• envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 9 Mar 15:32
    8850 visningar
    21 svar
    21
    8850

    Utbildning till barnskötare, vilket är bäst?

    Jag arbetar just nu som timvikarie inom barnomsorgen. Jag har varit på samma förskola i ca 3 år och jag ska inte klaga på lönen för med semesterersättning och allt får jag oftast mer lön än vad förskolelärarna på förskolan tjänar. Men ändå skulle det kännas tryggare med en utbildning så jag har nu bestämt mig för att det är dags.

    Där jag bodde förut studerade jag en del på distans via infokomp. Jag trivdes väldigt bra med deras upplägg. Men där jag bor nu finns inte infokomp som valmöjlighet.
    Därför funderar jag på att folkbokföra mig tillfälligt i min gamla ort eftersom att jag då får studera via infokomp.

    Jag har även tittat på en barn och fritidsutbildning på distans. Såg den på studentums hemsida.
    Alla kurser förutom 2 eller 3 stycken finns att läsa via infokomp, men inte i min förra kommun utan då är det i de flesta fall Ekerö som gäller. I vissa fall fanns Ulricehamn med men inte på alla kurser.
    Kommunen borde ju kunna sätta in mig på en distansutbildning i Ulricehamn eller Ekerö tycker jag eller så får de se till att den här typen av kurser går att läsa ändå.
    Det finns ju en knapp att klicka på om kursen inte finns i min kommun så att det ska gå att lösa.
    Nackdelen med att läsa via infokomp är att det inte ingår någon praktik vilket det gör i den andra kursen.
    Men jag har ju ändå arbetat med det här i 3 år så jag saknar inte erfarenhet helt.

    Hur hade ni gjort? Gått distansutbildningen med praktik som man hittar på studentum   http://www.studentum.se/Barn_och_Fritidsprogrammet_121752.htm ?
    Eller hade ni läst fristående kurser utan praktik via infokomp?

    Jag får också en känsla av att barn och fritidsutbildningen inte går att speeda på lika mycket tidsmässigt som det går med infokomps kurser.
    Minns att jag läste 50 poängskurser på 2 dagar och 100 poängskurser på 4-5 dagar och fick väldigt bra betyg så den vägen känns lite snabbare. Men då lär jag ändå komplettera med de 2-3 kurser som saknas.

     

  • Svar på tråden Utbildning till barnskötare, vilket är bäst?
  • Alex84­j
    Äldre 10 Mar 08:38
    #1

    Se efter vad du vill i framtiden.
    Hur stor chans har du att bli lasad.
    I den kommun som jag bor i är det många som har läst till barnskötare 1,5 år och sedan blir de bara timvikarier, utan att få chans att bli lasade eller tillsvidareanställda. Många kommuner anställer mest förskollärare.

  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 10 Mar 08:43
    #2

    Chansen att bli lasad är ganska stor med rätt utbildning. Det är flera stycken på förskolan där jag är timmis nu som har blivit lasade. Rektorn på förskolan har sagt flera gånger att om jag hade haft utbildningen så hade jag haft fast tjänst. Även om man då bara får några månader på en förskola så blir de skyldiga att ge mig arbete på en annan förskola när jag har kommit upp i rätt antal dagar.

    Men jag har ju hört skräckisar från en del andra ställen där de är väldigt försiktiga med att låta timmisarna jobba x antal dagar så när det är några veckor kvar innan de har rätt till att bli lasade tar de in ny vikarie istället. Fult att göra så. 

  • La Lola
    Äldre 10 Mar 08:44
    #3

    Jag skulle apslut inte läsa till barnskötare!

    Det yrket är på väg bort o minåga kommuner anställs inga fler (så är det i min).
    Vikariejobb duger vi till ännu men det gör ju helt outbildade också.

    Nä, plugga till förskollärare istället.
    Det ska jag göra.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Äldre 10 Mar 08:45
    #4
    La Lola skrev 2011-03-10 08:44:44 följande:
    Jag skulle apslut inte läsa till barnskötare!

    Det yrket är på väg bort o minåga kommuner anställs inga fler (så är det i min).
    Vikariejobb duger vi till ännu men det gör ju helt outbildade också.

    Nä, plugga till förskollärare istället.
    Det ska jag göra.
    absolut heter det tom. .-D
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alex84­j
    Äldre 10 Mar 08:47
    #5

    Det sista exemplet som du nämner har jag tyvärr sett alltför många gånger =(.
    Men om du har stor chans att bli lasad så är det ju en jättebra ide' att läsa till barnskötare på distans. Du kan säkert prata med kommunen och kan nog läsa de andra kurserna på distans i andra kommuner.

  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 10 Mar 08:57
    #6
    La Lola skrev 2011-03-10 08:44:44 följande:
    Jag skulle apslut inte läsa till barnskötare!

    Det yrket är på väg bort o minåga kommuner anställs inga fler (så är det i min).
    Vikariejobb duger vi till ännu men det gör ju helt outbildade också.

    Nä, plugga till förskollärare istället.
    Det ska jag göra.
    Men för att läsa till förskolelärare måste jag väl vara barnskötare först? 
    Och jag saknar en hel del poäng från gymnasiet så högskolestudier känns väldigt avancerat Skäms.
    Det var därför jag började läsa på infokomp förut. Mycket ekonomi och administration men när det var kärnämnena kvar så ledsnade jag ur. Mest för att det då krävs mer närvaro i skolbänken vilket jag inte klarar av.

     
  • La Lola
    Äldre 10 Mar 08:59
    #7
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-10 08:57:58 följande:
    Men för att läsa till förskolelärare måste jag väl vara barnskötare först? 
    Och jag saknar en hel del poäng från gymnasiet så högskolestudier känns väldigt avancerat Skäms.
    Det var därför jag började läsa på infokomp förut. Mycket ekonomi och administration men när det var kärnämnena kvar så ledsnade jag ur. Mest för att det då krävs mer närvaro i skolbänken vilket jag inte klarar av.

     
    O nej, inte måste du det!

    Huvudsaken är att du har den behörighet som behövs för att söka.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 10 Mar 09:10
    #8
    La Lola skrev 2011-03-10 08:59:00 följande:
    O nej, inte måste du det!

    Huvudsaken är att du har den behörighet som behövs för att söka.
    Okej Då ska jag börja kika runt lite. Vill ju helst gå en distansutbildning men jag vet ju inte om det finns någon i närheten. 
  • Äldre 10 Mar 09:15
    #9
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-10 09:10:26 följande:
    Okej Då ska jag börja kika runt lite. Vill ju helst gå en distansutbildning men jag vet ju inte om det finns någon i närheten. 
    Fast ska du läsa till förskollärare på distans så behöver det ju inte finnas en utbildning i närheten, för du läser ju som sagt på distans...

    I övrigt håller jag med La Lola - utbilda dig INTE till barnskötare. Bortkastad tid. 
  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 10 Mar 09:18
    #10
    Pumpkin skrev 2011-03-10 09:15:48 följande:
    Fast ska du läsa till förskollärare på distans så behöver det ju inte finnas en utbildning i närheten, för du läser ju som sagt på distans...

    I övrigt håller jag med La Lola - utbilda dig INTE till barnskötare. Bortkastad tid. 
    Men även om det är på distans brukar det vara några dagar här och där som man behöver träffas med kurskamrater och lärare på den orten där utbildningen är förlagd. Det är det jag tänker på.
    Jag bor i Skövde så jag har ingen lust att åka till tex Umeå ett par dagar i månaden  
Svar på tråden Utbildning till barnskötare, vilket är bäst?