• Äldre 18 Mar 08:36
    16107 visningar
    11 svar
    11
    16107

    Gråa fläckar i synfältet?!

    De senaste 2 månaderna har jag upplevt att jag har små gråa fläckar i synfältet. De dansar omkring framför ögonen och ser ut som små dammkorn. Ser dem främst när jag tittar mot nått vitt - snö, ett papper, en whiteboardtavla.

    Undrar vad detta kan bero på?

  • Svar på tråden Gråa fläckar i synfältet?!
  • Saaara­a
    Äldre 18 Mar 08:44
    #1

    Mim första tanke är Grå starr. Du bör kolla upp det!


    M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Äldre 18 Mar 08:45
    #2

    Har också funderat på nått sånt.. Men kan man få det när man är 25 år? Kanske en dum fråga, men jag har mest hört att äldre får det?

  • Äldre 18 Mar 08:51
    #3

    Fast när jag läser om gråstarr på internet så nämns inga fläckar i synfältet, utan mer att synen blir försämrad och grumlig..

  • Äldre 18 Mar 08:59
    #4

    www.expressen.se/halsa/1.661067/flackar-i-ogat-hotar-din-syn

    Det är nog ingen fara.. :)

    Min mamma har precis fått diagnosen gråstarr. Hon har inte upplevt fläckar på synfältet alls. Hon fick bättre syn på ögat och kunde efter ett tag se gråa fläckar/missfärgningar i ögat när hon kolla i spegeln. Hon väntar på operation nu. Också det en vanlig rutinoperation. :)

  • Äldre 18 Mar 09:05
    #5

    Mor min hade sådär, hon gick till läkaren men läkaren påstod att hon bara var överansträngd och att hon skulle gå hem och vila. Så hon gick hem men kände fortfarande det där i ögat om inte värre för nu kunde hon knappt se så hon åkte in akut där det visade sig att hon hade grå starr som hade övergått till hornhinneavlossning, akut operation och idag har hon opererat båda ögonen och nu ser hon mycket bättre. Kolla upp det där för man vet aldrig,.
    Lycka till

  • Äldre 18 Mar 09:23
    #6

    Ringde precis ögonmottagningen, och beskrev mina symtom. Enligt dem var det ingen fara om prickarna rörde sig av sig självt så att säga, men om de följde blicken så skulle man kolla upp det.
    Det är ju svårt att säga hur prickarna rör sig, för när man försöker titta på dem flyttar de sig ju.. Så jag fick gå ut och ställa mig på altanen och stirra på snön Och jo, de följer ju blicken, upplever jag i alla fall, så jag fick en läkartid på måndag morgon.

  • Sixth of june
    Äldre 18 Mar 14:51
    #7

    Så här är det. Jag hade precis likadant som du beskriver, ögonläkaren förklarade att i 25 till 30 års ålder så ändrar glaskroppen ( ögat ) konsistens från gelé till mer vattnig konsistens. Det är gelen som bryts ner och bildar små små skuggade områden i ögats lins det är detta som ser ut som små flugor som följer synen. Detta är övergående då hjärnan lär sig att ignorera detta. Det kan försvinna helt men kan oxå vara där livet ut. Absolut inget farligt. Själv har jag levt med det i ca 5 år och vant mig. Men tänker man på det så ser jag fortfarande som där små flugorna :)

  • UntilT­heDark
    Äldre 18 Mar 14:59
    #8

    Sådana har jag haft hela mitt liv. Känner många som har samma.

  • tingi
    Äldre 18 Mar 22:35
    #9

    låter som "floaters" eller på svenska: glaskroppsgrumlingar. läs mer här: en.wikipedia.org/wiki/Floater

  • Annany­m
    Äldre 19 Mar 07:37
    #10
    UntilTheDark skrev 2011-03-18 14:59:04 följande:
    Sådana har jag haft hela mitt liv. Känner många som har samma.
    Ja, jag med. Har ett par fläckar som jag minns att jag hade när jag var fem år, de är där fortfarande, 40 år senare. Det är buckligheter på hornhinnan. Nej, jag har inte gjort någon ögonlaser och funderar inte heller på det.

    En arbetskamrat gjorde två starroperationer i månaden som gick, han var tillbaka på jobbet som vanligt (men utan glasögon) dagen efter operationerna. Verkar läskigt att göra, men har man inte något val så har man inte, och det var ju bra att det gick så enkelt att göra operationerna även om jag själv inte känner någon direkt längtan att behöva göra något liknande. Operationen tar tydligen en kvart att utföra.
  • Annany­m
    Äldre 19 Mar 07:39
    #11

    Jag skrev fel, efter att ha läst Wikipedia-artikeln inser jag att det nog i mitt fall är "floaters".

Svar på tråden Gråa fläckar i synfältet?!