• Trivel­ina
    Äldre 15 Mar 21:29
    40150 visningar
    24 svar
    24
    40150

    Naglar skivar sig i stora flisor...

    Mina naglar skivar sig i stora flisor, vad kan vara felet???? Har inte haft så förr, men sen efter jag miste ena bi skölden och själva sköldkörteln så har jag haft problem..


  • Svar på tråden Naglar skivar sig i stora flisor...
  • Queeni­e70
    Äldre 15 Mar 21:32
    #1

    Har samma problem och har alltid haft. Så jag undrar också vad det kan bero på. Har förövrigt också problem med sköldkörteln.

  • Trivel­ina
    Äldre 15 Mar 21:35
    #2
    Queenie70 skrev 2011-03-15 21:32:36 följande:
    Har samma problem och har alltid haft. Så jag undrar också vad det kan bero på. Har förövrigt också problem med sköldkörteln.
    Kanske något vi inte får i oss då, men enligt prov så ska kalsium och B vitamin va bra... men vad mer ska göra för naglarna?????? För tydligen är det någon närig vi inte får i oss... skölden tar ju hand om sånt, eller???..
  • Queeni­e70
    Äldre 15 Mar 21:43
    #3
    Trivelina skrev 2011-03-15 21:35:46 följande:
    Kanske något vi inte får i oss då, men enligt prov så ska kalsium och B vitamin va bra... men vad mer ska göra för naglarna?????? För tydligen är det någon närig vi inte får i oss... skölden tar ju hand om sånt, eller???..
    Ingen aning, men jag äter både kalcium och b vitamin, sedan nåt år tillbaks men problemet kvarstår. Har haft såna naglar sedan jag var liten. Fick veta problemet med sköldkörteln för ca 4 år sedan. Jag hoppas nån annan vet vad det kan bero på.
  • Trivel­ina
    Äldre 15 Mar 21:45
    #4
    Queenie70 skrev 2011-03-15 21:43:17 följande:
    Ingen aning, men jag äter både kalcium och b vitamin, sedan nåt år tillbaks men problemet kvarstår. Har haft såna naglar sedan jag var liten. Fick veta problemet med sköldkörteln för ca 4 år sedan. Jag hoppas nån annan vet vad det kan bero på.
    Vi får döprata under några dagar så kanske någon ser tråden o ger svaret!
  • Queeni­e70
    Äldre 15 Mar 21:47
    #5

    Får puffa med jämna mellanrum.
    Hur är dina naglar formade naturligt? TÄnker att det kanske hänger ihop? Är de böjda och kloliknande eller mer platta? Mina är platta och lite kaffefilterformade när de växer ut.

  • Trivel­ina
    Äldre 15 Mar 21:52
    #6
    Queenie70 skrev 2011-03-15 21:47:57 följande:
    Får puffa med jämna mellanrum.
    Hur är dina naglar formade naturligt? TÄnker att det kanske hänger ihop? Är de böjda och kloliknande eller mer platta? Mina är platta och lite kaffefilterformade när de växer ut.
    de är fina annars, om man bortser från flisningen.... du filar kanske dem fel? fila rakt, inte runda...
  • Queeni­e70
    Äldre 15 Mar 21:54
    #7
    Trivelina skrev 2011-03-15 21:52:38 följande:
    de är fina annars, om man bortser från flisningen.... du filar kanske dem fel? fila rakt, inte runda...
    Har försökt alla filningsmetoder och klippningsmetoder men lik förbaskat lossnar det stora sjok av nagel igen. Hoppas det kommer in några klokskaper under natten härdå :-/
  • Trivel­ina
    Äldre 15 Mar 21:59
    #8

    jaaa, flisningen har inte med filningen o göra för jag filar lika  nu så som förr, men själva formen på nageln... om man filar bort spänningen med rundad nagel så blir det knas.... 


  • Soffpo­tatis
    Äldre 15 Mar 22:09
    #9

    Har haft jättefina naglar ett tag. Jag var väldigt chockad MEN nu har skivandet kommit tillbaka. En annan grej att jag har det bara på mina tumnaglar....vad är det ? Jag kollade min sköldkörtel för en månad sen och den va helt okej. Varför är det bara på händerna ? Fötterna är okej. Är det väder och vind men för mig spelar det ingen roll om det är varmt eller kallt ute.

    Har inga svar heller Glad

  • Prazze­l
    Äldre 15 Mar 22:10
    #10

    Många  har problem med naglar som skivar sig p g a ärftliga anlag, kan bero på järnbrist också.
    (Allrahelst om man känner trötthet och fryser, mer än vanligt)

    Silica kan vara ett bra extra tillskott, då selén kan fattas.Finns även tabletter som är speciellt anpassade för att stärka hår, hud, nagar (t ex H- pantotén)
    Annars är det bara att vårda från den yttre sidan; feta handkrämer, som man kan ha ett par bomullsvantar över som en liten kur emellanåt =) skydda händer och naglar från vatten och olika medel, och så kan man lacka dom med nagelförstärkare.
    Det borde göra "klorna" starkare. Inte över en natt- men på sikt.

      

Svar på tråden Naglar skivar sig i stora flisor...