• envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 9 Mar 15:32
    8863 visningar
    21 svar
    21
    8863

    Utbildning till barnskötare, vilket är bäst?

    Jag arbetar just nu som timvikarie inom barnomsorgen. Jag har varit på samma förskola i ca 3 år och jag ska inte klaga på lönen för med semesterersättning och allt får jag oftast mer lön än vad förskolelärarna på förskolan tjänar. Men ändå skulle det kännas tryggare med en utbildning så jag har nu bestämt mig för att det är dags.

    Där jag bodde förut studerade jag en del på distans via infokomp. Jag trivdes väldigt bra med deras upplägg. Men där jag bor nu finns inte infokomp som valmöjlighet.
    Därför funderar jag på att folkbokföra mig tillfälligt i min gamla ort eftersom att jag då får studera via infokomp.

    Jag har även tittat på en barn och fritidsutbildning på distans. Såg den på studentums hemsida.
    Alla kurser förutom 2 eller 3 stycken finns att läsa via infokomp, men inte i min förra kommun utan då är det i de flesta fall Ekerö som gäller. I vissa fall fanns Ulricehamn med men inte på alla kurser.
    Kommunen borde ju kunna sätta in mig på en distansutbildning i Ulricehamn eller Ekerö tycker jag eller så får de se till att den här typen av kurser går att läsa ändå.
    Det finns ju en knapp att klicka på om kursen inte finns i min kommun så att det ska gå att lösa.
    Nackdelen med att läsa via infokomp är att det inte ingår någon praktik vilket det gör i den andra kursen.
    Men jag har ju ändå arbetat med det här i 3 år så jag saknar inte erfarenhet helt.

    Hur hade ni gjort? Gått distansutbildningen med praktik som man hittar på studentum   http://www.studentum.se/Barn_och_Fritidsprogrammet_121752.htm ?
    Eller hade ni läst fristående kurser utan praktik via infokomp?

    Jag får också en känsla av att barn och fritidsutbildningen inte går att speeda på lika mycket tidsmässigt som det går med infokomps kurser.
    Minns att jag läste 50 poängskurser på 2 dagar och 100 poängskurser på 4-5 dagar och fick väldigt bra betyg så den vägen känns lite snabbare. Men då lär jag ändå komplettera med de 2-3 kurser som saknas.

     

  • Svar på tråden Utbildning till barnskötare, vilket är bäst?
  • Äldre 10 Mar 09:20
    #11
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-10 09:18:03 följande:
    Men även om det är på distans brukar det vara några dagar här och där som man behöver träffas med kurskamrater och lärare på den orten där utbildningen är förlagd. Det är det jag tänker på.
    Jag bor i Skövde så jag har ingen lust att åka till tex Umeå ett par dagar i månaden  
    Det förstås. Men några dagar i månaden handlar det nog sällan om, kanske varannan månad eller så. Men jag förstår hur du tänker
  • Äldre 10 Mar 09:25
    #12

    Jag säger som de andra, läs INTE till barnskötare, det gjorde jag och var hamnade jag, jo i vikariepoolen och nu står jag här utan något jobb för jag är BARA barnskötare..


    Läs till förskollärare eller som det så fint heter nu, lärare mot dom yngre åldrarna.

  • La Lola
    Äldre 10 Mar 10:45
    #13
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-10 09:10:26 följande:
    Okej Då ska jag börja kika runt lite. Vill ju helst gå en distansutbildning men jag vet ju inte om det finns någon i närheten. 
    Jag ska oxå läsa på distans.
    Jag bor ca 20 mil från närmaste utbildningsort....

    Håller på att läsa in ämnen nu så att jag får den behörighet som man måste ha.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 10 Mar 10:56
    #14
    Jennsapennsa skrev 2011-03-10 09:25:38 följande:

    Läs till förskollärare eller som det så fint heter nu, lärare mot dom yngre åldrarna.


    Fast det kommer det inte heta till hösten Då kommer den nya lärarutbildningen med fyra olika examina/program. 

    Förskollärare- förskollärarprogrammet
    Grundskollärare- Grundskollärarprogrammet
    Yrkeslärare- Yrkeslärarprogrammet
    Ämneslärare- Ämneslärarprogrammet 
  • Laura0­3
    Äldre 10 Mar 11:03
    #15

    Blir du lasad så blir du det oavsett utbildning. Sedan kan du ju fråga när du väl blivit lasad om det finns möjlighet att läsa in till förskollärare och jobba samtidigt. Då står kommunen för litteratur. Du får gå ner en dag insektsarts men får fullt betalt och den dagen du blir ledig är det oftast lektion på högskolan. Hos oss sägs barnskötarna upp varje termin så står man på en lista och hoppas att man inte ryker så söker de förskollärare. Hittar de inga får man vik på sin gamla tjänst med samma uppgifter som förut men nu har den gjorts om till förskollärar tjänst och man kan aldrig få tillbaka den som fast tjänst. Nu har de inga vikarier kvar för alla barnskötarna skaffar andra jobb.

  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 10 Mar 11:24
    #16
    La Lola skrev 2011-03-10 10:45:18 följande:
    Jag ska oxå läsa på distans.
    Jag bor ca 20 mil från närmaste utbildningsort....

