• yahweh
    Äldre 17 Mar 12:58
    4762 visningar
    5 svar
    5
    4762

    Plugga undersköterska. Etik och Livsfrågor

    Hej!
    Jag håller på att plugga till undersköterska och läser nu Etik & Livsfrågor.
    Jag har två frågor som jag skulle behöva hjälp med...;

    *Diskutera vilka krav man kan ställa på vårdpersonal för att tillgodose olika religioners seder och riter. Är dessa krav möjliga att uppnå och är de önskvärda? 

    *
    Vad innebär begreppet en mångreligiöst kompetent vårdare? 





     
  • Svar på tråden Plugga undersköterska. Etik och Livsfrågor
  • Äldre 17 Mar 13:05
    #1

    Vill du ha hjälp att förstå frågan eller vill du att man skriver uppgiften åt dig?


  • Fuffen­s
    Äldre 17 Mar 13:08
    #2

    Alltså, visst kan jag svara vad jag tycker på första frågan, men det är ju vad DU tycker som är relevant. Antar att frågan ska diskuteras i en studiegrupp eller liknande?
    Vad tycker du själv? Vad är ok och vad är inte ok att vårdpersonal måste göra för att tillgodose olika religiösa behov?

    På fråga nummer2 så finns det säkert en definition av begreppet i kurslitteraturen, men jag gissar att det handlar om en blandning av hur insatt man är i olika religioners särarter och att man vet hur man bäst bemöter människorna.

  • Äldre 17 Mar 13:10
    #3

    håller med innan.. blev utbildad uska förra året och just etik o livsfrågor är mycket om ens egna tankar och åsikter.. samt mycket sunt förnuft

  • Äldre 17 Mar 13:11
    #4
    yahweh skrev 2011-03-17 12:58:49 följande:
    Hej!
    Jag håller på att plugga till undersköterska och läser nu Etik & Livsfrågor.
    Jag har två frågor som jag skulle behöva hjälp med...;

    *Diskutera vilka krav man kan ställa på vårdpersonal för att tillgodose olika religioners seder och riter. Är dessa krav möjliga att uppnå och är de önskvärda? 

    *Vad innebär begreppet en mångreligiöst kompetent vårdare?  
    Vet inte riktigt men på frågan "vad innebär begreppet mångreligiös kompetent vårdare? så tror jag de är ute efter att man ska respektera att patienten har en annan religion och att den inte ska bli annorlunda vårdad pga att den är katolsk eller islam eller nåt sånt. Respekt alltså oavsett vilken religion. sen krav och krav, jag vet bara att där jag jobbar (demensboende) har vi en mall på hur olika religioner brukar ha det vid dödsfall! Tex om det ska öppnas ett fönster, händerna ska vara knäppta eller ej! Men vettigast är ju att fråga anhöriga vid dödsfall hur de vill ha det. Ibland kan jag personligen känna att vi i sverige överdriver det här (varför inte ta seden dit man kommer)!!! det är inte så lätt att uppfylla alla andra religioners seder om man inte har en aning om hur det går till.
  • yahweh
    Äldre 17 Mar 13:24
    #5

    ok tack, jag vet att min "klass" disskuterar det här på lektionerna, men då jag pluggar på distans har jag inte jag den möjligheten, så jag behövde bara veta ungefär hur jag ska skriva och formulera mig

Svar på tråden Plugga undersköterska. Etik och Livsfrågor