• conta
    Äldre 16 Mar 17:58
    4374 visningar
    6 svar
    6
    4374

    uppsägning vid provanställning

    Jag jobbar som provanställd nu och fick ett jobb på ett annat företag. Jag informerade min arbetsgivare 2 veckor innan och han sagt att det är en månad uppsägningstid som gäller. Han visade mig papper som jag skrivit under. Där stöd det "en månad uppsägningstid".
     Har han rätt att behålla min lön eller en del av min lön? Kan man göra så? Undrar vilka regler gäller vid uppsägning.

  • Svar på tråden uppsägning vid provanställning
  • Zandra f
    Äldre 16 Mar 18:26
    #1

    ja slutar du innan uppsägningstiden gått ut så bryter ju du avtalet och då får han behålla din lön har jag för mig.

  • conta
    Äldre 16 Mar 18:48
    #2

    Handlar det om hel månadslön eller 2 veckorslön, eftersom jag har sagt upp mig 2 veckor innan jag skulle sluta jobba och jag borde jobba 2 veckor till.

  • conta
    Äldre 16 Mar 18:51
    #3
    Zandra f skrev 2011-03-16 18:26:01 följande:
    ja slutar du innan uppsägningstiden gått ut så bryter ju du avtalet och då får han behålla din lön har jag för mig.
    Handlar det om hel månadslön eller 2 veckorslön, eftersom jag har sagt upp mig 2 veckor innan jag skulle sluta jobba och jag borde jobba 2 veckor till.
  • Äldre 16 Mar 18:57
    #4

    Kan vara reglerat i kollektivavtal. Det finns kollektivavtal som säger att du får betala en halv månadslön om du går i förtid.

    Finns det inget kollektivavtal kan du få betala skadestånd till arbetsgivaren, se LAS paragraf 38. Gäller det en länge period kan du dessutom bli skadeståndsskyldig pga avtalsbrott.

  • Yumba
    Äldre 20 Mar 10:13
    #5

    Är det verkligen uppsägningstid under provanställningstiden?
    trodde man kunde gå på studs.
    Hoppas att det löst sig för dig.

  • conta
    Äldre 20 Mar 10:31
    #6
    Yumba skrev 2011-03-20 10:13:17 följande:
    Är det verkligen uppsägningstid under provanställningstiden?
    trodde man kunde gå på studs.
    Hoppas att det löst sig för dig.
    Om det finns avtal på arbetsplats då är det 1 månad. Annars gäller LAS om det inte finns-då kan man gå på studs. Arbetsgivare "har rätt" att dra en del av min innestående lön men "han måste inte". Jag har sagt upp mig 2 veckor innan jag slutar, då skulle jag jobba 2 veckor till. Av dom 2 veckor ska han dra av 50% av min lön, beräknad inte på min timlön utan på den lägsta timlön som är på min arb. plats. "Ta den, om du tror att du blir rikare" -sa jag.
Svar på tråden uppsägning vid provanställning