• Äldre 16 Feb 15:47
    29774 visningar
    22 svar
    22
    29774

    När kunde ditt barn skriva sitt eget namn ?

    Ja som rubriken lyder , När kunde ditt barn stava rätt och skriva sitt namn ?
    Och när började dom intressera sig för bokstäver och sånt ?

    Har en dotter som är helt galen i bokstäver och siffror och hon är 4 1/2 nu . Siffror har hon intresserat sig för sen hon var tre . Men hon kom in igår till soffan och hade skrivit sitt Namn Amelia felfritt. Blev ganska chockad eftersom jag inte lärt henne detta ännu . Men stolt blir man ju :D


    Amelia 2006-08-24. Donnie 2010-12-04
  • Svar på tråden När kunde ditt barn skriva sitt eget namn ?
  • TeeTee
    Äldre 16 Feb 15:48
    #1

    Vid 3 års ålder. Men han spegelvänder bogstäverna.


    Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Äldre 16 Feb 15:51
    #2

    Mina killar kunde alfabetet flytande när de var drygt 2 och skrev sitt namn vid ca 4 års ålder. Även matte och siffror har intresserat dem vid tidig ålder.

    Min ena son skulle idag leta former i sin omgivning och skriva det i sin mattebok (han är 7 år). Han kom bl.a. på att elementet var en rektangel. Men givetvis heter det ju inte element (han är mycket noga med sån´t), utan radiatorer eftersom de är vattenburna. Vilket han skrev felfritt.

    Så det är nog inte helt ovanligt. Men kul att de är intresserade.

    Själv läste jag och skrev flytande vid 5 års ålder. Kanske du var lika när du var liten, så att hon brås på dig?

  • moroch­mer
    Äldre 16 Feb 15:52
    #3

    Mellan 3,5 och 5 beroende på intresse. Men i början så imiterar de bara. De har lärt sig hur de formar sitt eget namn. Precis som de kan "läsa" ica eller konsum eller något annat de ser ofta.

  • Linda1­976
    Äldre 16 Feb 16:14
    #4

    Runt 2,5-3.

    Idag är hon 5,5 och skriver inköpslistor, små korta brev osv utan problem. Små stavfel ibland förstås, men ändå. För några månader sen knäckte hon läskoden och läser nu ganska obehindrat. Vi har på intet vis pushat henne, tvärtom..

    Vissa barn är tidiga med sånt, andra med att cykla... eller vad som.... Det är olika  


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Äldre 16 Feb 18:13
    #5

    Nr 1 var nästan 6 år, nr 2 var väl runt 4 år när han kunde skriva sitt namn, om än upp och ner.... Nr 3 är 3½ och har kunnat skriva halva sitt namn i 1 år nu...


    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • mammab­amma
    Äldre 16 Feb 19:50
    #6

    På datorn kunde hon skriva sitt namn när hon var 2 år.
    Skriva för hand, runt 2,5 år.
    Nu vid 4 års ålder skriver och läser hon hela meningar. 

  • Ms M
    Äldre 19 Feb 21:44
    #7

    Så tidiga era är. Min dotter är 3,5 och känner igen bokstäver och siffror men kan "endast skriva E, L H, F och T.

  • Äldre 19 Feb 22:00
    #8

    Båda tjejerna har skrivit sina namn när de varit ca 3,5. Den äldsta tjejen spegelvände bokstäverna men den lilla skriver "felfritt".


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Äldre 19 Feb 22:26
    #9

    På datorn kring tre. För hand då han var nästan fyra... fast lika ofta spegelvänt som rättvänt.

  • måntro­ll
    Äldre 26 Feb 10:27
    #10

    hon skrev hela sitt namn i dag, hon blir 3 i april

Svar på tråden När kunde ditt barn skriva sitt eget namn ?