm! Sovpåse är annars något som är bra! Dra-på-lakan är smidigt, men inte nödvändigt. Jag har tagit ett av mina gamla lakan och delat dem på mitten, då passar de fint i spjälsängen! Nya rekommendationer säger att man ska ha kudde till de pyttesmå, men det går bra med en vikt handduk också. Men lägg den i ett örngott så det inte river på den lilla kinden. Fler påslakanset än 2 behövs sällan heller, man hinner tvätta om det blir panik. SKÖTA OM:

    Tvättlappar.
    Blöjor.
    (Köp dock inte på er för mycket i förväg, man vet inte vad som passar bebisen!)
    Babyolja.
    (Gärna i pumpflaska, lätt att dosera med en hand!)
    Bepanthen
    (eller annan salva mot röda rumpor)
    Handdukar (att torka torrt med, det är inte bra att låta bebisen vara fuktig under blöjan)

    Vi har tvättlappar i både skumgummi och papper, det är en smaksak! Jag använder skumgummi (miljövidrigt, jag vet) och maken papper. Lite babyolja rengör kanonbra! Naturligtvis är det bekvämt med skötbord, och då behövs det ett skötunderlägg som man kan torka av, men det går bra med ett par handdukar också.

    SKÖTVÄSKA:

    Hundbajspåsar
    Handsprit
    Blöjor
    Engångsunderlägg till skötbordet
    Kräktrasor
    Tvättservetter

    ÄTA MAT:

    Vi hade en nappflaska hemma samt en tetra färdig ersättning ifall det skulle behövas. Det är inte nödvändigt alls, men kan vara skönt att ha. Allt annat kan du köpa sen.

    BADA:

    Badbalja (om ni inte har badkar, för då funkar det bra, även om det inte är så skönt för ryggen...)
    Badtermometer (det är svårare än man tror att blanda "lagom" varmt!)

    Lite babyolja i vattnet (eller olivolja) räcker, tvål behövs inte (fast man får prover i BB-väskan!) än på ett tag. (När du köper, undvik barnängens babytvål/schampo, det luktar klister...) Ingen särskild handduk behövs heller om man inte vill, ta ett mjukt badlakan, det räcker gott!

    APOTEK:

    Rumptermometer (egentligen ingen panik att köpa det på en gång)
    Nagelsax med trubbig spets. Du anar inte hur fort bebisnaglar växer!

    Nässpray med koksalt kan vara bra, babyproffsen säljer en som heter Näsfrida. Den är lättare att använda än pipetter, tycker jag. Nezeril och Alvedon/Panodil ska inte användas förrän bebisen är tre månader, så det är ju ingen vits att köpa det innan dess, om man inte blir rekommenderad av läkare!

    ÖVRIGT:

    Bärsjal! Den har varit räddningen många gånger, men det är inte nödvändigt att köpa en, du kan absolut sy en själv om du är lite händig!
    Nappar hade vi hemma från början, men det är inte säkert att den sort man köpt passar det lilla livet. Och passa på att skaffa en napphållare på en gång!
    Något jag alltid påminner gravida kompisar om är att det är bra att ha många filtar i olika tjocklek. De går åt! Likaså behöver man många handdukar/kräktrasor. De används till lite allt möjligt och man vill ju helst slippa tvätta jämt.
    Någon snutte eller gosedjur är förstås mysigt att ha också.

    Blev det lite mindre ångestladdat? Det här är sånt som jag insett att vi inte klarat oss utan, men sen är alla olika. Ni kanske vill samsova med bebisen helt från början också, då är ju en säng rätt onödig till exempel, men ett babynest kanske passar bra. Det jag skrivit ner är sånt som jag kände var väldigt bra och skönt att ha hemma, och de mest basala grejerna som man behöver ha. Sen finns det en uppsjö av saker att fylla på med, både nödvändiga och onödiga! Man kan lätt klippa sönder ett gammalt badlakan man har, så har man massor av kräktrasor, helt gratis!

