• ananda74

    Finns det ingen som INTE känner anknytning till sitt barn? Alla verkar så lyckade...

    Hej

    Jag känner en del som adopterat och har följt detta forum lite då och då. Jag slås bara över hur det ALLTID funkar med attachment mellan adoptivföräldrarna och barnet. Förekommer det aldrig att man helt enkelt inte lyckas bli förälskad i barnet, att man inte känner nåt alls för det, även senare och att man egentligen bara vill lämna tillbaka det. Att man ångrar sig helt enkelt. Här matas man med solskenshistorier men det måste ju finnas NÅN det inte funkat för, eller? Det hade jag varit rädd för iallafall. Speciellt kanske om man adopterar större barn som redan utvecklat en personlighet och har minnen och erfarenheter med sig från sin första barndom.

    Nån som upplevt eller känner nån som det verkligen inte funkat för? Eller funkar det alltid? (Borde kanske lagt denna tråd på Känsliga Rummet för jag kan tänka mig att man inte vill gå ut offentligt med detta, men nu blev det här)

  • Svar på tråden Finns det ingen som INTE känner anknytning till sitt barn? Alla verkar så lyckade...
  • en glad
    Hej och Hopp skrev 2011-02-16 21:29:19 följande:
    Men det finns ju/väl en term för förälderns process också - nämligen bindning.
    För det är klart att det händer saker från den vuxnas håll också men inte samma sak.

    Så gott som alla barn knyter an till en vuxen i sin närhet men frågan är ju vilken slags anknytning barnet får - och vår uppgift som förälder är ju att försöka få ett tryggt anknutet barn.
    Jag antar att i princip alla vuxna utvecklar denna bindning också men vet inte vad forskningen säger om det?
    En skillnad mellan a - och b-föräldrar är kanske att de flesta a-föräldrar är medvetna om att allt inte nodvändingvis sker automatiskt och på en gång. För även om många älskar sitt lilla barn från första ögonkastet så behöver det ju inte vara så - vare sig man får ett nyfött eller nyfått barn i famnen.

    Själv blev jag förvånad när lillan skulle lungröntgas på hemkomstundersökningen och sköterskan berättade för mig "att det gör ju inte ont på henne även om hon tycker att det blir jobbigt att ligga på britsen" Jag tyckte att hon var fånig - så klart att jag visste det - och minuterna efter så rann tårarna på mig när min tjej blev förtvivlad och jag inte kunde hjälpa henne.

    Så visst händer något hos oss vuxna också
    Bindning är väl egentligen en "översättning" av engelskans binding men den termen är inte heller vedertagen i Sverige. Och visst händer det något hos föräldern (som tur är) som blir helt ockuperad av sitt mobiliserade omsorgssystem som i normalfallet, dvs hos en förälder med välfungerande omsorgssystem, går igång med full kraft när ens barn hotas!
  • Hej och Hopp

    Har jag missuppfattat eller var har jag fått det ifrån? Att man talar om bindning mellan föräldrar och barn och anknytning mellan barn och föräldrar?
    Tja, kan ju inte ni veta var jag fått det ifrån men känner mig säker på att ha läst den uppdelningen någonstans...
    Never mind.

  • en glad
    Hej och Hopp skrev 2011-02-16 22:59:32 följande:
    Har jag missuppfattat eller var har jag fått det ifrån? Att man talar om bindning mellan föräldrar och barn och anknytning mellan barn och föräldrar?
    Tja, kan ju inte ni veta var jag fått det ifrån men känner mig säker på att ha läst den uppdelningen någonstans...
    Never mind.
    Tja i engelskan brukar man prata om den vuxnes binding och barnets attachment ...
  • Hej och Hopp
    en glad skrev 2011-02-16 23:22:13 följande:
    Tja i engelskan brukar man prata om den vuxnes binding och barnets attachment ...
    Tack
  • Lollan7

    Blir lite fundersam över din fråga TS...
    VARFÖR grotta ner sig i andra människors olycka? och varför just rikta in sig på adoptivföräldrar/barn?
    självklart finns det tillfällen både för biofamiljer och adoptivfamiljer när det inte funkar så bra, det är inget som är unikt för varken den ena eller andra. Bioföräldrar kanske drabbas av förlossningsdepression, adoptivföräldrar av sviktande anknytning.
    Båda brukar vara övergående.

