• Anonym (geraa­)
    Äldre 4 Mar 16:00
    3449 visningar
    8 svar
    8
    3449

    polisregistret.

    hej.
    jag ska på måndag börja nytt jobb och dom vill ha utdrag ur brottsregistret.
    jag har aldrig varit i kontakt med polis förutom när jag blev av m körkortet för 6 år sen.... o fick tillbaka det efter 3 månader.

    visst borde jag VETA om jag finns med i registret????

  • Svar på tråden polisregistret.
  • Anonym
    Äldre 4 Mar 16:19
    #1

    Det märker du när utdraget kommer hem till dig.

    Jag vet inte hur länge sådant finns kvar i utdraget, om det är 5 år eller 10år. Men det bör du kunna ta reda på.

    Om det står med är det nog smidigast om du personligen lämnar utdraget till arbetsgivaren och förklarar det som står istället för att bara skicka det till henne/honom.

  • memlan
    Äldre 4 Mar 16:21
    #2

    Gissar att arbetet är inom vår/omsorg. Då tittar de inte efter om du blivit av med körkortet.

  • Anonym
    Äldre 4 Mar 16:22
    #3

    Ja, självklart VET du om du är med i belastningsregistret. Du hamnar där om du är dömd för brott.
    Möjligen kan det som hände med körkortet finnas kvar, men jag antar att det var fortskörning eller liknande och det borde inte vara något problem såvida du inte ska jobba inom Försvarsmakten eller som förare.

  • memlan
    Äldre 4 Mar 16:22
    #4

    Du måste själv begära ett utdrag och det skickas hem till dig.

  • Anonym
    Äldre 4 Mar 16:24
    #5

    Mitt jobb är säkerhetsklassat så jag hade inte fått det om jag funnits med i brottsregistret. När jag skulle skriva kontrakt på anställningen så ville min arbetsgivare att jag skulle ta med utdrag ur brottsregistret, men kuvertet fick inte vara öppnat eftersom jag då skulle kunna sortera bort papper med viss information. Så kolla med din arbetsgivare om kuvertet skall vara obrutet eller inte.

  • Anonym
    Äldre 4 Mar 16:26
    #6

    Det verkar som att informationen ska vara borta efter 5 år i ditt fall..

    www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

  • Anonym (geraa­) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 15:04
    #7

    ja det var fortkörning.....

    nej det är inte inom vården.
    jag kan ju inte hamna där utan att veta om det? =)
    lämnar det oöppnat till arbetet trots att jag inte fått info hur jag ska överlämna det.

  • Anonym
    Äldre 5 Mar 16:14
    #8

    Jag som arbetar inom barnomsorgen som vikarie måste ju skicka in och begära ett utdrag ur  brottregistret var 6 månad, men nu senast få fick jag inget utdrag utan en lapp där det stod att dom skickar bara ut utdrag om man är med i brottsregistret...

    Så troligen om du inte är med i brottsregistret så får du heller inget utdrag..

Svar på tråden polisregistret.