• Anonym (snål?­)
    Äldre 6 Mar 18:40
    44329 visningar
    584 svar
    584
    44329

    400 kr i kuvertavgift?

    Är inte det ganska mycket? (Det gäller alltså ett bröllop)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 22:39
    Med kuvertavgift menas alltså det vi som gäster ska betala för att få gå på middagen, inte vad brudparet egentligen betalade. Men om jag förstått saken rätt så "ska" den avgift man kräver av gästerna bara täcka en del av maten?

  • Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?
  • Äldre 10 Mar 12:23
    Anonym (Gillar fest...) skrev 2011-03-10 11:47:19 följande:
    I många kretsar där kuvertavgift inte är generellt acceptabelt så har man istället höga krav på att man ska bjuda igen... och att det ska vara minst lika fint...  Vissa blir förbannande för att några de bjudit på bröllop inte bjuder dem på sitt bröllop.

    Hur man än gör när man ställer till med fest så är det någon som blir sur, bäst att sluta...
    Menar du att denna underförstådda förväntning på att "bjudas tillbaka" skulle ha ett samband med om man "betalat för sig" genom kuvertavgift eller ej?
  • Äldre 10 Mar 12:40
    Anonym (Gillar fest...) skrev 2011-03-10 11:47:19 följande:
    I många kretsar där kuvertavgift inte är generellt acceptabelt så har man istället höga krav på att man ska bjuda igen... och att det ska vara minst lika fint...  Vissa blir förbannande för att några de bjudit på bröllop inte bjuder dem på sitt bröllop.

    Hur man än gör när man ställer till med fest så är det någon som blir sur, bäst att sluta...
    Jag har hört det resonemanget också, men avfärdat det som samma larv som kuvertavgift. I min värd bjuder man för att man VILL, inte för att man förväntar sig att bli bjuden tillbaka. Och om jag bjuder så förväntar jag mig varken presenter eller betalning för det.
    Johanna -06 Ludvig -08
  • Anonym (kuver­tavgif­t?)
    Äldre 10 Mar 12:42

    Jag har aldrig förstått det där med kuvertavgift. Kanske en kulturell grej. Jag skulle aldrig bjuda familj o vänner på en tillställning o be dom betala då kan jag lika gärna ordna knytkalas/fest så tar alla med sig det dom har eller kan. Har man inte råd då har man inte det och då får man tänka om o göra en lite mindre extravagant fest. Jag har själv inga problem med att betala kuvetavgift men jag själv hade inte kommit på tanken att göra så.

    Jag hade tänkt att alla kanske inte har råd att betala 400kr per person och det hade varit tråkigt om dom inte kunde närvara för att ekonomin inte tillåter.

  • sextio­talist
    Äldre 10 Mar 13:19
    Winnertaco skrev 2011-03-10 12:40:26 följande:
    Jag har hört det resonemanget också, men avfärdat det som samma larv som kuvertavgift. I min värd bjuder man för att man VILL, inte för att man förväntar sig att bli bjuden tillbaka. Och om jag bjuder så förväntar jag mig varken presenter eller betalning för det.
    Så är det i min värld också, man bjuder folk för att man vill dela något med dom, en trevlig händelse (födelsedag, dop, bröllop, nytt arbete eller vad som helst), jag förväntar mig varken presenter, pengar eller igenbjudningar.

    Nu hade vi ett dilemma, min sambo fyllde jämnt och vi begränsade festen till de närmaste och han önskade sig en större grej, lite dyrare.
    När de bjudna frågade vad de skulle köpa då sa jag att han önskar sig "det" och vill ni vara med och kan ni bidra med vad ni känner för, men för oss räcker det med att ni kommer.

    Det konstiga var att folk kom med kuvert med pengar som totalt betalde presenten och festen, inget vi hade förväntad oss och inget vi hade krävt.
    För oss som hade det tufft ekonomiskt så var det givetvis en lättnad, men det tog ett tag innan vi kunde känslomässigt acceptera att gästerna hade betalt det kalas som vi skulle stå för, för det kändes väldigt fel.
  • Anonym (Så gullig­t)
    Äldre 11 Mar 01:57
    sextiotalist skrev 2011-03-10 13:19:52 följande:
    Så är det i min värld också, man bjuder folk för att man vill dela något med dom, en trevlig händelse (födelsedag, dop, bröllop, nytt arbete eller vad som helst), jag förväntar mig varken presenter, pengar eller igenbjudningar.