    Fundera över varje köp ni vill göra, behöver vi verkligen det här innan bebisen föds, eller kan vi vänta?
  • Empati­kan
    Äldre 10 Feb 00:52
    #24

    Hur mycket/vad man behöver beror så mycket på vilken föräldrastil man själv är, så tyvärr är det svårt att ge enkla svar. Det är egentligen väldigt lite man MÅSTE ha. Vi har samsovit hela tiden och med andra ord har varken spjälsäng, sängkläder, sängmobil och annat behövts här. Sedan så har jag ammat fritt hela tiden, gör man det är bebiskräk mycket ovanligt. Bärsjal/vagn behöver man kanske inte ha bådadera på en gång, det är ju väldigt olika hur mycket man använder det. Vagnen använde vi knappt alls första månaderna, och vi har klarat oss väldigt bra med en begagnad vagn. Bärsjalar har jag haft flera, mest för att jag tycker det är kul. Min rekommendation är att köpa en i stadigare trikå som man kan ha längre men ändå använda direkt. Jag har en MaM Eco som jag är jättenöjd med och som användes de första två åren (nu vill hon ändå inte bäras).
    Vi har använt tygblöjor, blir en större kostnad i början men det är en engångskostnad och i längden blir det billigare. Vi har heller aldrig behövt någon salva eller liknande hos dottern, tygblöjor är ju lite snällare mot bebisrumpor. Dessutom har bröstmjölk en läkande effekt vid irritationer om du ammar! Ammar man fritt behövs heller inga nappar...

    Ett litet tips är också, sovpåse! Är så lätt att byta blöja på natten! Vi köpte minimundus ekologiska och har varit jättenöjda med den. Köpte den i strl 60 och kunde börja använda den från början även om den var lite stor. Nu som tvååring använder hon den som nattlinne och älskar verkligen den och den har inte förlorat formen eller blivit sliten på något sätt. Prisvärt som rekommenderas!
    Sen så föredrar jag sparkbyxor framför vanliga byxor till dom minsta, men det är också en smaksak, jag tyckte att strumpor åkte av hela tiden...


    Ellen 081202
  • cockab­y
    Äldre 10 Feb 00:53
    #25

    Ett bra tips är att titta och fundera på vad ni behöver i god tid, men vänta med att köpa det. Man vet aldrig vem som hör av sig och frågar om man vill ha bebissaker. Själv fick jag överraskande ett sms från min chef en kväll om jag ville ha deras spjälsäng. Och kläder får man en hel del från alla möjliga släkter och bekanta så köp inte för mycket. Här växtes 50 ut på mindre än en vecka och i början hade vi alltid bara en body på och sen en filt i början. Tror inte att en bebis i juli vill ha mycket mer på sig så det går inte åt så mycket kläder per dag.

    Och som en kollega sa till mig, egentligen behöver man bara ha ett babyskydd till bilen så man kommer hem, allt annat löser sig. Och egentligen babyskyddet också, pappan kan åka iväg och köpa när man är på BB.

    Men glöm inte dig själv. Se till att ha några amningstoppar och nån amningsbehå. Köp en amningsbehå som är mjuk och flexibel i storleken och kanske i största laget. Man vet inte hur mycket brösten växer och skulle behån vara för stor så kan du alltid använda den på nätterna i fall du läcker en del under nattamningen. Själv trycker jag iofs bara dit en av ikeas tvättlappar men de trillar av och i bland blir de mer än lovligt blöta.

  • Fröken Pippi
    Äldre 10 Feb 01:46
    #26

    TAck, det känns lite bätte. ;D

  • Äldre 10 Feb 08:00
    #27
    watership down skrev 2011-02-09 23:50:56 följande:
    så att du inte får ångest tar jag o kopierar listan och tar bort det jag inte tycker är nödvändigt :D

    ÅKA VAGN:
    ( ) Vagn (myggnät, liggdel, regnskydd m.m)
    ( ) Åkpåse (tillagt av Min1) :)
    ( ) Filt
    ( ) Plastad frotté
    ( ) Vagnleksak/mobil FICK MAN EN I GRATISPÅSEN PÅ BB :D
    ( ) ReflexER

    ÅKA BIL:
    ( ) Bilbarnstol/Babyskydd

    SOVA GOTT:
    ( ) Spjälsäng (vagga var nog bättre i början men inget måste)
    ( ) Spjälskydd
    ( ) Madrass
    ( ) Täcke
    ( ) Kudde (behöver man inte i början)
    ( ) 2st Dra-på-Lakan
    ( ) Plastad frotté
    ( ) Påslakanset till spjälsäng
    ( ) Extra påslakanset
    ( ) Gosedjur

