• Anonym (***)
    Äldre 24 Feb 13:57
    93050 visningar
    2420 svar
    2420
    93050

    Pojke i klänning?!

    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

    Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

    Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

    ( Linus heter igentligen något annat ) 

  • Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • lmcl
    Äldre 24 Feb 13:59
    #1

    Han har väl förmodligen valt själv att ha klänning, troligtvis för att han tycker det är fint. Jag skulle nog bli rätt irriterad om någon frågade mig varför ungen har klänning på sig - varför skulle han inte ha det? Det enda som kan vara kränkande i en sån situation är vuxna som känner sig tvingade att trycka på ungen sina föreställningar om vad som gör en pojke respektive flicka och inte.

  • Äldre 24 Feb 14:00
    #2

    Linus hette egentligen Kim eller?

    Nä, allvarligt, hur kan det vara kränkande?
    Det är nog knappast föräldrarna som tvingat på pojken klänning.
    När mina barn varit i dagisåldern har dom valt att gå till dagis i dom mest sinnessjuka kläder och utstyrslar.

    Dom har sett ut som psyksjuka transvestiter och inte har jag tänkt att det skulle vara kränkande.

    Det är ju bara kläder.


  • Anonym (***) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 14:07
    #3

    Då kunde hon väl ha sagt i lite vänligare ton att pojken valt själv att ha klänning på sig?! Inte för att jag förstår varför man köper klänning till sin son!

  • lmcl
    Äldre 24 Feb 14:09
    #4
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 14:07:36 följande:
    Då kunde hon väl ha sagt i lite vänligare ton att pojken valt själv att ha klänning på sig?! Inte för att jag förstår varför man köper klänning till sin son!
    Nä, klart hon inte behövde vara otrevlig, men hon kanske tyckte att din fråga var dum eller oförskämd? Han ville förmodligen ha en klänning, och eftersom hon verkar vara en snäll mamma så köpte hon en klänning åt honom!
  • lunken­tuss
    Äldre 24 Feb 14:10
    #5

    Det är inte alls kränkande. Han ville uppenbarligen ha klänning o då är det ju underbart att han får ha det.
    Din kommentar var otroligt onödig, sen så behöver ju mamma inte fräsa tillbaka för det lär ju inte göra dig mer okej med att pojken hade klänning

  • Äldre 24 Feb 14:11
    #6

    Det är ju just såna här dumma frågor som gör att barnen allt för tidigt trycks in i könsroller!
    Varför skulle inte en pojke kunna ha en klänning till fsk om han nu tycker den är fin och vill ha det?
    och vad hade du med det att göra? Skulle oxå bli sur om nån tittade konstigt på min son och ställde en sån korkade fråga...

  • lunken­tuss
    Äldre 24 Feb 14:13
    #7
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 14:07:36 följande:
    Då kunde hon väl ha sagt i lite vänligare ton att pojken valt själv att ha klänning på sig?! Inte för att jag förstår varför man köper klänning till sin son!
    Varför förstår du inte det? På riktigt alltså, om du tänker efter...
    Varför skulle han inte kunna ha klänning? För att det är ett tjejplagg, för att han är pojke?
    Vad händer om en med snopp har ett snipplagg? Absolut ingenting

    Man lär sina söner att klänning bara är fint på tjejer, varför?
  • lmcl
    Äldre 24 Feb 14:14
    #8

    Alltså, pojkar i klänning, särskilt i dagisåldern och kanske särskilt pojkar med storasystrar, är ingen ovanlig syn nuförtiden, så din reaktion känns väldigt gammaldags. Men jag förstår om du själv inte har barn (har iofs inte jag heller än) att du inte visste om detta. Men det är ingen big deal, och klänningarna brukar (tyvärr) få ge efter när Spindelmannen kommer in i deras liv...

  • ius lexis
    Äldre 24 Feb 14:15
    #9

    Hmmm.. fast klär man inte sitt barn i ett speciellt kön om han har klassiska "prettygirl kläder" som vita strumpbyxor och klänning? Bara att det är det andra könet.....så det ok om man klär sitt barn i stereotypa kläder men bara om det är det andra könets kläder??

  • Anonym
    Äldre 24 Feb 14:16
    #10

    Jag hade också reagerat om en vilt främmande människa ställt en sån fråga till mig. Jag menar, det förstår väl vemsomhelst att mamman inte tvingat på pojken klänningen utan att han själv ville ha det?

Svar på tråden Pojke i klänning?!