• Anonym
    Äldre 11 Mar 07:15
    65884 visningar
    20 svar
    20
    65884

    S-CDT vad är det?

    hej alla kunniga

    jag har förstått att s-cdt är någon form av prov där man kan mäta alkoholintaget, men mer exakt hur går det till om vi säger att jag dricker en fredag och tar provet en måndag, ger det högre utslag då?

    förklara gärna och endast ni som verkligen är insatta, gissningar vill jag inte ha :)

    det handlar om blodprover efter en rattfylla angående min pojkvän för massa år sen och han fick nedslag på sitt sista prov.

  • Svar på tråden S-CDT vad är det?
  • Äldre 11 Mar 08:21
    #1

    Googla på det så får du upp hur många svar som helst. Bla flera seriösa artiklar.

  • grusta­g
    Äldre 11 Mar 08:23
    #2

    Har man fått utslag på CDT prover, så har man oftast bra problem med alkohol.
    Undantag finns alltid.

    Själv tagit 30 såna här prover med helg drickande och aldrig någonsin fått utslag på dessa prover.
    Läkaren vägrade tro på det jag sa eller resultatet av proverna.
    Och då är min slutledningsförmåga som så att även läkaren vet att detta är ett mycket trubbigt medel att avgöra om man dricker.
    Spritdrycker har större förmåga att påverka dessa prover.

    Läkaren fick lång näsa senare när det kom fram till att det itne var alkoholens fel att leverprover var skyhöga.
    Och tyvärr gav mig mycket pga att han inte utforskade alla möjligheter.
    Att bara anta att patienten ljuger är ju komiskt, sett det ofta inom vården tyvärr.
    tom en nykterist ville en läkare ge antabus, och fick bli bra arg innan läkaren ens brydde sig om annat.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 08:45
    #3
    grustag skrev 2011-03-11 08:23:15 följande:
    Har man fått utslag på CDT prover, så har man oftast bra problem med alkohol.
    Undantag finns alltid.

    Själv tagit 30 såna här prover med helg drickande och aldrig någonsin fått utslag på dessa prover.
    Läkaren vägrade tro på det jag sa eller resultatet av proverna.
    Och då är min slutledningsförmåga som så att även läkaren vet att detta är ett mycket trubbigt medel att avgöra om man dricker.
    Spritdrycker har större förmåga att påverka dessa prover.

    Läkaren fick lång näsa senare när det kom fram till att det itne var alkoholens fel att leverprover var skyhöga.
    Och tyvärr gav mig mycket pga att han inte utforskade alla möjligheter.
    Att bara anta att patienten ljuger är ju komiskt, sett det ofta inom vården tyvärr.
    tom en nykterist ville en läkare ge antabus, och fick bli bra arg innan läkaren ens brydde sig om annat.
    tack för svar!

    min pojkvän hade helt normala prover dom första 3 gångerna då han hade mellan 1,0-1,4..(ref värde 2,0) sista provet var på 5,1!!! det är ju helt galet. han dricker då EN gång i veckan och då bara öl, vet inte om han helgen innan detta prov druckit en whiskey men det är allt. hur kan provet vara så skyhögt? vi står chockade båda två och vet inte om vi ska kräva att nytt prov tas eller inte. dom sa att han var helårsalkolist med detta svar och det är ju också ett påstående som är så felaktigt det kan bli. leverproverna har varit kanon hela vägen!

    har du några tips på hur man går tillväga nu?
  • grusta­g
    Äldre 11 Mar 11:34
    #4

    Ni får överklaga och kräva ett nytt prov.
    Och vara med själv och intyga att det är heltokigt och felaktigt.

    Om nu värdet stämmer så finns det bara 2 alternativ, det ena som du sa heltids alkoholist.
    Eller sjukdom?, vet inte sjukdom kan fastna på CDT-proverna:

    ALAT gör det för det är mer ett generellt prov som massor av sjukdomar påverkar.
    Det var därför läkaren var på mig och sa att jag drack för mycket.
    Vilket jag inte gjorde, och fick sen bevisat att så inte var fallet.

    Det som blir så förjävligt med detta är ju att nu kommer dom fortsätta straffa din sambo pga detta.
    Om ni nu inte lyckas lösa det.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 12:55
    #5
    grustag skrev 2011-03-11 11:34:12 följande:
    Ni får överklaga och kräva ett nytt prov.
    Och vara med själv och intyga att det är heltokigt och felaktigt.

