• Redakt­ionen Caroli­ne
    Äldre 11 Mar 12:26
    9089 visningar
    10 svar
    10
    9089

    Bokat weekend med barn?

    Hej!
    Jag vill gärn ha era synpunker till en artikel.
    Har du erfarenhet av att åka på weekendresa med dina barn?  Hur gick det?
    Vart reste ni och varför valde ni just det resmålet?

    Planerar du att åka på weekend med dina barn? Vart kommer ni åka och varför åker ni just dit?

    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Bokat weekend med barn?
  • stroje­s
    Äldre 11 Mar 13:07
    #1

    Vi har inga direkta planer just nu på weekendresa med barnen. Men nu börjar de bli lite större så någongång framöver blir det nog någon hotellweekend hela familjen med bara mys. Resmål blir nog Mälardalen någonstans, vi bor i Sollentuna så det bör ju vara någonstans relativt nära (1 timmes resväg ca) så man slipper allt för mycket tid till resa.

    I sommar blir det nog en långweekend Mälaren runt med tält där huvudmålet är Eskilstuna Zoo.


    Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Tant Green
    Äldre 11 Mar 21:45
    #2

    Jag var med 5-åriga dottern till London ett par dagar i januari, mest för att det var kul att göra något tillsammans, bara vi två. Att det blev London berodde dels på att jag ville bunkra barnkläder på rean och dels på att hon pratade om saker som vi såg när vi var där i två veckor när hon var 4 år och jag tyckte det var kul att hon kunde få hålla de minnena vid liv (som att sitta längst fram på övervåningen på bussarna och gå till Hamley's).

  • Äldre 13 Mar 17:15
    #3

    Vi har som tradition att åka med barnen och sova på hotell någonstans i närheten varje luciahelg. Blev tredje gången i vinter, och barnen är 4,5, 6,5 och 8 år gamla... Mycket uppskattat av dem Det som avgör destination är hotelpriser, storleken på rum samt hur långt det är. Vill inte gärna ägna så stor tid åt själva resan..

  • Mrs Firren
    Äldre 13 Mar 17:42
    #4

    Vi åker till Skottland i början av juni med vår kille som kommer vara 2½ då. Davids mormor och morfar följer med också. Anledningen att det blev Edinburgh är att vi har varit där flera gånger och vi har lovat att ta med min päron dit någon gång.

    Vi har bokat ett rätt lyxigt hotell därför att vi ville ha alla bekvämligheter + en schysst frukostbuffé. När vi reste själva bodde vi oftast på hostel.

    På kvällarna kommer vi att turas om att vakta D när han sover på rummet. Vi tvivlar på att han kommer sova sin vagn.

    Vi ska hyra bil ett par dagar och göra dagsutflykter. Tack och lov är David allätare så det kommer nog inte att bli ngt problem. Han har flugit flera gånger och är oftast jättelätt att ha med överallt.

    Anledningen att han får föllja med är dels att jag fick ont i magen av att tänka på att vara utan honom fem dagar, dels att han inte är van att vara ifrån mamma eller pappa därför att vi bor så långt ifrån alla ev barnvakter.

    Över lag har vi pratat om att göra hela resan så att det funkar för David. Är han nöjd, så är vi nöjda. Vi tror att det blir kanon och längtar som tokar.

  • Äldre 13 Mar 18:51
    #5

    Hej! Vi åker med lilla Julia(nu 2 månader) till Bryssel i Maj. Hennes faster och ksiner bor där. Hämtade hennes pass förra veckan. Så sött att man smälter=)

  • Babyfa­cepsyc­ho
    Äldre 13 Mar 19:48
    #6

    Vi tog båten från oslo till københavn med våra barn i desember. (11 mnd och snart 4 år  var dem då)
    Bodde i en liten fyrasängs luggar, och hadde med resesäng som minsta tjejen sov i.
    Trodde det skulle bli strul med sovandet och så men dem var så slitna efter att ha busat runt på båten hela dagen så dem sov sött och godt medans jag och min mann satt och spelade kortspel innan vi med la oss.
    Hur trevlig tur som hellst! Massor av roliga aktiviteter på båten för barnen så dom var glada och förnöjda hela turen.

    Hadde 8 timmar i københavn och det räckte lagom till att få handlat lite och äta en god lunch på ett café.
    Hadde med oss vagnen till stora tjejen även fast hon slutat med vagn sedan länge, eftersom vi tänkte den kunde behövas på en sådan tur, men den var helt onödig. Hon tyckte det var så spännande att vara på resa så var allt för upptagen med att ta till sig alla nya inntryck för att hitta på massa bus.

    Vi valde att resa på denna resan eftersom att vi fikk ett present kort på gratis resa, och behövde handla julklappar så då passade vi på att göra det i danmark. Glad Det finns otroligt mycket fina barnkläder i danmark och jag tycker det är lite roligt att barnen kan få endel kläder som inte alla andra här hemma har precis samma av, så det blev endel kläder med sig hem ja. Skrattande

  • Äldre 13 Mar 19:49
    #7

    Vi har inte åkt på weekend med vår dotter, däremot åker vi bort 3 veckor till usa om några veckor! Då kommer vår dotter vara 10-11 månader!

  • Äldre 13 Mar 20:15
    #8

    gjorde en weekend resa till londn med vår pojk. Vid det tillfället var han 1,5 år gammal, allt gick jättebra även om man får anpassa dagarna och tempot efter den lille.  Många spring pausar i parker och lekplatser, musseum som intresserar små barn tex aqarium, en bra och framför allt lätt vagn då det blir mycket bära, rulltrappor och hissar har de ej uppfunnit i Londons tunnelbanesystem än så ofta möts man av skyltar som säger 98 steps to platform, bara att bära barn o vagn.

  • paloma­84
    Äldre 13 Mar 21:13
    #9

    Hej Caroline, för 1 år sedan bad du mig vara med i en artikel om hur det var att resa med barn!
    Vad hände med den? Tror aldrig att jag fick se slutresultatet...Glad 

  • Äldre 13 Mar 21:28
    #10

    Vi planerar att åka till fredrikshamn, Danmark, med våra barn (2år och 5 månader). För att det är nära och roligt för "stora" tjejen och oss att komma ifrån vardagen. En resa som mina föräldrar också gjorde med mig och mina syskon när vi var små. Vi kommer antagligen åka i april eller maj när det är vårigare, lillkillen är lite större och de värsta bacillerna är borta.

Svar på tråden Bokat weekend med barn?