    Nu hade vi ett dilemma, min sambo fyllde jämnt och vi begränsade festen till de närmaste och han önskade sig en större grej, lite dyrare.
    När de bjudna frågade vad de skulle köpa då sa jag att han önskar sig "det" och vill ni vara med och kan ni bidra med vad ni känner för, men för oss räcker det med att ni kommer.

    Det konstiga var att folk kom med kuvert med pengar som totalt betalde presenten och festen, inget vi hade förväntad oss och inget vi hade krävt.
    För oss som hade det tufft ekonomiskt så var det givetvis en lättnad, men det tog ett tag innan vi kunde känslomässigt acceptera att gästerna hade betalt det kalas som vi skulle stå för, för det kändes väldigt fel.
    Vilka generösa vänner ni måste ha, förstår att det tog ett tag innan ni kunde acceptera det känslomässigt,snacka om riktiga vänner alltså.

    I vår värld skulle våra släktingar och bekanta aldrig "betalat" det. Har heller aldrig fått en fråga vad vi önskar oss, och har dom ej fått tårta och en massa gott på bordet skulle vi inte bli firade alls. Känns lite som " Tja ni kan få present mot att ni bjuder på mat, dryck, desser med mera och det kan jag tycka är fel.
  • sextio­talist
    Äldre 11 Mar 06:57
    Anonym (Så gulligt) skrev 2011-03-11 01:57:26 följande:
    Vilka generösa vänner ni måste ha, förstår att det tog ett tag innan ni kunde acceptera det känslomässigt,snacka om riktiga vänner alltså.

    I vår värld skulle våra släktingar och bekanta aldrig "betalat" det. Har heller aldrig fått en fråga vad vi önskar oss, och har dom ej fått tårta och en massa gott på bordet skulle vi inte bli firade alls. Känns lite som " Tja ni kan få present mot att ni bjuder på mat, dryck, desser med mera och det kan jag tycka är fel.
    Jo, visst var det så. Och som du skriver, det känns fel att byta present mot en middag. Som jag skrev så var hade vi sagt att det viktigaste var att de kom, inte att de hade present med sig.

    Jag har lovat mig själv att om en god vän har det tufft så skall jag försöka göra något liknande tillbaka, det behöver inte vara på exakt samma sätt, men ge en guldkant på tillvaron på något sätt.
  • Anonym (betal­a själva­)
    Äldre 12 Mar 09:00

    Jag tycker att det är fel att planera ett bröllop som man inte har råd med och sen be sina gäster att betala delar av det. Ett bröllop kan man göra hur stort och hur enkelt man vill, det behöver inte kosta jättemycket.

    Jag tycker att det är lika fel att planera barn som man inte har råd att försörja själv utan måste ta hjälp av andra (om man blir oplanerat gravid så ska man inte tvingas till abort men att PLANERA barn när ens ekonomi inte håller för det är helt fel enligt mig). Barn och stort bröllop ÄR INGEN RÄTTIGHET även om många tror det.

    Ibland får man faktiskt vänta med sånt som man vill ha om man inte har råd med det nu, jag skulle jättegärna vilja flytta till en fin lägenhet innanför tullarna i stockholm men eftersom min ekonomi inte tillåter det nu får jag vänta, jag skriver knappast på kontraket och ordnar sen en fest för många gäster och kräver dem på kontantinsatsen.

  • grynin­g2
    Äldre 12 Mar 09:50

    Jag tycker det låter dyrt med 400 kr. Visst det är upp till brudparet men de kanske då får räkna med att vissa gäster inte har råd att komma på bröllopet. Man måste ju kanske fixa egna kläder också och annat som kostar.


