• Äldre 13 Feb 13:55
    2322 visningar
    14 svar
    14
    2322

    Lus på 6 månaders

    Hur får man bort löss från en bebis? lusmedlem som finns att köpa ska ju ej användas på barn under två år. Hur är det tänkt att man ska avlusa barn under två år då? För inte är man väl resistent mot löss innan dess, är det kanske tänkt att man ska sitta o plocka en och en?

  • Svar på tråden Lus på 6 månaders
  • Äldre 13 Feb 19:19
    #1

    Men nån måste ju haft ett litet barn me löss Obestämd

  • Hansi
    Äldre 14 Feb 10:05
    #2

    På förpackningarna står det att de kan försvinna om man  kammar och kammar samt kammar lite till  

  • Äldre 14 Feb 10:56
    #3
    Hansi skrev 2011-02-14 10:05:34 följande:
    På förpackningarna står det att de kan försvinna om man  kammar och kammar samt kammar lite till  
    Men hur jobbigt är inte det för barnet om man råkar ha en unge med jätte långt hår, att luskamma är inte precis jätte skönt
  • MissLi­lo
    Äldre 14 Feb 11:03
    #4

    Jag har haft en tjej med lös. Hon var 6 månader, och ett litet troll (mycket hår).

    Jag ringde runt till vc, bvc, sjukvårdsrådgivningen....ja alla stod handfallna. De hade ALDRIG hört talas om en sån liten som fått lös.
    Så fick rådet att köpa en luskam och kamma kamma och kamma. och tro det eller ej, de försvann. Det blir mer jobb, men det går.

    och om ni ska lusskamma....kör balsam innan så att det är lätt att kamma ut. Låt torka. Sen kamma.

  • MissLi­lo
    Äldre 14 Feb 11:05
    #5

    Nu kanske man inte sätta barn framfför tv, spec så små. Men de sitter stilla den stund det tar att kamma dem iaf.

  • Äldre 14 Feb 11:32
    #6

    Det borde ju inte vara jätte ovanligt med löss på så små eftersom det är ganska vanligt på äldre barn. Mina barn leker iaf väldigt mycket med varandra så har de två äldsta löss ser jag inget konstigt om bebisen skulle kunna få det.
    Konstigt att personer inom vården knappt vet vad man ska göra då.
    Men det funkade att kamma? Hade hon mycket löss? Hur ofta kammade ni? Kammade ni lång tid efter att lössen slutade synas för att få bort gnetter också?

  • MissLi­lo
    Äldre 14 Feb 16:15
    #7

    Att kamma tog sin tid. Hon tyckte INTE om det. Vred huvudet fram och tillbaka för att försöka komma bort från kammen. Gnällde och försökte få bort kammen med händerna.
    Och ja hon hade mycket löss!! Vi kammade morgon + kväll 20 min i två veckors tid. 2 veckors kammande är ju vanliga rek, så följde dem.
    Jag höll, och min mamma eller min man kammade. Eller tvärtom. VAr lättast så.

  • Äldre 14 Feb 16:16
    #8

    Jag skulle lätt ha rakat.


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Äldre 14 Feb 19:37
    #9
    MissLilo skrev 2011-02-14 16:15:41 följande:
    Att kamma tog sin tid. Hon tyckte INTE om det. Vred huvudet fram och tillbaka för att försöka komma bort från kammen. Gnällde och försökte få bort kammen med händerna.
    Och ja hon hade mycket löss!! Vi kammade morgon + kväll 20 min i två veckors tid. 2 veckors kammande är ju vanliga rek, så följde dem.
    Jag höll, och min mamma eller min man kammade. Eller tvärtom. VAr lättast så.
    Stackars liten :(
    Så jobbigt när man måste orsaka obehag på en som är så liten att man inte kan förklara varför
  • MissLi­lo
    Äldre 15 Feb 14:17
    #10

    Hur går det med ert lusskammandet?

  • Äldre 15 Feb 14:20
    #11

    Ett så litet barn skulle jag inte ha lusbehandlat. Jag skulle ha rakat direkt ...

  • Äldre 15 Feb 19:56
    #12
    MissLilo skrev 2011-02-15 14:17:34 följande:
    Hur går det med ert lusskammandet?
    Nej min bebis har inte löss men det känns som att det bara är en tidsfråga innan hon får det eftersom dom stora kidsen kommer hemdragandes med löss stup i ett och nu sist blev tom jag angripen :(
    Hoppas in i det sista att bebis klarar sig.
    lövet2 skrev 2011-02-15 14:20:12 följande:
    Ett så litet barn skulle jag inte ha lusbehandlat. Jag skulle ha rakat direkt ...
    På en kille skulle jag garanterat ha rakat av håret men jag är inte så genusmedveten av mig så jag vill att mina döttrar ska få behålla sitt hår.
  • Äldre 15 Feb 19:58
    #13
    Vissla skrev 2011-02-15 19:56:09 följande:
    lövet2 skrev 2011-02-15 14:20:12 följande:
    Ett så litet barn skulle jag inte ha lusbehandlat. Jag skulle ha rakat direkt ...
    På en kille skulle jag garanterat ha rakat av håret men jag är inte så genusmedveten av mig så jag vill att mina döttrar ska få behålla sitt hår.
    Mina flickor har varit skalliga i princip hela sitt första år, och det är ju väldigt vanligt att spädbarn är tunnhåriga. Därför tänkte jag att det inte skulle se konstigt ut med en skallig tjej i den åldern!
  • Äldre 15 Feb 20:09
    #14
    lövet2 skrev 2011-02-15 19:58:44 följande:
    Mina flickor har varit skalliga i princip hela sitt första år, och det är ju väldigt vanligt att spädbarn är tunnhåriga. Därför tänkte jag att det inte skulle se konstigt ut med en skallig tjej i den åldern!
    Nej det gör du ju egentligen inte men nu har min minsta söta små lockar fast hon är så liten så dom vill jag ju har kvar bara för att. Fast det känns ju helt klart snällare att raka bort lockarna än att kamma med en luskam
Svar på tråden Lus på 6 månaders