• Anonym (snål?)

    400 kr i kuvertavgift?

    Är inte det ganska mycket? (Det gäller alltså ett bröllop)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 22:39
    Med kuvertavgift menas alltså det vi som gäster ska betala för att få gå på middagen, inte vad brudparet egentligen betalade. Men om jag förstått saken rätt så "ska" den avgift man kräver av gästerna bara täcka en del av maten?

  • Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?
  • Pillis4
    Anonym (snål?) skrev 2011-03-06 18:40:28 följande:
    Är inte det ganska mycket? (Det gäller alltså ett bröllop)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 22:39
    Med kuvertavgift menas alltså det vi som gäster ska betala för att få gå på middagen, inte vad brudparet egentligen betalade. Men om jag förstått saken rätt så "ska" den avgift man kräver av gästerna bara täcka en del av maten?
    Jag hade inte betalat 400 kr för att få komma på nåns bröllop.
    Har dom inte råd at bjuda sina gäster på mat  på deras bröllop(måste man ha dyr exklusiv mat???)  så kan jag komma en annan dag !
  • Anonym

    OM jag hade varit tvungen att betala 400 kr för att gå på ett bröllop så hade jag inte gått dit.

    Det är inte OK.

    Jag och sambon ska gifta oss 2012, vi sparar så att vi har råd. Dessutom så vill jag träffa mina nära och kära, inte att de ska betala för mitt bröllop. Då är det lika bra att gifta sig borgerligt och sen bjuda på kaffe och tårta hemma.

  • Jennie med ie
    Grätchen skrev 2011-03-08 00:19:36 följande:
    Sist vi var på bröllop så gav vi 2000 i resebidrag, så 400x2 hade varit en förtjänst..

    Kuvertavgift betalar hela bröllopet helt klart. Från A till Ö.

    Med det sagt menar jag inte att det är OK
    För just er ja. Men det var fortfarande ert VAL att lägga så mycket, eller hur?! Och många hade lagt betydligt mindre p g a sin ekonomiska situation..

    Att ha önskemål om vissa saker, och lämna det upp till gästen i övrigt (om man väljer nåt av det som önskats, _vad_ av det man väljer, om man väljer att ge det ihop med några andra o s v), och att bestämma att exakt detta måste ni ge för att vara välkomna är helt skilda saker i min bok. Och tveklöst är det första ett betydligt mer okej alternativ än det andra.
  • Grätchen
    Jennie med ie skrev 2011-03-08 00:24:43 följande:
    För just er ja. Men det var fortfarande ert VAL att lägga så mycket, eller hur?! Och många hade lagt betydligt mindre p g a sin ekonomiska situation..

    Att ha önskemål om vissa saker, och lämna det upp till gästen i övrigt (om man väljer nåt av det som önskats, _vad_ av det man väljer, om man väljer att ge det ihop med några andra o s v), och att bestämma att exakt detta måste ni ge för att vara välkomna är helt skilda saker i min bok. Och tveklöst är det första ett betydligt mer okej alternativ än det andra.
    Självklart har du rätt.
    Jag hade iofs inte tvekat att att tacka nej till ett bröllopspar som kräver att jag ska lägga siochså mycket pengar.

    Nu kommer jag att bli dödad , jag tycker inte att giftermål är så viktigt. Har man inte råd att bjuda de gäster man vill bör man låta bli och spara vidare.
  • Jennie med ie
    Grätchen skrev 2011-03-08 00:29:22 följande:
    Självklart har du rätt.
    Jag hade iofs inte tvekat att att tacka nej till ett bröllopspar som kräver att jag ska lägga siochså mycket pengar.