    Om nu värdet stämmer så finns det bara 2 alternativ, det ena som du sa heltids alkoholist.
    Eller sjukdom?, vet inte sjukdom kan fastna på CDT-proverna:

    ALAT gör det för det är mer ett generellt prov som massor av sjukdomar påverkar.
    Det var därför läkaren var på mig och sa att jag drack för mycket.
    Vilket jag inte gjorde, och fick sen bevisat att så inte var fallet.

    Det som blir så förjävligt med detta är ju att nu kommer dom fortsätta straffa din sambo pga detta.
    Om ni nu inte lyckas lösa det.
    det är åt helskotta alldeles för högt. jag har läst mig till (rätta mig om jag har fel) att en stegring på cdt kräver att man dricker motsvarande EN flaska vin, VARJE dag i 2-4 veckor för att det ska öka. det är helt galet. helgen innan det provet drack han några öl + 2 små whiskeyshottar eller vad man ska säga, det kan inte varit mycket det heller. i veckorna jobbar han och dricker ingenting och ja, då endast fredagar. lördag + söndag också nyktert. så vi förstår inte hur CDT kan vara så skyhögt som 5,1!! det gör oss både besvikna och arga. funderar på att ringa upp den sköterskan som hade hand om honom och kräva nya prover eftersom föregående prover var normala, ALAT var hela perioden (6 månader) inom normalintervall, mot det lägre tillochmed. allt annat såg också bra ut. det är endast detta CDT prov som sätter käppar i hjulet nu.

    läkaren sa att han dricker som en helårsalkolist, vilket är både kränkande, sårande och felaktigt! vet bara inte vart vi ska vända oss nu för att få någon rättvisa på det här..
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 13:56
    #6

    har läst på Unilabs hemsida nu och där står följande;

    "Vid total avhållsamhet från alkohol ska en markant sänkning av ett förhöjt CDT-värde ses inom 2 veckor och en normalisering sker inom 3 – 5 veckor, delvis beroende på hur högt värdet var från början. CDT-värdet påverkas inte märkbart av enstaka större alkoholintag såsom fester eller intag på helgen."

    vem kan då förklara dessa jäkla prover? försöker få tag i den ansvarige nu på hans utredning men inget svar, hoppas dom ringer tillbaka. ska kräva nytt!! eftersom han dricker endast en dag i veckan och då inte ens några mängder så förstår jag verkligen inte.. tjat tjat men ju mer jag läser om detta prov desto mer osäkert verkar det ju!

    S-GT, ALAT och ASAT är alla helt normala och i lägre ref. intervallet, det är endast S-CDT som är förhöjt och jag köper det bara inte!!


  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 14:03
    #7

    upptäckte nu även en annan sak.

    vid första provet var P-ALAT 1,61, dvs för högt. då var S-CDT som lägst.

    vid resterande prover var P-ALAT 0,29-0,62 (ref 1,20) och då var S-CDT högt, vad kan man avläsa av detta?? någon som vet?

    alltså, högt levervärde - lågt S-cdt

    lågt levervärde - högt s-cdt ....

    förklara gärna! :)

  • grusta­g
    Äldre 11 Mar 15:23
    #8

    Prata med eran läkare och presentera er historia.
    Avkräv honom varför CDT provet är så högt och du kommer få upprepa flera ggr att det inte existerar ett alkoholmissbruk.
    Du måste givetvis vara med, att ta din sambos ord på det hela lär han INTE göra.

    1% Av den Svenska befolkningen har förhöjda CDT-värden som normalt.
    Om det kan flukerare som har förhöjda värden utan alkohol eller inte vet jag inte.
    Dom påstod i vårdguiden för sthlm att inte finns andra sjukdomar som kan höjda CDT.
    Är alltid suspekt på sådana utallande i just dessa frågor.

    Dom sa man får dricka 1 flaska vin per dag i misnt 2 veckor för att värdet ska bli förhöjt.
    det lsäte jag på flera ställen.

    När var det senaste provet innan detta?
    Om nu läkaren säger han har ett värde som kan liknas vin en heltids alkoholist, så kanske man kan använda gamla prov att referea till som normala.

