• Äldre 15 Feb 19:38
    172661 visningar
    40 svar
    40
    172661

    När kommer posten vanligtvis hos er?

    Jag har alltid trott att posten kommer mitt på dagen och minns från mina sommarlov och andra skollov på gymnasiet (ca 10 år sen) att posten (på den tiden lantbrevbäraren) alltid kom före 12. Under studietiden bodde jag i korridor och upplevde att posten alltid var tidig. Sen jag började jobba för 3 år sedan, har jag inte längre någon koll. Långa arbetsdagar och pendling gör att jag är borta 06.30-19 så även om posten kom vid nio hade jag inte haft vett att uppskatta det.

    Nu har jag plötsligt blivit sjukskriven sen 2 veckor tillbaka och nästan samtliga dagar har posten kommit sent, riktigt sent. Idag tittade jag på klockan och den var 17.30 när posten ramlade in, Förra veckan blev jag utskälld av en brevbärare som ringde på och inte kunde läsa mitt namn på dörren för att det var så mörkt (lampan i trapphuset var trasig), leveransen kom alltså efter att det mörknat vid halv fem.

    Trodde det fanns en policy som sade att alla skulle ha sin post före kl 14 eller har jag missuppfattat det? Eller är världen upp och ned?

    Och nej, kanske ingen big deal, men för mig just nu är det dagens höjdpunkt

    När brukar er post komma?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kommer posten vanligtvis hos er?
  • Äldre 16 Feb 10:53
    #21
    Tigerkattan skrev 2011-02-16 09:26:48 följande:
    Tidigare mellan 11 -12 om dagarna, efter omläggningen så får man nog vara glad om posten kommer alls, men den är aldrig tidigare än 15 och då är det tidigt med nya mått, har hänt flera gånger att jag inte ens fått posten på fredagen, utan på lördagen, så man kan undra vad det är för urusel omläggning dom gjort??!
    Jag fick posten en lördag för någon vecka sedan, men trodde jag helt sonika att all min post hamnat hos en granne som lagt in den rätt först på lördagen. Inser nu att det kanske var posten själva som var ute och helgjobbade...
  • Äldre 16 Feb 12:37
    #22

    Jag bor på landet.. vissa dagar får jag inte post alls för postbilen kommer inte upp för backen mot postlådorna om det är för halt eller snöigt.

    Men oftast runt 15 får vi här. När vi bodde inne i Göteborg fick vi post flera gånger om dagen eftersom det var tre olika företag som delade ut. Bring brukade vara först runt 11-12, sen kom posten vid 13-14 och så kom ett tredje (eller om det var Bring igen vissa dagar) vid 15-16

    Posten har ingen policy alls om vilken tid posten ska vara utdelad, däremot har de efter fackets påtryckningar fått ändra utdelningstider då brevbärare ska ha liknande arbetstider som "alla andra" dvs de ska inte börja arbeta 3-4 på morgonen utan de ska börja vid 7-8 och då har de ju en del saker att göra INNAN de ger sig ut, sortera post och packa den osv.. DÄRFÖR blir det så att de som tidigare fick sin post typ vid 9 (som jag fick förr i Göteborg) får ju sin utdelning förskjuten rejält eftersom brevbärarna helt plötsligt börjar jobba 3-4 timmar senare än förr

  • Äldre 16 Feb 13:05
    #23
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-02-16 12:37:07 följande:
    Posten har ingen policy alls om vilken tid posten ska vara utdelad, 
    Det beror på hur man ser det, enligt Postens svar till mig så är det mellan 9:00-16:00 som "normal utdelning" gäller.
  • Äldre 16 Feb 13:07
    #24

    Kring 12-13 nån gång men det är på vintern. På sommaren får vi den kring 11.


    (¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • April barn
    Äldre 16 Feb 13:46
    #25

    Kommer runt 15.30, dagens höjdpunkt här också

  • Äldre 16 Feb 13:53
    #26

    Senast 10. Tidigare var det senast 9 som gällde här. När vi fick en lapp om att de tyvärr inte längre kunde garantera senast 9 kunde jag inte låta bli att skratta! Har aldrig förr bott på ett ställe med så tidig leverans.

  • Lussek­atten8­7
    Äldre 16 Feb 14:50
    #27

    Ungefär 13.

  • Äldre 16 Feb 15:55
    #28

    Nu mellan 11 och 12, innan postens omorgsnisation mellan 10 och 11.
    Men hela min uppväxt nästan exakt kl 9. >skule vara nåt exceptionellt om den kom efter 9.30.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Juli20­10
    Äldre 16 Feb 18:23
    #29

    När som helst mellan 11 och 15.30,  det varierar från dag till dag, vet inte hur det kommer sig.

  • Äldre 17 Feb 00:18
    #30

    Bor i Centrala Göteborg och vår post kommer inte förens 16.00

  • piixel­slyna
    Äldre 17 Feb 00:39
    #31

    Jag har egentligen ingen aning. För jag får inte sådär jättemycket post. Ibland ligger det någon räkning innanför dörren när jag kommer hem, och ibland till och med när jag vaknar. 


  • mi07va
    Äldre 17 Feb 00:47
    #32

    Bor utanför Malmö. posten kommer vid ca kl 15.


    Freya 070402 Maddox 100216
  • Äldre 17 Feb 00:49
    #33

    vi har en morgonpigg brevbärare som man nästan kan sätta klockan efter, han kommer 8.30! Det anser jag vara tidigt!

  • Majaaj­asvens­son
    Äldre 17 Feb 01:06
    #34

    Kommer runt ett tiden, här slutar dom jobba klockan fyra!

  • Alseda
    Äldre 17 Feb 17:03
    #35

    Vad charmigt att ha koll på brevbärarenGlad.

    Här i spanien får vi post måndag - lördag, men jag får inte så mycket korrespondans att jag räknar med post varje dag. Det viktiga är väl inte vilken tid den kommer på dygnet utan hur många dagar (eller veckor) det tagit för posten att komma fram?

    Här får vi även ett litet kuvert med en hälsning från brevbäraren varje jul, då vill han att man ska lämna pengar i kuvertet till honom som tack för bra service under året. Det har jag aldrig gjort då mina svenska tidningsprenumerationer är det lite si och så med.

  • Capt Janewa­y
    Äldre 17 Feb 19:29
    #36
    Zäta skrev 2011-02-15 19:48:27 följande:
    Brevbäraren bor dessvärre på min gata... viket innebär att vi kan få posten lite när han känner för det.
    Fick mig att fnissa lite
  • Äldre 9 Nov 13:30
    #37

    Hallå Hallå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    Jag heter Manhar och jag tycker om post. Brevbäraren är alltid så himla snäll.

  • Äldre 29 Dec 11:01
    #38

    HAHAHAHAHA

  • Äldre 29 Dec 11:08
    #39

    Jag får nästan alltid ca 16.30. Göteborg centrum.

  • Äldre 9 Jun 11:54
    #40

    Jag vet inte när jag får post för att jag är ny inflyttad

Svar på tråden När kommer posten vanligtvis hos er?