    Nu kommer jag att bli dödad , jag tycker inte att giftermål är så viktigt. Har man inte råd att bjuda de gäster man vill bör man låta bli och spara vidare.
    Jag tycker det som kommer efter, d v s äktenskapet, är viktigt , och förstår därför att man vill fira själva giftermålet med alla nära och kära. Men jag tror inte det handlar om i de flesta fall att man inte har råd att bjuda _små många_ som man vill, utan att man inte har råd att bjuda så flott/fint/dyrt som man vill. Och det är lite synd, många skulle ha råd att bjuda de man vill bjuda om man gjorde det enklare/billigare. Det kan bli himla gott och trevligt ändå...
  • Pillis4
    Jennie med ie skrev 2011-03-08 00:32:40 följande:
    Jag tycker det som kommer efter, d v s äktenskapet, är viktigt , och förstår därför att man vill fira själva giftermålet med alla nära och kära. Men jag tror inte det handlar om i de flesta fall att man inte har råd att bjuda _små många_ som man vill, utan att man inte har råd att bjuda så flott/fint/dyrt som man vill. Och det är lite synd, många skulle ha råd att bjuda de man vill bjuda om man gjorde det enklare/billigare. Det kan bli himla gott och trevligt ändå...
    exakt!!! frågan är vad som är viktigast... en lyckad bröllopsfest med enklare god mat (man kan faktiskt laga mat själ!!) där alla nära och kära kan delta, för det är väl en kärleksfest? Eller så tycker man att status och skrytbröllop e viktigare... och då får de som har tjock plånbok betala för sitt kuvert och därmed också bli bjudna på festen (och dessutom slippa skämmas för de inte har råd att betala andras bröllopsfest)
  • Grätchen
    Jennie med ie skrev 2011-03-08 00:32:40 följande:
    Jag tycker det som kommer efter, d v s äktenskapet, är viktigt , och förstår därför att man vill fira själva giftermålet med alla nära och kära. Men jag tror inte det handlar om i de flesta fall att man inte har råd att bjuda _små många_ som man vill, utan att man inte har råd att bjuda så flott/fint/dyrt som man vill. Och det är lite synd, många skulle ha råd att bjuda de man vill bjuda om man gjorde det enklare/billigare. Det kan bli himla gott och trevligt ändå...
    Jag fattar inte varför allt ska vara så jäkla dyrt ? Varför ska det vara så dyrt och lyxigt fastän man inte har råd med det?
  • Åsa

    Jag hade nog hittat någon anledning att tacka nej. Jag tycker det är ett ofog att gästerna ska betala brudparets firande och bidra til en hypespiral där ännu fler ska ha bröllopsfiranden de inte har råd med.
    Har man inte råd att bjuda på tjusig middag så har man färre gäster eller enklare firande är min åsikt.

    Viss parallell finns förstås med vanan att skänka pengar under bröllopet i vissa andra kulturer; inget hindrar ju brudparet från att betala bröllopet med de pengarna om de nu inte vill ha dem till bosättning eller bröllopsresa. Men det är ingen inträdesavgft i alla fall.

  • Houdini

    Jag kommer aldrig gå på ett bröllop eller ett kalas där jag ska betala för mig.

    Jag har den gammalmodiga åsikten att blir jag bjuden så innebär det också att jag blir bjuden inrte att jag ska betala för att någon vill ha fest men inte kan betala det själv.
    Man anpassar festen efter plånboken helt enkelt, det har jag gjort själv senast när jag gifte om mig i december.
    Vi ville ha en stor fest men vi hade inte råd alltså fick vi ändra våra planer.

    Jag har själv betalt båda mina bröllop och de jämna födelsedagar jag firat. Det jämnar liksom ut sig genom åren jag bjuder när jag vill fira något och de andra bjuder när de vill fira något.

  • sextiotalist
    Jennie med ie skrev 2011-03-07 23:52:08 följande:
    Ska vi fortsätta jämföra?
    Går man på restaurang kan man själv välja var man ska äta och vad man ska äta/dricka och lägga ut pengar på...

    Och vad man får på fin restaurang har inte nödvändigtvis nån betydelse alls, vad säger att folk om de inte blivit "bjudna" på bröllopet istället gått på fin restaurang för motsvarande pengar?
    Exakt, skulle man var tvungen att betala 400 per person, då vill jag också vara med och bestämma menyn och vad jag skall dricka till.
    Dessutom brukar inte mina restaurantnotor sluta på 400, jag har kunnat äta förrätt. efterätt och ett glas vin till och hamnat under den summan. Många restauranter brukar ha färdiga menyer för ett bra pris.
Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?