    Frukansvärd situation ni har nu hamnat i, läkare vet om att detta är ett trubbigt verktyg.
    Men nu när det är tvärtom, så är ju dom säkert tvärsäkra på sin sak.
    Får la hoppas att din sambo tillhör dessa 1%.

    Lycka till och berätta sen hur det går för er, ska bli intressant hur de kommer tackla frågan.
    Och lägg er inte platt ner, utan kämpa!
    För gör ni inte det så kommer ni bli överkörda så det står härliga till :/
    Vilken ni kanske blir ändå :'(

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 15:40
    #9
    grustag skrev 2011-03-11 15:23:32 följande:
    Prata med eran läkare och presentera er historia.
    Avkräv honom varför CDT provet är så högt och du kommer få upprepa flera ggr att det inte existerar ett alkoholmissbruk.
    Du måste givetvis vara med, att ta din sambos ord på det hela lär han INTE göra.

    1% Av den Svenska befolkningen har förhöjda CDT-värden som normalt.
    Om det kan flukerare som har förhöjda värden utan alkohol eller inte vet jag inte.
    Dom påstod i vårdguiden för sthlm att inte finns andra sjukdomar som kan höjda CDT.
    Är alltid suspekt på sådana utallande i just dessa frågor.

    Dom sa man får dricka 1 flaska vin per dag i misnt 2 veckor för att värdet ska bli förhöjt.
    det lsäte jag på flera ställen.

    När var det senaste provet innan detta?
    Om nu läkaren säger han har ett värde som kan liknas vin en heltids alkoholist, så kanske man kan använda gamla prov att referea till som normala.

    Frukansvärd situation ni har nu hamnat i, läkare vet om att detta är ett trubbigt verktyg.
    Men nu när det är tvärtom, så är ju dom säkert tvärsäkra på sin sak.
    Får la hoppas att din sambo tillhör dessa 1%.

    Lycka till och berätta sen hur det går för er, ska bli intressant hur de kommer tackla frågan.
    Och lägg er inte platt ner, utan kämpa!
    För gör ni inte det så kommer ni bli överkörda så det står härliga till :/
    Vilken ni kanske blir ändå :'(
    Jag har läst hela dagen nu om det här värdet, hittade även en blogg från 2008 där det var en person som kämpade med pendlande CDT nivåer TROTS nyktert leverne sen en tid tillbaka. Ingen läkare trodde denne men när patientnämnden blev inkopplad skrevs intyget ut utan problem.

    Det verkar som att S-ferritin kan ge ökade CDT nivåer också, och det har inte kollats. Dock har han höga HB (hemoglobinnivåer) i kroppen så jag tror hans järnreserv är ganska hög också. Ulcerös kolit kan också ge utslag tydligen. Men detta skyhöga värde SKA INTE ses efter en helgs drickande, som det står klart och tydligt på Unilab's hemsida. Det kräver då minst 1 flaska vin om dagen under minst 2-4 veckor för att det ska ge högre utslag, och det är ju fan ta mig helt befängt! Jag är så jävla arg! Vi ska ha barn i maj och att leva med en "helårsalkoholist" som jag tydligen gör (se ironin..) hade jag väl förfan inte gjort! Jag har väl störst koll av alla på hur mycket han dricker och när, och eftersom jag är helnykter själv så är jag ju en ganska säker källa. (Förutom då att jag är hans sambo..) men ja, jag ska kriga mig till rättvisa i det här fallet för något är på tok galet! Ett prov var på 3,0 i december, 2 månader senare nu i februari låg det på 5,1.. under denna tid INGEN KRAFTIG alkoholkonsumtion överhuvudtaget!! Snarare MER vid första provet (innan det togs alltså) än senare. (Det var sommar och allt som hör därtill..)

    Och om han nu vore "helårsalkoholist" som läkaren påstod så borde det ju gett utslag på GT, ALAT eller ASAT, eller hur? Jag menar leverpåverkan är väl mer regel än undantag eftersom han nu dricker så fasligt mycket varje dag.. (återigen, se ironin..)

    Så, höga levervärden - lågt CDT. Låga levervärden - Högt CDT.. någonting är fel och jag blir så arg när jag inte kommer på VAD!! Kommer nog ingen mer vart idag tyvärr, får försöka igen på måndag och då du.. ska prata med både lab och försöka få tag på överläkare ang detta för en förklaring, ska även läsa på mer för att ha kött på benen för ingen jävel ska kunna köra över mig nu.

