• Äldre 20 Feb 12:01
    17997 visningar
    12 svar
    12
    17997

    Köpa Volvo V70 eller SAAB 9-5 Aero?

    Vi är nu på jakt efter en större rymligare familjebil och behöver er hjälp och erfarenhet av de olika bilarna. :)
    Vi är jag, mamma 165 cm lång och pappa 196 cm lång kraftigt byggd, son nu fyra år, dotter 8 månader i familjen. Alltså stor variation mellan min och pappas längd, bilen måste funka för båda.

    Vi har tänkt oss en modell runt 40 000- 60 000 kr, årsmodell 00-04, max 20 000 mil. Vad kostar de att köra? Dyr service? Vilken bil har bäst/störst bagageutrymme? Skönast att köra? Säkrast att köra? Vanliga fel/ barnsjukdomar man bör kolla extra efter?

    Tacksam för alla era tips, stora som små!

  • Svar på tråden Köpa Volvo V70 eller SAAB 9-5 Aero?
  • 7thnik­ita
    Äldre 20 Feb 12:06
    #1

    jag hade valt saaben anytime 

  • Äldre 20 Feb 12:09
    #2

    Det finns ett talesätt om Volvo och SAAB:
    "Ska du köpa nytt, köp Volvo. Ska du köpa begagnat, köp SAAB."  

  • Äldre 20 Feb 12:45
    #3

    Till 7thnikita: varför ska vi välja saab? Säg några fördelar som Volvo inte har så vi blir övertygade :)

  • wantab­aby
    Äldre 28 Feb 15:41
    #4

    jag personligen och av egen erfarenhet skulle inte köpa en saab 9-5.
    jag är äger en sådan idag och jag kan säga att jag inte är 100% nöjd, saab har sk saabsjukan dvs att det är vanligt att vissa grejor går sönder på saab som
    färddatan, Twicen, ljuset. med nästan alla saker så måste du åka till en verkstad och "gifta" in prylen i bilen om du skulle bli tvungen att byta ut den.
    med twicen så kan det bli så att nyckeln inte blir accepterad och det går inte att starta bilen.
    med färddatan så är det mycket vanligt att pixlarna är borta eller försvinner med tiden, men i den sitter även en högtalare som har ljudet till tutan och blinkerserna så går den sönder då har du varken blinkerljud eller tutan och ja, kopplar du ur färddatan så har du ingen tuta alls eller kan byta/höja på stereon via knapparna på ratten.

    mitt tips till er är att om ni nu ska köpa en saab, se till att göra en felsökning av bilen innan ni skriver på, ni startar bilen, sedan på ac enheten så håller ni in OFF och AUTO knappen i ca 10 sek sen kommer det upp siffror där till höger och vänster i displayen, ta sedan reda på vad dem betyder innan ni köper :)

    Något som är bra med bilen det är väl att bagaget är stort, större än v70 och det var därför jag valde en saab 9-5 för att jag behövde utrymmet bak men hade jag vetat det jag visste idag om saab så hade jag hellre dragits med en lite trångare v70 :)

    ska ni satsa på en volvo v70 så satsa på en fas 2 modell, den som är lite "kurvigare"eller vad man säger..
    man ska aldrig köpa en fas 1 modell av en bil, fas 2 däremot så är alla fel med 1an åtgärdade :)
    Säkrast vore att köpa en bil via en proffisionell bilhandlare som kan lämna garanti på bilen :)

    jag hoppas mitt inlägg kunde hjälpa :)