    SKÖTA OM:
    ( ) Tvättlappar/våtservetter
    ( ) Blöjor
    ( ) Barnpuder
    ( ) Mobil till skötbordet GÅR JU BRA MED EN NYCKELRING ELLER NÅT MAN HAR HEMMA :D

    SKÖTVÄSKA:
    ( ) Hundbajspåsar (för bajsblöjor)
    ( ) Handsprit till mig
    ( ) Blöjor
    ( ) Engångunderlägg till skötbord
    ( ) Frottélappar (jättebra finns på ikea, 10 st 39 kr)

    ÄTA MAT:
    ( ) Nappflaska (mam ultivent)
    ( ) Bröstpump (avent isis) (vänta så den verkligen behövs?)
    ( ) Borste till nappflaska VANLIG FLASKBORSTE HAR MAN KANSKE REDAN? SÅN ANVÄNDER JAG
    ( ) Diskställ till nappflaskor HAR INTE JAG MEN ÅNGRAR ATT JAG INTE KÖPTE...

    BADA:
    ( ) Badbalja
    ( ) Babyolja
    ( ) Badrock med luva/HANDDUK MED HUVA
    (( ) Frottélappar från IKEA SE OVAN)

    MINI-APOTEK:
    ( ) Febertermometer (för rumpan)
    ( ) Panodil/Alvedon, stolpiller för spädbarn fr 3mån VI HAR FLYTANDE, MEN INGET VI SKAFFADE FÖRRÄN INFÖR SPRUTAN OCH ANVÄNDE DEN INTE FÖRRÄN HAN VAR 8 MÅN
    ( ) Kräm mot "blöjskav" och bröstvårtor INOTYOL

    ÖVRIGT:
    ( ) Bärsjal/Bärsele INGET MÅSTE
    ( ) Babysitter
    ( ) Nappar
    ( ) Babygym NJA, KANSKE INGET MÅSTE DET HELLER
    Oj va mkt!!!!
    Vi har 2 barn o äger inte ens hälften av det där :)
  • Äldre 10 Feb 08:12
    #28

    Ska du amma behöver du varken flaskor el nappar eller nått till det....det stör amningen.
    Det enda jag har köpt till amningen är amningsBH o nått amningslinne. Hade vanlig kudde som amningskudde, dessutom är det mer praktiskt att ligga ner o amma, speciellt i början då man är trött efter förlossningen....så lär dig liggamma så fort som möjligt :0)
    Man kan behöva amningsinlägg...de i tyg är billigast o skonsammast för brösten.

    Man behöver inte heller badbalja, man kan bada ungen i vasken...ingen badrock heller, vanliga ahnddukar har man hemma.
    Kräm mot röd rumpa får man i väskan på BB. Puder har jag aldrig använt.
    Tvättlappar o blöjor behöver man såklart

    Bärsjal/sele kan vara bra om man ska gå någonstans där vagnen är osmidig el man får ett barn som vill bli buret hela tiden....men det kan man vänta med att köpa

    Vi har 2 barn o äger varken babygym el babysitter...sonen HATADE de vi hade lånat så till dottern köpte vi inget heller, hade klarat oss utan innan. Låna el vänta med att köpa tills du märker om barnet vill vara i sittern.

    Sakerna som man behöver till vagnen finns ju oftast med när man köper dem..regnskydd är bra, men myggnätet har vi aldrig använt, beror ju på var du bor.
    Plastad frotte har vi aldrig ahft i vagnen, vi har bäddat med en vanlig handduk under lakanet.

    Spjälsängen använde vi aldrig till sonen...han hatade att ligga i den, dottern har använt den. Men man har ju bebisen hos sig eller i ngt mindre bredvid(typ liggdelen till vagnen ) i början...så sängen behöver man heller inte köpa...har man plats i sin egen säng kan bebisen sova där. Har man ont om pengar hade jag väntat med spjälisen oxå.

  • Äldre 10 Feb 08:34
    #29

    Köp så lite som möjligt, förutom sånt som man måste ha (som blöjor och lite kläder), babyskydd om ni är bilburna.
    Jag gissar att ni kommer att få kläder av vänner och familj, blir det riktigt varmt så är det onödigt att köpt upp sig på en massa långärmade bodies t ex. Min son är född i slutet av maj och det blev en jättevarm sommar det året. Han använde nästan inga kläder alls, mycket förblev oanvänt.

Svar på tråden Vad behöver man till nyfödd?