    Håller på att läsa in ämnen nu så att jag får den behörighet som man måste ha.
    Vilken behörighet krävs för att komma in då? 
    Är det en massa krångliga och tråkiga kärnämnen så tänker jag nog om och blir lastbilschaufför istället Tungan ute 
    Tidigare så kunde man ju få jobb lite var stans utan utbildning så jag har inte prioriterat det alls. Har väldigt svårt att koncentrera mig när det är något jag inte är intresserad av så jag har skjutit alla kärnämnen ifrån mig hela tiden.
    Laura03 skrev 2011-03-10 11:03:13 följande:
    Blir du lasad så blir du det oavsett utbildning. Sedan kan du ju fråga när du väl blivit lasad om det finns möjlighet att läsa in till förskollärare och jobba samtidigt. Då står kommunen för litteratur. Du får gå ner en dag insektsarts men får fullt betalt och den dagen du blir ledig är det oftast lektion på högskolan. Hos oss sägs barnskötarna upp varje termin så står man på en lista och hoppas att man inte ryker så söker de förskollärare. Hittar de inga får man vik på sin gamla tjänst med samma uppgifter som förut men nu har den gjorts om till förskollärar tjänst och man kan aldrig få tillbaka den som fast tjänst. Nu har de inga vikarier kvar för alla barnskötarna skaffar andra jobb.
    Tydligen fungerar det inte så.
    Vid två tillfällen har jag varit på väg att bli lasad. Men så har det varit någon annan som har jobbat lika länge som mig som dessutom har utbildning som fått jobbet, och då har jag blivit utskriven från vikariepoolen och sedan har jag fått börja om igen.
     
  • La Lola
    Äldre 10 Mar 11:27
    #17
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-10 11:24:41 följande:
    Vilken behörighet krävs för att komma in då? 
    Är det en massa krångliga och tråkiga kärnämnen så tänker jag nog om och blir lastbilschaufför istället Tungan ute 
    Tidigare så kunde man ju få jobb lite var stans utan utbildning så jag har inte prioriterat det alls. Har väldigt svårt att koncentrera mig när det är något jag inte är intresserad av så jag har skjutit alla kärnämnen ifrån mig hela tiden.
    Laura03 skrev 2011-03-10 11:03:13 följande:
    Blir du lasad så blir du det oavsett utbildning. Sedan kan du ju fråga när du väl blivit lasad om det finns möjlighet att läsa in till förskollärare och jobba samtidigt. Då står kommunen för litteratur. Du får gå ner en dag insektsarts men får fullt betalt och den dagen du blir ledig är det oftast lektion på högskolan. Hos oss sägs barnskötarna upp varje termin så står man på en lista och hoppas att man inte ryker så söker de förskollärare. Hittar de inga får man vik på sin gamla tjänst med samma uppgifter som förut men nu har den gjorts om till förskollärar tjänst och man kan aldrig få tillbaka den som fast tjänst. Nu har de inga vikarier kvar för alla barnskötarna skaffar andra jobb.
    Ja det törs jag inte svara på eftersom det är lite olika från skola till  skola som det verkar.
    Nån får gärna rätta mig om jag har fel!

    Det är iaf en grundläggande behörighet som behövs samt vissa andra ämnen.
    Jag ska läsa Eng B och Naturkunskap A nu, sen har jag all behörighet jag behöver.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 10 Mar 11:31
    #18
    La Lola skrev 2011-03-10 11:27:57 följande:
    Ja det törs jag inte svara på eftersom det är lite olika från skola till  skola som det verkar.
    Nån får gärna rätta mig om jag har fel!

    Det är iaf en grundläggande behörighet som behövs samt vissa andra ämnen.
    Jag ska läsa Eng B och Naturkunskap A nu, sen har jag all behörighet jag behöver.
    Aj då... Jag har inte ens A-kurser i kärnämnen. Varken matte, svenska eller engelska. Saknar även samhällskunskap, naturkunskap mm. 

    Får nog bli lastbilschaufför istället Obestämd 
  • Äldre 10 Mar 11:32
    #19
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-10 11:24:41 följande:
    Vilken behörighet krävs för att komma in då? 
    Beror på skola till skola. Gå in och kolla på ett par högskolor/universitet och se. Områdesbehörigheten kan skifta, men du kommer behöva minst 2250 (ett fullt gymnasieprogram innehåller minst 2500 p. Du fr ha 10% IG) godkända gymnasiepoäng, därav måste du ha minst godkänt i matematik A, svenska A och B, samt engelska A. Har du detta, då har du slutbetyg och kan, om du har områdesbehrigheterna, komma in. Intagningspoängen skiftar väldigt mellan olika skolor. 

    Områdesbehörigheter kan för fsklärarprogrammet till exempel vara Naturkunskap A eller B, Matte B, engelska B. Då måste du ha minst godkänt i dessa ämnen med. 

    Åh, vad det låter rörigt. Men fråga du om du inte förstår. Fler än jag kan nog hjälpa dig att förstå.

    (Om du inte har ett slutbetyg, skulle du kunna läsa barn och fritidsprogrammet, ja. Men se upp. BF kommer bli ett yrkesprogram till hösten och komme rinte automatiskt ge högskolebehörigheter. Sen är det väl inte jättevanligt att BF finns på komvux heller, vad jag förstått) 
  • Äldre 10 Mar 11:33
    #20

    Oj, du hade fått svar, och svarat

    Nåja. Då får du börja med att läsa upp på komvux! 

  • Äldre 16 Dec 08:38
    #21

    Hej!

    Jag undrar, om man vill att bli barnskötare Alan man ha grundläggande eller gymnasiums betyg?

    Tack!

Svar på tråden Utbildning till barnskötare, vilket är bäst?