• Trivel­ina
    Äldre 15 Mar 21:29
    40149 visningar
    24 svar
    24
    40149

    Naglar skivar sig i stora flisor...

    Mina naglar skivar sig i stora flisor, vad kan vara felet???? Har inte haft så förr, men sen efter jag miste ena bi skölden och själva sköldkörteln så har jag haft problem..


  • Svar på tråden Naglar skivar sig i stora flisor...
  • Jeanki
    Äldre 15 Mar 23:21
    #11

    Att de skivar sig beror ofta på uttorkning. Vatten är bra på att torka ut så använd handskar vid tex disk och städning. En nagel ska för att hålla bäst vara lagom flexibel, använder man nagelstärkande medel länge kan de bli för hårda och gå sönder pga det! Testa nagelbandsolja kanske? Det tycker jag gör underverk! Att kalciumbrist ger sköra naglar är en myt, en nagel innehåller ytterst, ytterst lite kalcium.

  • Trivel­ina
    Äldre 16 Mar 08:44
    #12

    såååå oki, uttorkning kan va ett problem? Även järn?? Trötthet, frysa osv... låter som sköldkörtelproblem oxå


  • k girl
    Äldre 16 Mar 08:49
    #13

    Jag har haft jätteproblem med skivande naglar, men sedan jag började smörja in händerna regelbundet har faktiskt det problemet upphört nästan helt.

  • Trivel­ina
    Äldre 16 Mar 08:55
    #14
    k girl skrev 2011-03-16 08:49:53 följande:
    Jag har haft jätteproblem med skivande naglar, men sedan jag började smörja in händerna regelbundet har faktiskt det problemet upphört nästan helt.
    olja eller hudlotion som ger fukt?
  • Äldre 16 Mar 08:59
    #15

    Jag har haft skivlings-naglar så länge jag kan minnas, men nu när jag är gravid är dom plötsligt stenhårda!
    Annars för att få dom att hålla sig någorlunda är jag väldigt noga med att olja in/smörja in ofta, målar på "porslins nagellack", klipper istället för att fila. Det är det enda som funkar här om jag ska lyckas spara ut litegrann. På sommaren är det oftast lite bättre så jag har fått för mig att "solvitaminet" hjälper :)

  • Trivel­ina
    Äldre 16 Mar 09:02
    #16
    bebinsmamma skrev 2011-03-16 08:59:10 följande:
    Jag har haft skivlings-naglar så länge jag kan minnas, men nu när jag är gravid är dom plötsligt stenhårda!
    Annars för att få dom att hålla sig någorlunda är jag väldigt noga med att olja in/smörja in ofta, målar på "porslins nagellack", klipper istället för att fila. Det är det enda som funkar här om jag ska lyckas spara ut litegrann. På sommaren är det oftast lite bättre så jag har fått för mig att "solvitaminet" hjälper :)
    D vitamin???? Hmmm... de har något med kalcium oxå att göra....

    Haha! ja seee, de är inte bara elände med graviditeter Flört grattis till kommande bebben!
  • k girl
    Äldre 16 Mar 09:04
    #17
    Trivelina skrev 2011-03-16 08:55:56 följande:
    olja eller hudlotion som ger fukt?
    Fet handkräm.
  • Trivel­ina
    Äldre 16 Mar 09:08
    #18
    k girl skrev 2011-03-16 09:04:25 följande:
    Fet handkräm.
    har köpt något olja till naglarna som jag glömmer jämt... hmm..... ska försöka börja anvädna det...
  • Trivel­ina
    Äldre 17 Mar 10:06
    #19

    Råkade höra slutet av en reklam på tv "eller naglar som skivar sig kan vara nagelsvamp"... Kan man ha de på fingernaglar??????


  • Jeanki
    Äldre 17 Mar 12:59
    #20

    Jadå det kan man, men då borde du märkt av fler symptom!  Började problemen på en nagel och spred sig sen till resten? Är naglarna missfärgade, ovanligt tjocka eller "smuliga"? Lossnar hela naglarna från fingret? (Den vita fria kanten smyger sig uppåt mot nagelbandet.) Isåfall borde du nog gå till doktorn så de får ta prover på dina naglar.
    Sen har jag för mig att sköldkörteln grejar en massa med hormonerna i kroppen? Och hormoner kan påverka naglarna väldigt mycket också.

  • Trivel­ina
    Äldre 17 Mar 20:31
    #21
    Jeanki skrev 2011-03-17 12:59:16 följande:
    Jadå det kan man, men då borde du märkt av fler symptom!  Började problemen på en nagel och spred sig sen till resten? Är naglarna missfärgade, ovanligt tjocka eller "smuliga"? Lossnar hela naglarna från fingret? (Den vita fria kanten smyger sig uppåt mot nagelbandet.) Isåfall borde du nog gå till doktorn så de får ta prover på dina naglar.
    Sen har jag för mig att sköldkörteln grejar en massa med hormonerna i kroppen? Och hormoner kan påverka naglarna väldigt mycket också.
    Ha, nä... ser bra ut annars... så de är väll då inte nagelsvamp då... Jooo, men de verkar va så som att läkare inte vet riktigt vad skölden gör o inte gör.. Haha! Faktiskt för när jag har frågat om olika saker så är de så som att "man vet inte"..
  • Jeanki
    Äldre 17 Mar 21:09
    #22

    Det är ju bra iaf då, att du inte har svamp alltså! Men testa med den där oljan ett tag så kanske det blir bättre, hoppas det! Du lär få väldigt snygga nagelband iaf!

  • Äldre 13 Nov 13:47
    #23

    Har haft stora problem i över 1 år att naglarna skivat sig långt upp på naglarna. Läste då en artikel om att nagellackborttagningsmedlet kan vara boven. Slutade måla naglarna o smorde också händerna mer. Nu har jag långa naglar. Tror absolut att det berodde på nagellackborttagningsmedlet i mitt fall eftersom jag hela tiden målade med diskret nagellack för att dölja mina fula naglar. Bättre nu med hela naglar än med skivade naglar som var målade

  • Äldre 13 Nov 13:51
    #24
    Höjden skrev 2013-11-13 13:47:41 följande:
    Har haft stora problem i över 1 år att naglarna skivat sig långt upp på naglarna. Läste då en artikel om att nagellackborttagningsmedlet kan vara boven. Slutade måla naglarna o smorde också händerna mer. Nu har jag långa naglar. Tror absolut att det berodde på nagellackborttagningsmedlet i mitt fall eftersom jag hela tiden målade med diskret nagellack för att dölja mina fula naglar. Bättre nu med hela naglar än med skivade naglar som var målade
    Det är väl inte nagellacksborttagningsmedlet i sej som är boven, det är det faktum att de blir så torra av medlet. Du kan nog lacka, men då ska du olja in naglarna också!
Svar på tråden Naglar skivar sig i stora flisor...