  • Äldre 28 Feb 15:48
    #5
    wantababy skrev 2011-02-28 15:41:16 följande:
    jag personligen och av egen erfarenhet skulle inte köpa en saab 9-5.
    jag är äger en sådan idag och jag kan säga att jag inte är 100% nöjd, saab har sk saabsjukan dvs att det är vanligt att vissa grejor går sönder på saab som
    färddatan, Twicen, ljuset. med nästan alla saker så måste du åka till en verkstad och "gifta" in prylen i bilen om du skulle bli tvungen att byta ut den.
    med twicen så kan det bli så att nyckeln inte blir accepterad och det går inte att starta bilen.
    med färddatan så är det mycket vanligt att pixlarna är borta eller försvinner med tiden, men i den sitter även en högtalare som har ljudet till tutan och blinkerserna så går den sönder då har du varken blinkerljud eller tutan och ja, kopplar du ur färddatan så har du ingen tuta alls eller kan byta/höja på stereon via knapparna på ratten.

    mitt tips till er är att om ni nu ska köpa en saab, se till att göra en felsökning av bilen innan ni skriver på, ni startar bilen, sedan på ac enheten så håller ni in OFF och AUTO knappen i ca 10 sek sen kommer det upp siffror där till höger och vänster i displayen, ta sedan reda på vad dem betyder innan ni köper :)

    Något som är bra med bilen det är väl att bagaget är stort, större än v70 och det var därför jag valde en saab 9-5 för att jag behövde utrymmet bak men hade jag vetat det jag visste idag om saab så hade jag hellre dragits med en lite trångare v70 :)

    ska ni satsa på en volvo v70 så satsa på en fas 2 modell, den som är lite "kurvigare"eller vad man säger..
    man ska aldrig köpa en fas 1 modell av en bil, fas 2 däremot så är alla fel med 1an åtgärdade :)
    Säkrast vore att köpa en bil via en proffisionell bilhandlare som kan lämna garanti på bilen :)

    jag hoppas mitt inlägg kunde hjälpa :)
    Det är väl 01- och 02:or man ska undvika när det gäller 9-5. 06-orna hade bara skönhetsuppdateringar, om jag inte minns fel. 
  • wantab­aby
    Äldre 28 Feb 16:26
    #6

    jag vet inte riktigt hur det är med årsmodeller utan jag vet bara att man ska passa sig för fas 1 bilarna oavsett bilmärke :)

  • racer x3000
    Äldre 1 Mar 16:30
    #7

    Gör som alla andra här som inte har egen vilja och köp en Volvo Tungan ute.

  • Äldre 1 Mar 16:56
    #8
    racer x3000 skrev 2011-03-01 16:30:13 följande:
    Gör som alla andra här som inte har egen vilja och köp en Volvo Tungan ute.
    Det finns väl inget egenvärde i att välja bort något för att andra har det?
  • Äldre 14 Mar 14:12
    #9

    Spontant lär ni ju få en betydligt nyare/bil med färre mil om ni väljer en SAAB 9-5 än en Volvo V70.

  • Äldre 21 Mar 17:26
    #10
    wantababy skrev 2011-02-28 15:41:16 följande:
    jag personligen och av egen erfarenhet skulle inte köpa en saab 9-5.
    jag är äger en sådan idag och jag kan säga att jag inte är 100% nöjd, saab har sk saabsjukan dvs att det är vanligt att vissa grejor går sönder på saab som
    färddatan, Twicen, ljuset. med nästan alla saker så måste du åka till en verkstad och "gifta" in prylen i bilen om du skulle bli tvungen att byta ut den.
    med twicen så kan det bli så att nyckeln inte blir accepterad och det går inte att starta bilen.
    med färddatan så är det mycket vanligt att pixlarna är borta eller försvinner med tiden, men i den sitter även en högtalare som har ljudet till tutan och blinkerserna så går den sönder då har du varken blinkerljud eller tutan och ja, kopplar du ur färddatan så har du ingen tuta alls eller kan byta/höja på stereon via knapparna på ratten.
    Att behöva gifta in delar är väldigt sällsynt, det gäller i princip bara om du byter SID eller elektronikbox, och det gör man högst sällan.
    Att twice går sönder måste vara extremt ovanligt, jag är mycket aktiv inom saab-kretsar och har aldrig ens hört talas om att det har hänt.
    Ljudet till tutan går inte genom högtalaren, det vore väl extremt korkat att ha tut-ljudet inuti kupen? Man skulle ju i princip bli döv varenda gång man tutade.
    Blink-ljudet går genom en intern högtalare, men påverkar inte själva blinkers-funktionen.

