wantababy skrev 2011-02-28 15:41:16 följande:
jag personligen och av egen erfarenhet skulle inte köpa en saab 9-5.
jag är äger en sådan idag och jag kan säga att jag inte är 100% nöjd, saab har sk saabsjukan dvs att det är vanligt att vissa grejor går sönder på saab som
färddatan, Twicen, ljuset. med nästan alla saker så måste du åka till en verkstad och "gifta" in prylen i bilen om du skulle bli tvungen att byta ut den.
med twicen så kan det bli så att nyckeln inte blir accepterad och det går inte att starta bilen.
med färddatan så är det mycket vanligt att pixlarna är borta eller försvinner med tiden, men i den sitter även en högtalare som har ljudet till tutan och blinkerserna så går den sönder då har du varken blinkerljud eller tutan och ja, kopplar du ur färddatan så har du ingen tuta alls eller kan byta/höja på stereon via knapparna på ratten.
Att behöva gifta in delar är väldigt sällsynt, det gäller i princip bara om du byter SID eller elektronikbox, och det gör man högst sällan.
Att twice går sönder måste vara extremt ovanligt, jag är mycket aktiv inom saab-kretsar och har aldrig ens hört talas om att det har hänt.
Ljudet till tutan går inte genom högtalaren, det vore väl extremt korkat att ha tut-ljudet inuti kupen? Man skulle ju i princip bli döv varenda gång man tutade.
Blink-ljudet går genom en intern högtalare, men påverkar inte själva blinkers-funktionen.
Varför skulle man koppla ur färddatorn (eller SID som jag antar att du menar när du säger färddator)?
Att SID får pixelfel kan jag hålla med om att det är vanligt, men det påverkar inte funktionen av bilen på något sätt. Både tuta och blinkers fungerar iaf, det enda som händer är att det fattas pixlar på displayen.
Att koppla ur SID är enbart korkat, det löser inte ett enda problem och gör bara bilen funktionsoduglig. Inget unikt för Saab, alla moderna bilar slutar fungera om du tar bort vitala delar av dess styrsystem.
wantababy skrev 2011-02-28 15:41:16 följande:
mitt tips till er är att om ni nu ska köpa en saab, se till att göra en felsökning av bilen innan ni skriver på, ni startar bilen, sedan på ac enheten så håller ni in OFF och AUTO knappen i ca 10 sek sen kommer det upp siffror där till höger och vänster i displayen, ta sedan reda på vad dem betyder innan ni köper :)
Det enda du felsöker då är AC'n. Numret till vänster är antalet fel och numret till höger är felkoden, men det är som sagt enbart AC'n.
Donum skrev 2011-02-28 15:48:47 följande:
Det är väl 01- och 02:or man ska undvika när det gäller 9-5. 06-orna hade bara skönhetsuppdateringar, om jag inte minns fel.
98 till 02 hade problem med vevhusventilationen, dock är det åtgärdat med uppgraderad vevhusvent från Saab. Ska du köpa en tidig 9-5 så kolla att den har senaste versionen av vevhusventilationen och inte drar onormalt mycket olja.
03 kom första faceliften och 06 kom andra. Det är lite mer än bara skönhetsuppdateringar som skiljer årsmodellerna, men i stort sett är det samma bil.
På saabklubbens forum (
forum.saabturboclub.com/) finns köpguider för dom flesta modeller och massor med matnyttig information. Finns även tusentals Saab-fanatiker där som mer än gärna svarar på frågor och funderingar om just Saab.
Jag har själv en Saab 9-5 2.3t -00, och är mycket nöjd.
Visst, den har inte varit helt problemfri, men vilken bil är det i den prisklassen? Med tanke på vad den kostat mig och vilken körglädje den ger mig så är den ett av dom bättre köp jag gjort.