    Adoptivbarn är alltid efterlängtade och väntade på, länge. Till skillnad (tyvärr) från en del biobarn, så är adoptivbarn "planerade" - processen ser ut sådan med all handläggning från berörda myndigheter både i Sverige och utlandet. Kanske gör det också att adoptivföräldrar är mer motiverade än bioföräldrar att möta problemen där de uppstår och lösa dem. Kanske är det också så att när man väl blivit familj, efter lång väntan och omständig process, är man förberedd på att det kan vara lite stormigt till att börja med - många har bra hjälp av sina kontaktnät och organisation så att anknytningen inte behöver bli så problematisk. Kanske väljer man att fokusera på det positiva - solskenet - som du kallar det, istället för att grotta ner sig i något som är övergående och går att komma igenom.
    Kanske är det som är jobbigt i bioföräldrars ögon, inte riktigt lika jobbigt i en adoptivförälders ögon?
    Olika perspektiv på livet och tillvaron du vet?

  • ananda74
    Lollan7 skrev 2011-02-17 07:04:01 följande:
    Blir lite fundersam över din fråga TS...
    VARFÖR grotta ner sig i andra människors olycka? och varför just rikta in sig på adoptivföräldrar/barn?
    självklart finns det tillfällen både för biofamiljer och adoptivfamiljer när det inte funkar så bra, det är inget som är unikt för varken den ena eller andra. Bioföräldrar kanske drabbas av förlossningsdepression, adoptivföräldrar av sviktande anknytning.
    Båda brukar vara övergående.

    Adoptivbarn är alltid efterlängtade och väntade på, länge. Till skillnad (tyvärr) från en del biobarn, så är adoptivbarn "planerade" - processen ser ut sådan med all handläggning från berörda myndigheter både i Sverige och utlandet. Kanske gör det också att adoptivföräldrar är mer motiverade än bioföräldrar att möta problemen där de uppstår och lösa dem. Kanske är det också så att när man väl blivit familj, efter lång väntan och omständig process, är man förberedd på att det kan vara lite stormigt till att börja med - många har bra hjälp av sina kontaktnät och organisation så att anknytningen inte behöver bli så problematisk. Kanske väljer man att fokusera på det positiva - solskenet - som du kallar det, istället för att grotta ner sig i något som är övergående och går att komma igenom.
    Kanske är det som är jobbigt i bioföräldrars ögon, inte riktigt lika jobbigt i en adoptivförälders ögon?
    Olika perspektiv på livet och tillvaron du vet?
    Kanske valde jag att ställa frågan för att jag på nära håll sett en vän adoptera 2 större barn (5 och 2) där jag har funderat på om föräldrarna verkligen tycker om dessa barn på allvar. de bara skäller på dem och är hårda och verkar väldigt fixerade vid att hålla på en massa rutiner och regler som inte ens jag fattar varför de har. och dessa barn är ju så pass stora att de har tydliga minnen av sitt tidigare liv och sina bioföräldrar och barnhemmet osv. de är ju inga bebisar direkt där omsorgsbeteendet kickar in direkt hos de vuxna. detta har fått mig att fundera på hur vanligt det egentligen är att man inte faller för sitt ad-barn när det väl kommer. man kanske helt enkelt inte kan få de där enorma himlastormande kärlekskänslorna som man trodde.

    givetvis drabbar det ju dem som får bio-barn också men just i ad-fall så kanske det känns ännu mer komplicerat: man har valt att ta hit ett barn från andra sidan jordklotet genom en långdragen och dyr process. man har längtat i åratal, genomgått en massa utredningar osv och så kommer barnet till sist och man känner - ingenting. och tanken kanske finns att man ångrar sig och vill skicka tillbaka det. det är bara sådana saker jag själv hade varit orolig för att det skulle drabba mig, men sån är jag. lite nojig.
  • Hjärtat längtar

    typiskt att adoptivföräldrar blir granskade av andra. Om andra skulle ha misstro om att jag älskade mitt framtida adoptivbarn skulle jag bli jätteledsen.
    Klart man måste ha regler och rutiner. Jag vet såklart inget om deras fall dock.
    Jag tror det är väldigt ovanligt att man inte känner nånting, men däremot kan det nog ta tid innan kärleken till barnet växer fram.

  • ananda74
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-17 10:42:56 följande:
    typiskt att adoptivföräldrar blir granskade av andra. Om andra skulle ha misstro om att jag älskade mitt framtida adoptivbarn skulle jag bli jätteledsen.
    Klart man måste ha regler och rutiner. Jag vet såklart inget om deras fall dock.
    Jag tror det är väldigt ovanligt att man inte känner nånting, men däremot kan det nog ta tid innan kärleken till barnet växer fram.
    Tar det längre tid att känna nåt för äldre barn än små bebisar? Vad säger den vetenskap alla hänvisar till hit och dit i tråden?
  • Hjärtat längtar
    ananda74 skrev 2011-02-17 10:49:13 följande:
    Tar det längre tid att känna nåt för äldre barn än små bebisar? Vad säger den vetenskap alla hänvisar till hit och dit i tråden?
    det är nog väldigt olika
Svar på tråden Finns det ingen som INTE känner anknytning till sitt barn? Alla verkar så lyckade...