    Varför skulle man koppla ur färddatorn (eller SID som jag antar att du menar när du säger färddator)?
    Att SID får pixelfel kan jag hålla med om att det är vanligt, men det påverkar inte funktionen av bilen på något sätt. Både tuta och blinkers fungerar iaf, det enda som händer är att det fattas pixlar på displayen.
    Att koppla ur SID är enbart korkat, det löser inte ett enda problem och gör bara bilen funktionsoduglig. Inget unikt för Saab, alla moderna bilar slutar fungera om du tar bort vitala delar av dess styrsystem.
    wantababy skrev 2011-02-28 15:41:16 följande:
    mitt tips till er är att om ni nu ska köpa en saab, se till att göra en felsökning av bilen innan ni skriver på, ni startar bilen, sedan på ac enheten så håller ni in OFF och AUTO knappen i ca 10 sek sen kommer det upp siffror där till höger och vänster i displayen, ta sedan reda på vad dem betyder innan ni köper :)
    Det enda du felsöker då är AC'n. Numret till vänster är antalet fel och numret till höger är felkoden, men det är som sagt enbart AC'n.
    Donum skrev 2011-02-28 15:48:47 följande:
    Det är väl 01- och 02:or man ska undvika när det gäller 9-5. 06-orna hade bara skönhetsuppdateringar, om jag inte minns fel. 
    98 till 02 hade problem med vevhusventilationen, dock är det åtgärdat med uppgraderad vevhusvent från Saab. Ska du köpa en tidig 9-5 så kolla att den har senaste versionen av vevhusventilationen och inte drar onormalt mycket olja.
    03 kom första faceliften och 06 kom andra. Det är lite mer än bara skönhetsuppdateringar som skiljer årsmodellerna, men i stort sett är det samma bil.

    På saabklubbens forum (forum.saabturboclub.com/) finns köpguider för dom flesta modeller och massor med matnyttig information. Finns även tusentals Saab-fanatiker där som mer än gärna svarar på frågor och funderingar om just Saab.

    Jag har själv en Saab 9-5 2.3t -00, och är mycket nöjd.
    Visst, den har inte varit helt problemfri, men vilken bil är det i den prisklassen? Med tanke på vad den kostat mig och vilken körglädje den ger mig så är den ett av dom bättre köp jag gjort.
  • Äldre 21 Mar 17:40
    #11

    Håller med John77 till hindra procent
    Sen att volvon skulle ha mindre problem med vevhusventilation mm stämmer inte utan volvo
    har lyckats mörka problemen bara.
    Jag jobbar med alla olika biltilverkare och här sällan en som kör Saab är missnöjda.
    Däremot så är Volvo, Vw, Audi ägarna ofta missnöjda med sina bilar pga felande framvagnar
    bristfällig vevhusventilation dåliga bromsar mm.
    Visst har Saab haft problem med sin vevhusvetilation men den är som sagt uppdaterad.
    En annan fördel för Saab är att dom är dom enda som lyckats göra en etanolmotor som håller.
    Plus att dom går bättre och billigare än volvos motsvarande.

  • Äldre 22 Mar 02:33
    #12

    Om ni räknar med att behålla bilen "livslängden ut" så skulle jag spontant säga SAAB. Vill ni kunna byta igen om några år och få hyfsat betalt i inbyte, köp Volvo. Annars är det ett prisvärt alternativ med nästan vilken japansk bil som helst typ Mazda 6 , Mitsubishi Galant och så vidare!

Svar på tråden Köpa Volvo V70 eller SAAB 9-5 Aero?