    Han åkte dit för 4 år sen, blev tagen på en parkering när han satte sig i bilen, grov rattfylla. Indraget 1 år + fängelse 1 månad som han avtjänade i fotboja. Därefter blev han tagen på stan, åkte då på en LOB.. vilken även den är felaktig då det inte finns något alkotest taget på honom under kvällen/natten. Indraget ytterliggare ett år, och så nu detta.. hur många gånger ska man straffas för samma sak? Det är helt sjukt.
  • Anonym (cdt)
    Äldre 12 Mar 10:47
    #10

    Att man ska behöva dricka en flaska vin om dagen i minst 2 veckor för att få ett förhöjt värde stämmer inte!!!

    Jag går själv och lämnar cdt prov en gång per månad. Som "helnykter" har jag 1,6 i värde. Men en helg hade jag druckit starksprit och hade tisdagen efter hade jag ett förhöjt värde till 2,1.

    Så lite behövs alltså för att värdes ska höjas.

    Jag skrev helnyket inom situationstecken efterssom jag inte är riktigt helnykter utan brukar dricka lite vin då och då. Men detta känner inte min läkare till.
    Denne tror att mitt nolltolerans värde ligger på 1,6.

    Men för att höja till över 5 så krävs MKT sprit. Öl och vin räcker inte. Det är starksprit som gör en markant ökning efter vad jag har förstått.

    Mitt råd är ett nytt test. Därefter får han hålla sig till öl/vin om han inte vill leva helt alkoholfritt förståss.

    Lycka till och KRÄV ett nytt test!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 12:04
    #11
    Anonym (cdt) skrev 2011-03-12 10:47:16 följande:
    Att man ska behöva dricka en flaska vin om dagen i minst 2 veckor för att få ett förhöjt värde stämmer inte!!!

    Jag går själv och lämnar cdt prov en gång per månad. Som "helnykter" har jag 1,6 i värde. Men en helg hade jag druckit starksprit och hade tisdagen efter hade jag ett förhöjt värde till 2,1.

    Så lite behövs alltså för att värdes ska höjas.

    Jag skrev helnyket inom situationstecken efterssom jag inte är riktigt helnykter utan brukar dricka lite vin då och då. Men detta känner inte min läkare till.
    Denne tror att mitt nolltolerans värde ligger på 1,6.

    Men för att höja till över 5 så krävs MKT sprit. Öl och vin räcker inte. Det är starksprit som gör en markant ökning efter vad jag har förstått.

    Mitt råd är ett nytt test. Därefter får han hålla sig till öl/vin om han inte vill leva helt alkoholfritt förståss.

    Lycka till och KRÄV ett nytt test!
    Tack för svar!! :) Vi tycker det hela är MYCKET märkligt, då han dom två första proverna tog prover på ett sjukhus lab, och hade då låga värden, 1,5 och 1,6 som max på CDT. De två resterande togs på en VC och de proverna var på 3,1 och 5,3. Under denna tid INGEN stegrande alkoholkonsumtion, snarare minskad gentemot de första proverna som togs. Levervärderna har under hela perioden legat mycket bra, under refintervall men dom påstår ändå att han är helårsalkoholit med ett CDT på 5,3 som jag nu förstått är helt GALET högt. Vi kan inte för våra liv förstå hur han kan komma upp i en sån nivå, och levern är ju inte dålig heller med så bra värden. Inget annat prov som togs var heller över refintervallet.

    Jag pratade med denna sköterska som har mottagningen där han gått och denne kunde inte diskutera detta vidare med mig när jag ifrågasatte och visade på x antal artiklar där folk blivit anklagade för att dricka way to much utan att göra det, både vanliga drickare och nykterister. Det är ju även ett omtvistat prov vad jag läst mig till där folk anmält till patientnämnden och gått upp i rätten för de ansett det varit felaktigt.

    Vi försöker bara klura ut VAD som kan ge ett SÅ felaktigt höjt värde som 5,3 faktiskt är! Det är en ren kränkning mot oss som familj att påstå att han dricker en sjuttis om dagen för att nå denna nivå.