    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Njut av livet ta inget för givet
    Äldre 14 Mar 22:25
    Anonym (betala själva) skrev 2011-03-12 09:00:03 följande:
    Jag tycker att det är fel att planera ett bröllop som man inte har råd med och sen be sina gäster att betala delar av det. Ett bröllop kan man göra hur stort och hur enkelt man vill, det behöver inte kosta jättemycket.

    Jag tycker att det är lika fel att planera barn som man inte har råd att försörja själv utan måste ta hjälp av andra (om man blir oplanerat gravid så ska man inte tvingas till abort men att PLANERA barn när ens ekonomi inte håller för det är helt fel enligt mig). Barn och stort bröllop ÄR INGEN RÄTTIGHET även om många tror det.

    Ibland får man faktiskt vänta med sånt som man vill ha om man inte har råd med det nu, jag skulle jättegärna vilja flytta till en fin lägenhet innanför tullarna i stockholm men eftersom min ekonomi inte tillåter det nu får jag vänta, jag skriver knappast på kontraket och ordnar sen en fest för många gäster och kräver dem på kontantinsatsen.
    Ha ha ha, vilken min gästerna hade fått om du skulle skicka eller komma med kuvertavgift för kontantinsats, Mr. Greennej men alltså jag håller fullständigt med dig.
  • Anonym (Gilla­r fest..­.)
    Äldre 15 Mar 02:53
    gryning2 skrev 2011-03-12 09:50:15 följande:
    Jag tycker det låter dyrt med 400 kr. Visst det är upp till brudparet men de kanske då får räkna med att vissa gäster inte har råd att komma på bröllopet. Man måste ju kanske fixa egna kläder också och annat som kostar.
    Men resultatet blir ju detsamma? Endera så har man kuvertavgift och då kanske vissa blir sura och tackar nej och kommer inte eller så bjuder man en mindre skara och då kanske vissa blir sura för att de inte blir bjudna. 

    Det är nog bäst att inte ha fest alls...   
  • Äldre 15 Mar 06:46
    Anonym (Gillar fest...) skrev 2011-03-15 02:53:43 följande:
    Men resultatet blir ju detsamma? Endera så har man kuvertavgift och då kanske vissa blir sura och tackar nej och kommer inte eller så bjuder man en mindre skara och då kanske vissa blir sura för att de inte blir bjudna. Det är nog bäst att inte ha fest alls...   



    Ett till alternativ finns ju, och det är att man väljer en mindre flådig fest som passar ens plånbok bättre. Då kan man bjuda fler.
  • Äldre 15 Mar 09:29

    Har inte läst hela tråden, men jag tycker ändå såhär:

    Blir man inbjuden till ett bröllop med kuvertavgift så står det en fritt att säga nej om man tycker det blir för dyrt. Och vad är det eg som är så fel att som vän eller släkting bidra till att brudparet kan få sitt lyxiga drömbröllop även om de inte har råd med hela?

    Blir jag bjuden på bröllop kollar jag mitt saldo på kontot: Vad blir kostnaden för att köra/transportera mig till plasten? Behöver jag betala boende? Vad kommer ev alkohol under kvällen/brunch efteråt att kosta? Hur mycket ger vi i presentkostnad? Kuvertavgift? Hur stor blir summan? Har jag råd?

    Sen tackar jag ja eller nej.

    Har varit på ett megabröllop där jag knappt kände brudparet och la säkert 1500 på att vara med på det (dock ingen kuvertavgift Flört). Skitkul, jättefint och lyxigt, sällan man får gå på liknande tillställningar! Hade brudparet varit nära vänner och tagit ut kuvertavgift hade jag gladeligen hostat även den för att fira dom på deras stora dag Solig

  • Äldre 15 Mar 09:39

    Tycker det är väldigt underligt att ta kuvertavgift!

  • Anonym (Gilla­r fest..­.)
    Äldre 15 Mar 13:35
    Butterscotch skrev 2011-03-15 06:46:06 följande:
    Ett till alternativ finns ju, och det är att man väljer en mindre flådig fest som passar ens plånbok bättre. Då kan man bjuda fler.
    ... och det kommer alltid att finnas par som inte har råd med en mindre flådig fest för 50 personer likväl som det kommer att finnas de som inte har råd med en kuvertavgift på 50 kronor...
Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?