• grönt ljus
    Äldre 20 Mar 02:22
    48205 visningar
    335 svar
    335
    48205

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Cia o krabat­en
    Äldre 20 Mar 08:30
    #1

    Är det inte så att om det är 2-filigt och 70 eller mer så får man köra om i högerfilen?
    Har för mig det.
    Och 5-10 lägre än MAX hastighet är troligen inget brott, snarare att ligga 10-20 över  

  • Äldre 20 Mar 08:46
    #2

    Man får inte hindra eller försvåra en omkörning, så bilen i vänsterfil begår ett större lagbrott som ligger kvar istället för att gå in till höger och släppa förbi dig än vad du hade gjort om du kört om på höger sida. Vid köbildning får man köra om på höger sida även i högre hastigheter än vid 70.

    I Sthlmstrafiken så kör jag nästan alltid i högerfilen och har i princip fri lejd då alla idioter ligger i vänster- eller mittfil. Flört

  • Äldre 20 Mar 21:28
    #3

    Kör om till höger så kan han ligga där i vänsterfilen jag vet det är inte tilllåtet men vad gör man

  • Äldre 20 Mar 23:09
    #4
    Cia o krabaten skrev 2011-03-20 08:30:39 följande:
    Är det inte så att om det är 2-filigt och 70 eller mer så får man köra om i högerfilen?
    Har för mig det.
    Och 5-10 lägre än MAX hastighet är troligen inget brott, snarare att ligga 10-20 över  
    Nääää det är väl tvärtom?!
    Om det är tvåfiligt och hastighetsbegränsingen är 70km/h eller lägre - då får man köra om på insidan/i höger körfält. Om hastighetsbegränsningen är över 70km/h så får man INTE köra om på insidan/i höger körfält.
  • EFI
    Äldre 21 Mar 01:08
    #6

    Vänsterfilen på motorväg är endast en omkörningsfil. Synd att det finns så många idioter på vägarna som inte fattar det...


    Apple user since 1987
  • Äldre 21 Mar 06:20
    #7

    Synd att det finns så många stressade idioter som ligger och helljusblinkar för att tvinga in någon mellan två lastbilar. Detta för att vinna hur många sekunder...? Softa lite och håll avstånd så blir det lugnare för alla

  • Äldre 21 Mar 06:26
    #8

    Ok om han låg i 100 km/h så var han ju lite ivägen. Men rätt ofta ligger jag i 120 och blir blinkad på för att någon idiot tycker att jag ska klämma in mig mellan två lastbilar sådär. Om jag bedömer att luckan mellan lastbilarna är för liten för att jag ska få plats där utan att behöva släppa farthållaren, så kan den stressade idioten glömma att jag flyttar mig. 120 är den "normala marschtakten" på motorvägen häromkring så det är såna som du, TS, som skapar oflyt.

    Hoppas du åker dit för fortkörning och förlorar körkortet...

  • Petra1­23
    Äldre 21 Mar 06:33
    #9
    Pixboy skrev 2011-03-21 06:20:15 följande:
    Synd att det finns så många stressade idioter som ligger och helljusblinkar för att tvinga in någon mellan två lastbilar. Detta för att vinna hur många sekunder...? Softa lite och håll avstånd så blir det lugnare för alla
    Precis. Även om man kör om i till och med lite högre hastighet än 110, så finns det alltid idioter som ligger och trycker i bakändan, och/eller blinkar på en. Det är mer störande tycker jag än att ligga bakom nån som kör om i 100.
  • Äldre 21 Mar 06:39
    #10

    3-400 meter låter inte som särskilt långt på en motorväg även om man tycker att bilen framför kanske borde ha flyttat sig. Dessutom...att blinka med helljus på någon framför och därmed eventuellt blända dem via speglarna är inte heller okej. Kramas i trafiken!

Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?