    Återkom gärna om du har något mer tips! Och en fråga, har dina levervärden varit normala eller förhöjda under denna period som du tagit CDT?
  • grusta­g
    Äldre 12 Mar 17:30
    #12

    HItta ett gammalt CDT-prov på mig nu, var 0,6 och fullkommligt säker på att jag drack som vanligt då(dvs inte uppehåll).
    Referens värde var då 0-1,9, är det samma idag?
    För uppehåll körde vi 3-4 månader för att se om det påverkade leverproverna.
    Visst påverkade, men någon tiondel bara.
    Och då var jag uppe på 5-6 på ALAT.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 07:35
    #13

    Ville bara skriva en liten uppdatering..


    Har pratat med en överläkare inom detta nu som säger att med den mängden alkohol han druckit kan han få förhöjda värden - ja, men INTE såpass höga som dom är. Så nu blir det en total utredning på honom för att se vad som kan vara konstigt, om det nu är något. Men det känns iallafall bra.


    Hoppas det leder någonvart bara.

  • grusta­g
    Äldre 17 Mar 19:14
    #14
    Anonym skrev 2011-03-17 07:35:19 följande:

    Ville bara skriva en liten uppdatering..


    Har pratat med en överläkare inom detta nu som säger att med den mängden alkohol han druckit kan han få förhöjda värden - ja, men INTE såpass höga som dom är. Så nu blir det en total utredning på honom för att se vad som kan vara konstigt, om det nu är något. Men det känns iallafall bra.


    Hoppas det leder någonvart bara.


    Du skulle poängtera att det har varit ett lågtalkoholintag hela tiden.
    Så varför springer värdet iväg nu för frågar man sig.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 19:17
    #15
    grustag skrev 2011-03-17 19:14:50 följande:
    Du skulle poängtera att det har varit ett lågtalkoholintag hela tiden.
    Så varför springer värdet iväg nu för frågar man sig.
    Det har jag gjort också.. läste en artikel i läkartidningen där en berusad man som blåste 0,6 hade ett CDT på 10.. 5,3 är ju inte "långt" därifrån.. så då är han konstant full då mao? Haha, ja herregud..
  • grusta­g
    Äldre 17 Mar 19:32
    #16

    Om du är berusad och blåste promille i en alkoholmätare, innebär inte förhöjt CDT värde.
    Som jag under alla år med alla mina CDT prover, aldrig haft ett förhöjt värde.
    Medans nyterister kan ha höga värden.

    Läkare vet redan att dessa värden är svåra och opålitligt värde för avgöra missbruk.

  • Äldre 17 Mar 19:43
    #17

    Jag tror det är svårt att mäta cdt värdet genom ett enskilt test.
    Däremot kan man genom återkommande test med jämna mellanrum se om värdet förändras och på så sätt mäta alkoholmissbruk.

    Om han hade 3 på testet i december och inte varit totalt avhållen från alkohol tills nu så är det inte alls omöjligt att testet stämmer.
    Depåerna byggs hela tiden på och minskas enbart genom total nykterhet under lång tid.

    En bekant till mig drack ca 2 öl om dagen, 4-5 dagar per vecka. Inte så mkt egentligen, men efter en tid låg hans cdt-värde på 13.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 20:01
    #18
    smulpaj01 skrev 2011-03-17 19:43:47 följande:
    Jag tror det är svårt att mäta cdt värdet genom ett enskilt test.
    Däremot kan man genom återkommande test med jämna mellanrum se om värdet förändras och på så sätt mäta alkoholmissbruk.

    Om han hade 3 på testet i december och inte varit totalt avhållen från alkohol tills nu så är det inte alls omöjligt att testet stämmer.
    Depåerna byggs hela tiden på och minskas enbart genom total nykterhet under lång tid.

    En bekant till mig drack ca 2 öl om dagen, 4-5 dagar per vecka. Inte så mkt egentligen, men efter en tid låg hans cdt-värde på 13.
    Det första testerna var på 1,6 och 1,5.. det var efter en sommar med rikligt alkoholintag. Sen drog han ner på konsumtionen när vardagen återgick och semestern tog slut, då steg värdena, förklaring tack?

    Överläkaren sa att det inte var möjligt..
  • Äldre 20 May 16:36
    #19

    Hur gick denna historien då? Var maken smygalkis? Fick ni nya tester?

    Tacksam för svar

  • Anonym (Hej)
    Wed 21 Jun 2023 20:04
    #20

    Hur gick det för din sambo?
    Sitter precis i samma sits nämligen

Svar på tråden S-CDT vad är det?